Dzięki percepcji wzrokowej dzieci są w stanie rozpoznawać i rozróżniać różne bodźce wzrokowe. Percepcja ta pomaga też w interpretowaniu tych bodźców. Procesy analizy zachodzą w mózgu, można je, więc ćwiczyć. Problemy z percepcją wzrokową mogą zaowocować w późniejszym czasie na problemy w szkole, ponieważ ma ona duży wpływ na pisanie, czytanie, rysowanie, geometrię czy naukę języków obcych. W tym artykule podam kilka prostych ćwiczeń i zabaw, które pomagają w poprawieniu funkcjonowania percepcji wzrokowej.
1. Kolorowanie i wypełnianie konturów. Warto używać różnych narzędzi, aby ćwiczenie było bardziej zróżnicowane. Tak, więc oprócz kredek, pozwólmy, aby dziecko wypełniało rysunki również farbami, mazakami czy plasteliną.
2. Układanie domina, obrazków i puzzli. jeżeli mamy ograniczoną liczbę tych ostatnich w domu, możemy zrobić je sami. Wystarczy, iż weźmiemy jakieś kolorowe obrazki, albo kolorowankę i potniemy je na kawałki. Zadaniem dziecka będzie nie tylko ułożenie obrazka, ale precyzyjne posklejanie go.
3. Można też z dzieckiem układać historyjki obrazkowe. Porozcinane elementy historyjki należy ułożyć w dobrej kolejności, aby tworzyły spójną całość. Ćwiczymy tu również myślenie przyczynowo-skutkowe.
4. Rysowanie konturów obrazka według podanego wzoru (dziecko pogrubia słabo narysowane kontury), albo łączenie kropek tak, aby powstał rysunek.
5. Przerysowywanie rysunków. Można zacząć od prostych rzeczy, jak np. domek, drzewo. Zadaniem dziecka jest jak najdokładniejsze przerysowanie obrazka.
6. Dorysowanie drugiej połowy. Można też dać dziecku połowę obrazka (np. pół pajaca, czy pół słońca), a zadaniem jest dorysowanie symetrycznie drugiej połowy.
7. Dobieranie par jednakowych obrazków. Aby uatrakcyjnić to ćwiczenie można zagrać z dzieckiem w grę „memory”. W grze tej trenujemy nie tylko percepcję wzrokową, ale również pamięć.
8. Szukanie różnic między dwoma bardzo podobnymi rysunkami.
9. Odtwarzanie z pamięci przedmiotów w otoczeniu dziecka i wskazywanie miejsca, w którym się znajdowały (rodzic chowa jakąś zabawkę i pyta czego brakuje).