Oszuści wymyślają coraz bardziej wyrafinowane metody działań – od fałszywych wiadomości SMS i e-mail po wizyty w domach. Stąd też apel ZUS do klientów, by byli ostrożni i nie dali się nabrać na manipulacje przestępców.
W ostatnich tygodniach wzrosła liczba sygnałów o oszustach, którzy podszywają się pod pracowników ZUS i przesyłają fałszywe wiadomości (przez e-mail, SMS czy komunikatory internetowe) lub podejmują kontakt telefoniczny. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, informacji o rachunkach bankowych czy skłonienie do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników.
Apele o ostrożność to za mało. Dlatego ZUS ściśle współpracuje z Policją i innymi instytucjami, które zwalczają zwłaszcza cyberprzestępczość.
Jak oszuści chcą nas nabrać?
Działania oszustów przybierają różne formy:
- pojawiają się w domu
Podająca się za pracownika ZUS kobieta odwiedzała domy klientów. Oszustka proponowała pomoc w wypełnianiu wniosków dotyczących m.in. przejścia na emeryturę.
Ważne! Wizyty pracowników poza siedzibami ZUS odbywają się jedynie w ściśle określonych przypadkach. To kontrola prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich. Drugim przypadkiem wizyt jest kontrola przeprowadzana u osób, które prowadzą działalność gospodarczą.
- rozsyłają fałszywe wiadomości różnymi kanałami w celu wyłudzenia danych
Do klientów wysyłano wiadomości o zmianie kanału odzyskiwania dostępu do profilu na PUE/eZUS. Zawierały w załączniku „plik logowania” (na przykład z rozszerzeniem .xll). Fałszywe maile wyglądają wiarygodnie – mogą zawierać domenę „zus.pl” w adresie nadawcy oraz dane przypominające prawdziwy login PUE/eZUS.
Do klientów wysyłane są także wiadomości od osób, które podają się za pracowników Działu Świadczeń lub Działu Emerytur, w związku z „projektem”, który dotyczy dodatkowego zarobku i zwiększenia otrzymanej emerytury. W kolejnym etapie klienci są proszeni o przelew na dane z fałszywej umowy, którą otrzymali.
Ważne! ZUS nie wysyła do swoich klientów korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient ma profil na PUE/eZUS i wyraził zgodę na taką formę kontaktu.
- dzwonią na telefon
Osoby, które podszywają się pod pracowników Zakładu dzwonią i proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. Często rozmowy dotyczą instytucji finansowych, z których korzystają klienci.
Ważne! Konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE/eZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.
- fałszywe profile ZUS w mediach społecznościowych/komunikatorach
W mediach społecznościowych pojawiają się spreparowane konta ZUS oraz fałszywe reklamy. Rozpowszechniają one nieprawdziwe informacje, np. o rzekomych inwestycjach, które zagwarantują emeryturę już w wieku 50 lat lub pozwolą zwiększyć kwotę już pobieranego świadczenia. Oszuści twierdzą, iż wystarczy zainwestować już 500 zł, żeby uzyskać dodatkowe pieniądze.
Ważne! ZUS nie wysyła do swoich klientów e-maili z umowami, prośbami o podanie danych kart kredytowych ani nie zachęca do otwierania plików czy linków.
Co zrobić, gdy otrzymasz podejrzaną wiadomość?
Nie podawaj nikomu poufnych informacji, zwłaszcza po otrzymaniu podejrzanych wiadomości (komunikator, e-mail czy SMS) z prośbą o udostępnienie danych.
Nie klikaj w podejrzane linki – ani e-mailowe, ani przesyłane w wiadomościach SMS lub komunikatorach. Nie pobieraj załączników z nieznanego źródła.
Jeśli macie wątpliwości co do autentyczności otrzymanej korespondencji bądź tożsamości osoby, która podaje się za pracownika ZUS, skontaktujcie się z ZUS telefonicznie lub osobiście w placówce. Możecie także o swoich podejrzeniach poinformować policję. W przypadku oszustw internetowych można również zgłosić incydent do CERT Polska.
ZUS nigdy:
- nie prosi o podanie danych osobowych mailem, SMSem lub pośrednictwem komunikatorów internetowych ,
- nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych w wiadomościach tekstowych ,
- nie wysyła umów ani formularzy do wpłaty na rachunki inwestycyjne,
- nie nakłania do wykonywania przelewów na wskazane konto bankowe.
W razie jakichkolwiek wątpliwości zadzwoń do Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numer 22 560 16 00. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku od 7:00 do 18:00.