Co jeżeli z powodu „siły wyższej” lub „zdarzenia losowego” apteka nie pełniła dyżuru?

farmacja.pl 1 tydzień temu

Ma początku marca pisaliśmy o planach zmian Ministerstwa Zdrowia w ustawie Prawo farmaceutyczne, dotyczących dyżurów aptek. Resort postanowił je wprowadzić w ramach procedowanego aktualnie projektu nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Zmiany te wprowadzono w ramach propozycji zgłoszonych przez Rządowe Centrum Legislacji w trakcie uzgodnień wewnętrznych. Okazuje się, iż resort przygotował autopoprawkę, która wprowadza kolejne zmiany w tych zapisach.

Przypomnijmy, iż od 1 stycznia obowiązują nowe przepisy dotyczące dyżurów aptek, wprowadzone wraz z tzw. dużą nowelizacją ustawy refundacyjnej. Od samego początku budzą one obiekcje samorządów terytorialnych, które straciły możliwość „zmuszania” aptek do dyżurowania. Wprowadzono także finansowanie dyżurów aptek z budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. Procedura wyznaczania aptek do dyżurów, warunki jakie muszą zostać spełnione oraz zasady finansowania opisano w art. 94 Prawa farmaceutycznego.

Nowe przepisy działają od kilku miesięcy i budzą liczne zastrzeżenia – głównie samorządów powiatowych. Swoje uwagi do tych przepisów zgłosiło też Rządowe Centrum Legislacji, przy okazji prac nad nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. RCL zaproponowało doprecyzowanie kwestii zwrotu przez aptekę wynagrodzenia za niezrealizowane dyżury…

Działanie „siły wyższej”…

Chodzi o sytuacje gdy apteka nie mogła zupełnie lub w części zrealizować dyżurów z powodu „siły wyższej”. Aktualnie brakuje regulacji pozwalających NFZ na odstąpienie od dochodzenia zwrotu pieniędzy w takich sytuacjach. Fundusz jest wręcz zobligowany do odzyskania środków w takich sytuacjach.

– Aktualnie obowiązujące rozwiązanie nie jest zatem korzystne dla podmiotów prowadzących apteki, co uzasadnia projektowaną zmianę. Jednocześnie dodanie nowych przepisów pozwoli uznać regulacje dotyczące pełnienia dyżurów przez apteki ogólnodostępne za bardziej kompletne – wyjaśnia resort zdrowia w uzasadnieniu.

Ministerstwo przyznało, iż aktualne przepisy są nadmiernie opresyjne. Chodzi o to, iż nakazują aptece zwrot zapłaty za dyżury w przypadku ich nie spełnienia bez uwzględnienia przyczyny takie sytuacji. Dlatego zdecydowano się wprowadzić zmiany mówiące, iż NFZ nie będzie dochodził takiego zwrotu, jeżeli apteka nie dopełniła swoich obowiązków z przyczyny „siły wyższej”.

…i „zdarzenie losowe”

Okazuje się, iż taka zmiana przepisów okazała się niewystarczająca. Ministerstwo Zdrowia znów na wniosek Rządowego Centrum Legislacji postanowiło przygotować autopoprawkę do projektu ustawy. Zakłada ona uwzględnienie oprócz „siły wyższej”, także „zdarzeń losowych”. Jednocześnie wskazano, iż podmiot prowadzący aptekę ma poinformować zarząd powiatu oraz NFZ o działaniu „siły wyższej” w ciągu 14 dni od dnia jej ustąpienia.

Aktualnie projekt przepisu mówi więc, iż obowiązek zwrotu wynagrodzenia za dyżur nie dotyczy przypadków będących wynikiem wystąpienia:

1) siły wyższej, o której podmiot prowadzący aptekę powiadomił NFZ w terminie 14 dni od wystąpienia działania siły wyższej,

2) przyczyn losowych innych niż siła wyższa, o których podmiot prowadzący aptekę powiadomił zarząd powiatu oraz NFZ, w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu efektem wprowadzonych zmian ma być uprawnienie NFZ „do odstąpienia od dochodzenia zwrotu otrzymanego wynagrodzenia ryczałtowego z tytułu pełnienia dyżurów od podmiotu prowadzącego aptekę, w przypadku stwierdzenia, iż apteka ogólnodostępna – z uwagi na zaistnienie siły wyższej, albo innych niż siła wyższa przyczyn losowych – nie pełniła dyżuru albo pełniła go w wymiarze mniejszym, niż to zostało wyznaczone”.

Różnica między „siłą wyższą” i „zdarzeniem losowym”

Z uzasadnienia zmiany wynika różnica między „siłą wyższą” i zdarzeniem losowym” w rozumieniu resortu zdrowia. Chodzi o ustalenie „momentu inicjującego bieg danego terminu”. Inny jest on w zależności od tego czy dane zdarzenie miało charakter „siły wyższej” czy „przyczyny losowej”.

– Specyficzny charakter zdarzeń pozwalających je zakwalifikować jako „siłę wyższą”, powoduje, iż powiadomienie organu o tym, iż zdarzenie to jest przyczyną nienależytego wypełniania obowiązków w zakresie ekspedycji aptecznej w dni w wolne od pracy lub w porze nocnej, może nie być możliwe – uważa resort.

Dlatego zaproponowano, by w tego rodzaju sytuacjach termin powiadomienia był liczony od momentu ustania siły wyższej. Natomiast w pozostałych przypadkach (tj. wobec wystąpienia innych przyczyn losowych jako nie muszących być sytuacjami skrajnymi czy najbardziej poważnymi) termin 14 dni liczony ma być od momentu zaistnienia danego zdarzenia.

©MGR.FARM

Idź do oryginalnego materiału