Budownictwo czyli koło zamachowe gospodarki

swidnica24.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: fot. nadesłana


Każdy kto choć trochę interesuje się ekonomią prawdopodobnie zna sformułowanie, iż budownictwo to “koło zamachowe” dla gospodarki krajowej. Bez wątpienia jest w nim sporo prawdy. To branża i sektor budowlany kładą fundamenty pod wiele procesów ekonomicznych.

fot. nadesłana

Gdy budownictwo zwalnia, zwalnia również cała gospodarka krajowa. Dlaczego? W większości państw to sektor, który generuje jeden z największych PKB i jest ściśle związany z wieloma innymi branżami oraz sektorami. To sprawia, iż każdy obywatel powinien doceniać wagę i rolę budownictwa na całość ekonomii krajowej. Wszak dobrze rozwinięty sektor budowlany to sprawne, szybkie inwestycje infrastrukturalne i nowe miejsca pracy. W tym artykule przedstawimy Wam szczegółowo dlaczego budownictwo jawi się jako koło zamachowe całej gospodarki. Zapraszamy do lektury.

Rozwój infrastruktury kolejowej

Krajowy Program Kolejowy i jego wpływ na punktualność i przewidywalność kolei

Krajowy Program Kolejowy (KPK) jest wieloletnim przedsięwzięciem, które obejmuje modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej w Polsce. Jego głównym celem jest poprawa punktualności i przewidywalności przewozów pasażerskich oraz towarowych. Modernizacja torowisk, przebudowa mostów, wiaduktów oraz wymiana systemów sterowania ruchem kolejowym pozwala na eliminację przestarzałych technologii i zmniejszenie liczby awarii. Dzięki temu pasażerowie mogą korzystać z bardziej niezawodnych połączeń. W ramach KPK wdrażane są również nowe technologie, takie jak cyfrowe systemy zarządzania ruchem, które optymalizują wykorzystanie infrastruktury. Bez wątpienia program ten wpływa na wzrost konkurencyjności kolei w porównaniu z transportem drogowym i lotniczym, szczególnie w kontekście połączeń międzynarodowych.

fot. nadesłana

Program Inwestycji Dworcowych: modernizacja i budowa dworców

Program Inwestycji Dworcowych (PID) skupia się na modernizacji istniejących obiektów oraz budowie nowych dworców kolejowych. Celem tych działań jest dostosowanie infrastruktury do standardów XXI wieku. Renowacje obejmują wymianę instalacji, budowę energooszczędnych systemów grzewczych, klimatyzacyjnych i oświetleniowych oraz poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Dzięki wdrożeniu nowoczesnych technologii użytkownicy mogą korzystać z bardziej funkcjonalnych i ekologicznych przestrzeni. Ważnym elementem programu jest również rewitalizacja obiektów zabytkowych, które odzyskują swoją dawną świetność, stając się jednocześnie nowoczesnymi centrami obsługi pasażerów. PID wspiera nie tylko komfort podróżujących, ale również rewitalizuje obszary miejskie wokół stacji, wpływając pozytywnie na lokalne społeczności.

Rozwój przewozów intermodalnych: zwiększenie efektywności transportu towarów

Transport intermodalny, polegający na wykorzystaniu różnych środków transportu w jednym łańcuchu dostaw, jest priorytetem rozwoju infrastruktury kolejowej. Inwestycje w terminale przeładunkowe, nowoczesne systemy magazynowe oraz rozbudowa torów dojazdowych przyczyniają się do zwiększenia przepustowości i efektywności przewozów towarowych. Modernizacja linii kolejowych prowadzących do portów morskich, takich jak Gdańsk czy Świnoujście, umożliwia szybszy i bardziej ekologiczny transport ładunków na skalę międzynarodową. Wdrożenie nowoczesnych platform cyfrowych do zarządzania logistyką minimalizuje czas przestoju i umożliwia dokładne śledzenie przesyłek. Rozwój transportu intermodalnego wspiera również realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu, zmniejszając emisję CO2 generowaną przez transport drogowy.

Inwestycje spółek PKP PLK i PKP Intercity: modernizacja linii kolejowych i taboru

PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Intercity prowadzą zakrojone na szeroką skalę działania modernizacyjne. PKP PLK inwestuje w poprawę parametrów technicznych torowisk, co pozwala na zwiększenie prędkości i bezpieczeństwa przejazdów. Modernizowane są również urządzenia sterowania ruchem, sygnalizacja oraz infrastruktura przejazdów kolejowych, co zmniejsza ryzyko wypadków. PKP Intercity natomiast koncentruje się na zakupie nowoczesnych składów pasażerskich oraz modernizacji starszych jednostek. Wprowadzane pojazdy charakteryzują się wyższym komfortem, większą pojemnością oraz lepszą efektywnością energetyczną. Dzięki tym inwestycjom koleje w Polsce stają się bardziej konkurencyjne i przyjazne dla środowiska.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego: integracja transportu lotniczego, kolejowego i drogowego

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce, mający na celu integrację transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. W ramach tej inwestycji powstaje nowoczesne lotnisko między Warszawą a Łodzią, które stanie się hubem przesiadkowym dla Europy Środkowo-Wschodniej. Projekt obejmuje również budowę sieci szybkich kolei, umożliwiających dotarcie z największych miast Polski do CPK w czasie krótszym niż 2,5 godziny. Inwestycja ta wzmocni połączenia międzyregionalne oraz międzynarodowe, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego i turystycznego kraju. Dodatkowo, realizacja CPK stworzy tysiące nowych miejsc pracy oraz stanie się impulsem dla rozwoju nowych technologii w budownictwie i transporcie.

fot. nadesłana

Rozwój infrastruktury drogowej

Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (PBDK) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce, które znacząco wpłynęło na rozwój sieci transportowej. Dzięki inwestycjom w ramach tego programu zrealizowano setki kilometrów autostrad i dróg ekspresowych, poprawiając przepustowość i bezpieczeństwo na najważniejszych szlakach komunikacyjnych. Projekty obejmowały budowę nowych odcinków oraz modernizację istniejących tras, co pozwoliło na lepsze połączenia międzyregionalne i międzynarodowe. Wśród kluczowych osiągnięć programu znajdują się ukończenie fragmentów autostrad A1, A2 oraz A4, a także istotnych dróg ekspresowych, takich jak S3 i S8. Efektem tych działań było skrócenie czasu podróży, redukcja kosztów transportu oraz zmniejszenie emisji spalin dzięki bardziej efektywnemu wykorzystaniu infrastruktury.

Nowy program drogowy do 2030 roku: dokończenie sieci autostrad i dróg ekspresowych

Nowy program drogowy, obejmujący lata do 2030 roku, zakłada dokończenie strategicznych odcinków autostrad oraz dróg ekspresowych, które mają najważniejsze znaczenie dla spójności transportowej kraju. W planach jest realizacja brakujących fragmentów takich tras jak S10 (łącząca Szczecin z Warszawą), S11 (obsługująca zachodnią Polskę) czy S12 (łącząca Lublin z granicą w Dorohusku). Podobnie S16 oraz S74 mają poprawić dostępność transportową w regionach wschodnich i północnych. Budowa przygranicznego odcinka A2 oraz Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 dodatkowo wzmocni połączenia z krajami sąsiednimi, co przełoży się na wzrost handlu i współpracy gospodarczej. Wdrożenie tego programu umożliwi jeszcze większe wykorzystanie potencjału logistyki w Polsce, czyniąc kraj jednym z liderów infrastruktury transportowej w Europie.

fot. nadesłana

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030: cele i postępy

Program budowy 100 obwodnic, realizowany w latach 2020–2030, ma na celu odciążenie ruchu tranzytowego w miastach i poprawę jakości życia mieszkańców. Projekt zakłada powstanie ponad 800 kilometrów nowych obwodnic, które zmniejszą natężenie ruchu w centrach miast, poprawiając bezpieczeństwo i redukując hałas oraz zanieczyszczenie powietrza. Obwodnice, takie jak te w Lipsku, Smolajnach czy Wąchocku, są projektowane z uwzględnieniem najwyższych standardów technicznych, w tym nośności 11,5 tony na oś. Realizacja programu przyczyni się do większej płynności ruchu na drogach krajowych oraz lokalnych, co ma bezpośrednie znaczenie dla wzrostu efektywności transportu towarowego i pasażerskiego. Inwestycje w obwodnice wpisują się także w strategię równoważenia rozwoju terytorialnego, wspierając mniej rozwinięte regiony.

Wsparcie dla dróg lokalnych: znaczenie dla społeczności lokalnych i gospodarki

Wsparcie dla dróg lokalnych, takich jak drogi gminne i powiatowe, odgrywa niezwykle istotną rolę w zapewnieniu spójności komunikacyjnej w całym kraju. Dla milionów Polaków są one codzienną trasą do pracy, szkoły czy lekarza, dlatego ich modernizacja ma bezpośredni wpływ na jakość życia. Rządowe programy wsparcia finansowego umożliwiają jednostkom samorządu terytorialnego realizację projektów, które wcześniej były poza ich zasięgiem budżetowym. Dzięki tym inicjatywom drogi lokalne zyskują nowe nawierzchnie, nowoczesne systemy odwodnienia i oznakowanie, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Rozwój infrastruktury lokalnej wspiera także gospodarkę, ułatwiając dostęp przedsiębiorstw do rynków zbytu oraz zapewniając lepsze warunki do rozwoju działalności lokalnych firm.

Podsumowując, rozwój infrastruktury drogowej w Polsce to proces o strategicznym znaczeniu, który wpływa na poprawę mobilności, bezpieczeństwa i jakości życia mieszkańców. Inwestycje te wspierają również rozwój gospodarczy, tworząc warunki dla dynamicznego rozwoju handlu, przemysłu i usług. Każdy nowy kilometr drogi to krok w kierunku lepiej skomunikowanego i bardziej zrównoważonego kraju.

Rozwój infrastruktury morskiej i jej wpływ na ekonomię

Inwestycje w polskich portach morskich: modernizacja nabrzeży, pogłębianie torów wodnych

Polskie porty morskie odgrywają kluczową rolę w systemie transportowym kraju, stanowiąc istotne węzły logistyczne na trasach międzynarodowego handlu. Inwestycje w ich rozwój skupiają się przede wszystkim na modernizacji istniejących nabrzeży oraz pogłębianiu torów wodnych, co ma na celu zwiększenie ich przepustowości i efektywności operacyjnej. Modernizacje nabrzeży obejmują wzmacnianie konstrukcji, wprowadzanie nowoczesnych systemów załadunkowo-rozładunkowych oraz instalację nowych urządzeń dźwigowych. Dzięki tym działaniom polskie porty, takie jak Gdańsk, Gdynia czy Świnoujście, mogą obsługiwać większe jednostki transportowe, w tym statki typu Panamax i post-Panamax.

Pogłębianie torów wodnych jest niezbędnym elementem tych działań, umożliwiając dostęp do portów statkom o większym zanurzeniu. Przykładowo, modernizacja toru wodnego do portu w Szczecinie zakłada zwiększenie jego głębokości do 12,5 metra, co pozwoli na wzrost tonażu obsługiwanych jednostek. Takie inwestycje mają również najważniejsze znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa żeglugi, eliminując ryzyko kolizji i osiadania jednostek na mieliznach. Jednocześnie wdrażane są ekologiczne rozwiązania, takie jak systemy ograniczające erozję dna morskiego, co minimalizuje negatywny wpływ na środowisko.

fot. nadesłana

Przekop Mierzei Wiślanej i budowa Kanału Żeglugowego: cele strategiczne i postęp prac

Przekop Mierzei Wiślanej oraz budowa Kanału Żeglugowego to inwestycje o strategicznym znaczeniu dla Polski, których celem jest zwiększenie dostępności transportowej Zalewu Wiślanego i portu w Elblągu. Realizacja tego projektu pozwoli na skrócenie drogi morskiej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga o około 100 kilometrów, eliminując konieczność korzystania z rosyjskiej Cieśniny Piławskiej. Inwestycja ta ma istotne znaczenie nie tylko w kontekście ekonomicznym, ale również geopolitycznym, wzmacniając suwerenność Polski w zakresie dostępu do własnych akwenów.

Projekt obejmuje kilka kluczowych etapów, w tym budowę Portu Osłonowego, kanału żeglugowego ze śluzą, stanowisk oczekiwania oraz systemów oznakowania nawigacyjnego. Pierwszy etap, który koncentruje się na budowie Portu Osłonowego oraz kanału żeglugowego, jest już w zaawansowanej fazie realizacji. Kolejne etapy obejmują pogłębianie toru wodnego na rzece Elbląg oraz prace scalające cały projekt. Most Południowy, będący częścią tej inwestycji, został już oddany do użytku, co stanowi istotny krok w procesie realizacji projektu.

Budowa Kanału Żeglugowego ma również na celu ożywienie gospodarcze regionu Pomorza. Inwestycja ta zwiększy atrakcyjność portu w Elblągu dla ruchu towarowego i turystycznego, stymulując rozwój lokalnej gospodarki.

Wpływ inwestycji morskich na regionalny rozwój gospodarczy

Inwestycje w infrastrukturę morską wywierają istotny wpływ na rozwój regionalny, wzmacniając lokalne rynki pracy, handel oraz sektor usługowy. Modernizacja portów morskich i budowa nowych obiektów żeglugowych tworzą miejsca pracy nie tylko w samych portach, ale również w branżach powiązanych, takich jak logistyka, transport drogowy i kolejowy oraz przemysł stoczniowy. Na przykład rozbudowa portu w Gdyni zwiększyła zdolności przeładunkowe oraz przyciągnęła nowych inwestorów zagranicznych, co wpłynęło na wzrost dochodów w regionie.

Przekop Mierzei Wiślanej, oprócz otwarcia nowych szlaków transportowych, pobudza rozwój turystyki wodnej i żeglarstwa, co bezpośrednio wspiera działalność małych przedsiębiorstw w regionie. Zwiększony ruch w portach morskich, takich jak Elbląg, Gdańsk czy Szczecin, przyczynia się również do intensyfikacji handlu międzynarodowego, co umacnia pozycję Polski jako węzła logistycznego w Europie.

Jednocześnie inwestycje te mają długofalowe efekty w postaci poprawy konkurencyjności polskiej gospodarki na arenie międzynarodowej. Efektywniejsze porty umożliwiają sprawniejszy eksport i import towarów, co wspiera rozwój przemysłu oraz zmniejsza koszty logistyczne dla polskich firm.

Inwestycje w infrastrukturę morską są niezbędnym elementem długoterminowej strategii gospodarczej Polski. Modernizacja portów, budowa kanałów żeglugowych oraz rozwój dostępu do akwenów przyczyniają się do wzrostu regionalnego i narodowego potencjału ekonomicznego, jednocześnie wzmacniając suwerenność i pozycję geopolityczną kraju. Każda inwestycja w tym sektorze to krok w stronę bardziej zintegrowanej i innowacyjnej gospodarki.

Budownictwo mieszkaniowe jako główne koło zamachowe gospodarki

Analiza rynku nieruchomości mieszkaniowych w okresie pandemii

Pandemia COVID-19 znacząco zmieniła dynamikę rynku nieruchomości mieszkaniowych w Polsce. W pierwszych miesiącach 2020 roku obawiano się załamania rynku, jednak realia okazały się inne. Sprzedaż mieszkań spadła tylko przejściowo, a rynek gwałtownie wrócił na ścieżkę wzrostu. Zdalny tryb pracy i nauki zwiększył zapotrzebowanie na większe lokale, często poza dużymi aglomeracjami. Jednocześnie deweloperzy mierzyli się z ograniczeniami podażowymi, spowodowanymi przerwami w dostawach materiałów budowlanych oraz wzrostem ich cen. Wpływ pandemii na rynek nieruchomości pokazał, jak elastyczna i odporna jest branża budowlana w obliczu globalnych kryzysów.

fot. nadesłana

Wzrost akcji kredytowej i cen mieszkań mimo kryzysu

Wbrew prognozom, akcja kredytowa w 2020 i 2021 roku utrzymała się na wysokim poziomie. Banki udzieliły tysięcy kredytów hipotecznych, pomimo pandemicznej niepewności. Było to możliwe dzięki serii obniżek stóp procentowych przez Narodowy Bank Polski, które sprawiły, iż kredyty hipoteczne stały się bardziej dostępne. Jednocześnie rosnące płace i oszczędności zgromadzone przez gospodarstwa domowe wpłynęły na wzrost zdolności kredytowej Polaków. Ceny mieszkań również rosły, głównie z powodu ograniczonej podaży nowych lokali oraz wzrostu kosztów budowy. Deweloperzy musieli zmierzyć się z wyższymi cenami gruntów, drożejącymi materiałami budowlanymi i rosnącymi kosztami pracy, co wpłynęło na końcowe ceny transakcyjne.

Czynniki wpływające na rynek mieszkaniowy: stopy procentowe, inflacja, popyt inwestycyjny

Na rynek nieruchomości mieszkaniowych wpływa szereg czynników ekonomicznych i społecznych. Niskie stopy procentowe zachęcają do zaciągania kredytów hipotecznych, czyniąc je bardziej opłacalnymi niż lokaty bankowe. Inflacja, która w ostatnich latach osiągała wysoki poziom, skłoniła wielu inwestorów do lokowania kapitału w nieruchomościach jako formie zabezpieczenia wartości majątku. Popyt inwestycyjny na mieszkania wzrósł, szczególnie w segmencie najmu długoterminowego, podczas gdy najem krótkoterminowy osłabł z powodu ograniczeń pandemicznych. Zmiany demograficzne, takie jak migracja wewnętrzna oraz potrzeba większych przestrzeni do życia, również przyczyniły się do wzrostu zapotrzebowania na nowe lokale.

Potrzeba systemowych rozwiązań w polityce mieszkaniowej

Rynek mieszkaniowy w Polsce wymaga długofalowych i kompleksowych działań systemowych. Obecnie deficyt mieszkań pozostaje jednym z głównych wyzwań, które ograniczają dostępność lokali dla wielu Polaków. Wprowadzenie mechanizmów wspierających budownictwo mieszkaniowe, takich jak ulgi podatkowe czy programy oszczędnościowo-budowlane, mogłoby poprawić sytuację. Rozwój inicjatyw takich jak kooperatywy mieszkaniowe czy Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) może zwiększyć dostępność mieszkań na wynajem. Polityka mieszkaniowa powinna również uwzględniać potrzeby osób starszych, niepełnosprawnych oraz rodzin wielodzietnych. Inwestowanie w technologie energooszczędne oraz prefabrykację budowlaną przyczyni się do obniżenia kosztów budowy i eksploatacji mieszkań, co w dłuższej perspektywie zwiększy dostępność lokali.

Budownictwo mieszkaniowe, mimo pandemii i wyzwań ekonomicznych, pozostaje jednym z najbardziej stabilnych filarów gospodarki. Inwestycje w mieszkania nie tylko odpowiadają na potrzeby społeczne, ale również napędzają rozwój branży budowlanej i innych sektorów. Realizacja systemowych rozwiązań w tym obszarze może przyczynić się do poprawy jakości życia i wzrostu gospodarczego w Polsce.

Budownictwo jako generator wzrostu gospodarczego

Udział budownictwa w PKB Polski (ponad 8,4%)

Budownictwo stanowi jeden z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki, generując ponad 8,4% krajowego produktu brutto (PKB). Wartość ta obejmuje nie tylko działalność związaną z wznoszeniem obiektów budowlanych, ale także szereg powiązanych sektorów, takich jak produkcja materiałów budowlanych, logistyka czy usługi projektowe. Znaczenie sektora budowlanego w gospodarce wynika z jego wpływu na rozwój infrastruktury, mieszkalnictwa oraz inwestycji komercyjnych. Dzięki temu budownictwo pełni rolę stabilizatora gospodarczego, szczególnie w okresach kryzysów, gdy inwestycje infrastrukturalne mogą skutecznie stymulować wzrost.

Efekt mnożnikowy inwestycji budowlanych na inne sektory gospodarki

Inwestycje budowlane wywołują efekt mnożnikowy, polegający na pobudzaniu działalności w innych gałęziach gospodarki. Każda złotówka zainwestowana w budownictwo generuje wzrost aktywności w takich sektorach jak przemysł stalowy, cementowy, transportowy oraz energetyczny. Ponadto rozwój projektów budowlanych napędza popyt na usługi architektoniczne, geodezyjne i inżynierskie. W efekcie korzyści z inwestycji budowlanych rozprzestrzeniają się na całą gospodarkę, przyczyniając się do zwiększenia zatrudnienia i konsumpcji. Długoterminowe inwestycje infrastrukturalne, takie jak budowa dróg czy kolei, poprawiają także dostępność transportową, co wspiera rozwój handlu oraz turystyki.

Tworzenie miejsc pracy i rozwój technologiczny dzięki inwestycjom budowlanym

Sektor budowlany generuje setki tysięcy miejsc pracy w różnych obszarach, od produkcji materiałów po realizację projektów inwestycyjnych. Budownictwo angażuje zarówno wykwalifikowanych specjalistów, takich jak inżynierowie i architekci, jak i pracowników fizycznych, co czyni je jednym z najbardziej inkluzywnych sektorów rynku pracy. Inwestycje budowlane stymulują również rozwój technologiczny. Wykorzystanie prefabrykacji, automatyzacji procesów budowlanych czy technologii BIM (Building Information Modeling) umożliwia zwiększenie efektywności i redukcję kosztów. Innowacje te przyczyniają się do poprawy jakości realizowanych projektów oraz zmniejszenia ich negatywnego wpływu na środowisko.

Wyzwania i rekomendacje dla budownictwa

Konieczność długoterminowych i systemowych działań wspierających sektor budowlany

Branża budowlana wymaga kompleksowego i długoterminowego podejścia, które uwzględni specyfikę sektora oraz zmieniające się potrzeby rynku. najważniejsze znaczenie ma wprowadzenie stabilnych ram prawnych, które będą sprzyjać inwestorom oraz wykonawcom. Rekomenduje się stworzenie systemowych mechanizmów wsparcia, takich jak ulgi podatkowe dla innowacyjnych technologii czy programy promujące budownictwo energooszczędne. Niezbędne jest również usprawnienie procesu planowania przestrzennego oraz eliminacja barier administracyjnych, które w tej chwili opóźniają realizację projektów.

Rola państwa w stymulowaniu inwestycji i tworzeniu korzystnych warunków dla rozwoju infrastruktury

Państwo odgrywa istotną rolę jako inwestor i regulator rynku budowlanego. Publiczne projekty infrastrukturalne, takie jak budowa dróg, mostów czy szpitali, mogą skutecznie przeciwdziałać stagnacji gospodarczej, szczególnie w okresach kryzysu. Dodatkowo rząd powinien wspierać współpracę sektora publicznego i prywatnego (PPP), która pozwala na bardziej efektywne finansowanie i realizację projektów. Zapewnienie stabilnych warunków makroekonomicznych oraz wsparcie legislacyjne dla branży budowlanej zachęca inwestorów krajowych i zagranicznych do angażowania kapitału w polską infrastrukturę.

Wykorzystanie niskich stóp procentowych i funduszy unijnych do intensyfikacji inwestycji

Obecnie niskie stopy procentowe oraz dostępność funduszy unijnych stwarzają idealne warunki do zwiększenia aktywności inwestycyjnej w budownictwie. Kredyty inwestycyjne są bardziej dostępne, co pozwala na realizację dużych projektów infrastrukturalnych oraz budownictwa mieszkaniowego. Fundusze europejskie, takie jak Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, oferują wsparcie finansowe dla projektów z zakresu transportu, energetyki oraz ochrony środowiska. Optymalne wykorzystanie tych środków wymaga jednak sprawnego zarządzania i współpracy między różnymi szczeblami administracji publicznej.

Podsumowanie – budownictwo jako koło zamachowe gospodarki

Budownictwo obejmuje swoim zakresem szeroki obszar usług i produktów. Bez wątpienia ma bardzo duży wpływ na wszystkie toczące się procesy gospodarcze. To właśnie sektor budowlany stymuluje ekonomię do wzrostu. Zatem określenie go mianem “koła zamachowego” jest jak najbardziej trafione. W Polsce budownictwo rozwija się bardzo dynamicznie od ponad 2 dekad czyli od wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wcześniej również kwitło ale w nieco wolniejszym tempie. Wszystkie dane statystyczne pokazują, iż jego wpływ na PKB i dobrobyt w naszym kraju są bardzo istotne. Sektor budowlany wpływa na tempo budowy infrastruktury, a to w dalszej perspektywie pozytywnie oddziałuje na inne gałęzie gospodarki. Generalnie transport i szybkość logistyki ma spore znaczenie dla wielu branż oraz ich efektywność. Biorąc pod uwagę liczne programy rządowe oraz dotowane z Unii Europejskiej możemy śmiało stwierdzić, iż budownictwo jest głównym kołem zamachowym dla całej ekonomii w Polsce ale także w większości innych krajów.

Więcej ciekawych artykułów o tematyce budowlanej oraz porad w budownictwie znajduje się na stronie doradca-budowlany.pl

/Artykuł sponsorowany/

Idź do oryginalnego materiału