
Prowadząca: Ewelina W.
Grupa: „Sówki” – 6-latki
Temat: „Biało-czerwoni”
Cele ogólne:
- kształtowanie poczucia przynależności do narodu i kraju
- inspirowanie swobodnych wypowiedzi dzieci
- rozwijanie słuchu muzycznego i fonemowego
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i reagowania na sygnał
- skupienie i koncentracja uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich
- doskonalenie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej
- prezentacja utworów literatury dziecięcej związanych z tematem dnia
- rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych
Cele operacyjne – dziecko:
- zna i nazywa symbole narodowe
- uważnie ogląda film, skupia uwagę
- dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazów
- poprawnie reaguje na sygnał
- potrafi odtworzyć i prawidłowo uzupełnić rytm, sekwencję
- potrafi zatańczyć w parze taniec
- potrafi recytować wiersz
- potrafi odrysować swoją dłoń i prawidłowo używać nożyczek podczas wycinania
Metody pracy:
- pokaz
- rozmowa
- praktyczne działanie
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
- grupowa
Przebieg zajęć:
1. Powitanie się piosenką „Wszyscy są, witam was”.
„Wszyscy są, witam Was, zaczynamy – już czas!
Jestem ja, jesteś Ty. Raz, dwa, trzy!”
2. Nauczyciel wprowadza dzieci w temat dnia/tygodnia poprzez krótką rozmowę o tym, kim jesteśmy oraz w jakim kraju mieszkamy.
3. „Kto Ty jesteś?” IPN Kraków – obejrzenie filmu edukacyjnego. Rozmowa na temat symboli narodowych poprzez pytania kierowane przez nauczyciela:
- Jak wygląda godło Polski?
- Co symbolizuje biały i czerwony kolor na fladze?
- Kiedy najczęściej możemy słyszeć nasz hymn narodowy?
- Jaką postawę przyjmujemy podczas śpiewania hymnu?
4. „Biel i czerwień” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki w kolorze białym i czerwonym, po czym włącza wesołą muzykę. Dzieci tańczą w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie, nauczyciel pokazuje obrazek flagi albo godła Polski. Dzieci, gdy dojrzą:
- obrazek z flagą – ustawiają się w dwóch rzędach (białym i czerwonym),
- obrazek z godłem – ustawiają się w dwa kręgi: w środku dzieci z kartkami białymi, na zewnątrz
z czerwonymi.
5. Analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyrazów: POLSKA, GODŁO, FLAGA. Wybrane dzieci dostają koperty, a w nich znajdują się litery, z których należy ułożyć wyrazy i dopasować do obrazów z symbolami.
6. „Narodowe rytmy” – układanie rytmów z symboli narodowych wg podanego wzoru.
7. Zabawa ruchowa w parach do piosenki ludowej „Grozik”.
8. Wspólna recytacja wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”.
Kto ty jesteś? Polak mały!
Jaki znak twój? Orzeł biały!
Gdzie ty mieszkasz? Między swemi!
W jakim kraju? W polskiej ziemi!
Czym ta ziemia? Mą Ojczyzną!
Czym zdobyta? Krwią i blizną!
Czy ją kochasz? Kocham szczerze!
A w co wierzysz? W Polskę wierzę!
Coś ty dla niej? Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien? Oddać życie.
9. Grupowa praca plastyczna „Orzeł biały”.
Dzieci odrysowują na białej kartce, złożonej na pół, swoją dłoń, a następnie wycinają sylwety dłoni. Na wyciętym przez nauczyciela szablonie orła doklejają wycięte przez siebie dłonie. Tło ozdabiane jest poprzez maczanie przez dzieci palca wskazującego w farbie o kolorze czerwonym i odbijanie go na kartce. Podobnie z koroną orła – dzieci malują ją palcami, używając farby w kolorze żółtym.
10. Ewaluacja zajęć. Podziękowanie za udział w zajęciach.
Pobierz załączniki
Autor: Ewelina Wilkos – Czytelniczka Portalu
Post „Biało-czerwoni” – scenariusz zajęć w przedszkolu pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.