Temat dnia: Biało-czerwona flaga
Cele główne:
- zapoznanie z symbolem narodowym: flagą Polski
- kształtowanie polskiej tożsamości
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie sprawności rąk
Cele operacyjne – dziecko:
- śpiewa piosenkę, naśladuje ruchy, o których jest w niej mowa
- słucha czytanego tekstu
- odpowiada na pytania dotyczące wiersza i własnych doświadczeń
- improwizuje muzykę ruchem
- reaguje na przerwę w muzyce
- wykonuje ćwiczenia oddechowe
- posługuje się określeniami duży, mały
- grupuje flagi ze względu na wielkość
- przelicza flagi
- określa, których flag jest więcej
- współdziała z innymi dziećmi podczas zabawy
- układa flagę Polski przy użyciu pomponów kreatywnych
- wskazuje flagę Polski pośród flag innych krajów
- koloruje/rysuje po śladzie i koloruje flagę Polski
Metody wg Okonia:
- podające: rozmowa, objaśnienie, opowiadanie
- poszukujące: zabawy dydaktyczne
- eksponujące: recytacja wiersza połączona z pokazem flagi, pokaz prawidłowego sposobu wykonania karty pracy, oglądanie ilustracji przedstawiających flagi
- praktyczne: wykonanie karty pracy
Formy pracy:
- zbiorowa jednolita
- grupowa jednolita
- indywidualna zróżnicowana (w 2 poziomach)
Środki dydaktyczne:
- utwory muzyczne: „Budujemy ciszę”, „Symbole Polski”
- tekst wiersza Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste”
- paski bibuły w kolorach białym i czerwonym
- sylwety dużych i małych chłopców i flag
- chusta animacyjna
- opakowania po jajkach, pompony kreatywne, spinacze
- karty pracy: kolorowanie, rysowanie po śladzie i kolorowanie
Przebieg:
I. Część wstępna
1. „Budujemy ciszę” – zabawa muzyczno-ruchowa, przygotowująca grupę do zajęć.
Dzieci razem z nauczycielem śpiewają piosenkę i wykonują czynności, o których jest w niej mowa.
Budujemy ciszę, budujemy ciszę,
budujemy z klocków ciszę.
Prawym uchem słyszę, lewym uchem słyszę,
bardzo dobrze słyszę ciszę.
Dzielnie pompujemy, dzielnie pompujemy
Balon ciszy, bo tak chcemy.
Prawe ucho słyszy, lewe ucho słyszy
jak w piwnicy tupią myszy.
Hałas przeganiamy, hałas przeganiamy
Panią ciszę zapraszamy.
Cicho jak motyle, cicho jak motyle,
posiedzimy tu przez chwilę.
II. Część główna
2. „Barwy ojczyste” – wiersz Cz. Janczarskiego.
Dzieci słuchają wiersza recytowanego przez nauczyciela w połączeniu z prezentacją flagi Polski. Następnie odpowiadają na pytania do tekstu.
Czesław Janczarski „Barwy ojczyste”
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
- Co powiewało na wietrze?
- W jakich kolorach jest ta flaga?
- Co oznacza kolor czerwony, a co biały?
- Symbolem jakiego kraju jest ta flaga?
- Czy i gdzie widzieliście flagę Polski?
3. „Chorągiewki na wietrze” – zabawa muzyczno-ruchowa przy utworze „Symbole Polski” z wykorzystaniem biało-czerwonych pasków bibuły.
Dzieci poruszają się dowolnie, dostosowując ruchy do słyszanej muzyki, na przerwę w muzyce dmuchają na paski bibuły, imitując wiatr.
4. „Duże – małe flagi”.
Dzieci porównują dwie postaci, określają, która jest duża, a która mała. Następnie segregują flagi Polski, ze względu na wielkość – duże flagi do dużego chłopca, małe flagi do małego chłopca. Dzieci wspólnie z nauczycielem przeliczają flagi, określają, których flag jest więcej.
5. „Duży wiatr – mały wietrzyk” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
Dzieci poruszają chustą zgodnie z instrukcją nauczyciela (delikatny wietrzyk, wichura) naśladując powiewającą na wietrze flagę.
6. „Nasza flaga” – praca w grupach.
Dzieci dzięki spinaczy przenoszą pompony w odpowiednich kolorach, do opakowań po jajkach, tak aby utworzyły flagę Polski.
III. Część końcowa
7. „Flaga Polski”.
Dzieci określają, która z zaprezentowanych przez nauczyciela flag przedstawia flagę Polski. Następnie wykonują kartę pracy w poziomach. Dzieci młodsze kolorują, starsze rysują po śladzie i kolorują sylwetę flagi, tak by przypominała flagę Polski.
Autor: Katarzyna Srebrnik – Czytelniczka Portalu