Bezpieczeństwo psychologiczne w pracy
Ten temat staje się coraz bardziej palący. Bezpieczeństwo psychologiczne w pracy odnosi się do ochrony emocjonalnej zatrudnionych osób. Powinny one czuć się swobodnie i bezpiecznie podczas wykonywania swoich obowiązków. O tym, jak w organizacjach dbać o pracowników, mówi Agata Dzikowska, Psycholog, Coach Praktyk, Trener Kompetencji Miękkich.
Bezpieczeństwo psychologiczne w pracy to stworzenie warunków do komunikacji na linii przełożony – pracownik oraz pracownik – przełożony. To, co istotne, ta komunikacja powinna być oparta m.in. na:
- wzajemnym zaufaniu
- szacunku
- otwartości.
Chodzi o stworzenie takich warunków, aby pracownik bez obaw mógł mówić o swoich problemach czy potrzebach. W dobrej komunikacji jest miejsce na informację zwrotną. Ważna jest również regularność. Jedna rozmowa czy spotkanie nie wystarczą. Budowanie bezpieczeństwa psychologicznego powoduje, iż pracownik czuje się doceniany, rośnie jego zaangażowanie. Kiedy zatrudniony doświadcza nadmiernej presji ze strony przełożonego lub współpracowników, pojawiają się w nim napięcie i frustracja. Negatywnie działa też brak feedbacku oraz poczucie, iż jest się ignorowanym. Motywacja pracownika wtedy słabnie. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do wypalania zawodowego i problemów psychicznych.
Bezpieczeństwo psychologiczne w firmie Google
Agata Dzikowska na co dzień dba o kulturę organizacyjną, która łączy się bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa psychologicznego pracowników. W tym podkaście mówi o tym, jakie płyną z tego korzyści. Przytacza przykład firmy Google. Pokazuje on, jak bezpieczeństwo psychologiczne w pracy przekłada się na dobrą jakość relacji międzyludzkich i efektywność zatrudnionych. W Google wdrożono projekt o nazwie Arystoteles. Świetnie ilustruje to, w jakim stopniu bezpieczeństwo psychologiczne wpływa na produktywność i morale pracowników. Kiedy ludzie czują się bezpiecznie i akceptowani, są bardziej skłonni do dzielenia się pomysłami i podejmowania innowacyjnych działań. To z kolei prowadzi do większej efektywności i w konsekwencji sukcesu firmy.
Agata Dzikowska pisze też o korzyściach z aktywnego słuchania. Warto przeczytać: Aktywne słuchanie – w coachingu i relacjach oraz Aktywne słuchanie – korzyści dla klienta i coacha.