PKO BP przygotowuje się do wprowadzenia istotnych zmian w umowach dla nowych klientów. Bank planuje dodać domyślną zgodę na szczegółową analizę schematów i wzorców zachowań użytkowników podczas korzystania z bankowości elektronicznej. Czym jest weryfikacja behawioralna?
Fot. Warszawa w Pigułce
Weryfikacja behawioralna ma służyć jako dodatkowe zabezpieczenie przed oszustami, jednak dotychczasowe doświadczenia innych banków pokazują, iż klienci podchodzą do tego rozwiązania z rezerwą. W ING Banku Śląskim zaledwie 27 procent klientów wyraziło zgodę na taką analizę, natomiast w BNP Paribas odsetek ten osiągnął 50 procent.
Czym jest weryfikacja behawioralna?
System weryfikacji behawioralnej, uznany przez European Banking Authority za metodę silnej autoryzacji klienta, koncentruje się na analizie kilku kluczowych elementów zachowania użytkownika online. Bank będzie monitorował tempo i sposób pisania na klawiaturze, wzorce korzystania z myszki komputerowej, czas między kliknięciami oraz sposób poruszania się po ekranie.
Zebrane dane będą przekazywane do Biura Informacji Kredytowej, gdzie trafią na specjalnie stworzoną Platformę Weryfikacji Behawioralnej. Bank zapewnia, iż system nie będzie gromadził wpisywanych treści, informacji o operacjach bankowych ani innych danych wrażliwych i poufnych.
Nie tylko PKO BP
ING Bank Śląski, który już wdrożył to rozwiązanie, podkreśla, iż jest to dodatkowa, bezpłatna metoda ochrony przed oszustami, działająca zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. System ma szczególnie chronić w sytuacjach, gdy oszust przechwyci lub wyłudzi dane logowania. Należy jednak pamiętać, iż weryfikacja behawioralna nie zapobiega oszustwom w przypadku, gdy klient samodzielnie udostępni kod BLIK lub wykona przelew na nieznane konto.
Kasa Stefczyka, która również korzysta z tego rozwiązania, wyjaśnia, iż system działa w tle, tworząc profil behawioralny użytkownika. W przypadku wykrycia nietypowych zachowań, automatycznie uruchamiane są dodatkowe środki zabezpieczające.
Do grona instytucji korzystających z weryfikacji behawioralnej dołączył ostatnio również VeloBank. Banki zapewniają, iż klienci w każdej chwili mogą wycofać zgodę na analizę swoich zachowań w bankowości elektronicznej.
Źródło: InfoTuba