Kiedy „trzymać się neurotypowych standardów” to ciężar
„Przestań trzymać się neurotypowych standardów” — taką karteczkę przy narożniku laptopa przykleiła sobie Ellie Perkins opisywana przez Ellie Middleton, autorkę, ADHDerkę, osobę neuroodmienną, która w swojej książce Żyj bez maski! Nowe spojrzenie na ADHD, autyzm i neuroodmienność dzieli się doświadczeniami z życia dorosłej osoby z podwójną diagnozą (ADHD + autyzm). Ten mały, ale wymowny napis to sprzeciw wobec ciągłego dostosowywania się do oczekiwań, które często nie tylko są niewidoczne, ale wręcz bolesne sensorycznie i psychicznie.
Badania pokazują, iż osoby autystyczne są znacznie bardziej narażone na problemy ze zdrowiem psychicznym niż populacja ogólna. U dorosłych i młodzieży w spektrum autyzmu częściej diagnozuje się:
- zaburzenia lękowe (różne formy uogólnionego lęku, fobii społecznych, ataków paniki),
- depresję (często wynikającą z chronicznego przeciążenia sensorycznego i społecznego),
- a także zwiększone ryzyko myśli i prób samobójczych – szacunki wskazują, iż choćby do 50% dorosłych osób autystycznych doświadczało w swoim życiu stanów suicydalnych.
Wszystko to sprawia, iż temat zdrowia psychicznego w autyzmie nie może być traktowany jako „dodatek” – to najważniejszy obszar, który powinien być priorytetem w edukacji, miejscu pracy i systemie opieki.
📘 Burnout autystyczny (wypalenie w spektrum autyzmu) – rozpoznanie, zapobieganie i wsparcie w szkole eBook 22 zł
Sensoryczne utrudnienia — niewidzialne ciężary
Dorośli neurodywergentni – osoby z autyzmem (ASD), ADHD, lub obie diagnozy – często żyją w świecie, który nie bierze pod uwagę ich unikalnych potrzeb sensorycznych. Może to oznaczać:
- hałas, który łatwo przytłacza — w biurze, komunikacji miejskiej, w zatłoczonym pomieszczeniu;
- oświetlenie, migające neony, światło fluorescencyjne;
- zapachy (np. perfumy, środki czystości), które inni ignorują;
- faktura ubrań, metki, kieszenie – drobne elementy, które dla osoby neurotypowej są neutralne;
- temperatura, zmiany klimatu, przeciągi;
- konieczność wielowymiarowej uwagi: słuchania, reagowania, kontrolowania mimiki, gestów i tonu głosu
Ellie Middleton opowiada, iż często ma do czynienia z tym, iż musi maskować — czyli ukrywać, tłumić swoje naturalne reakcje, zmieniać sposób, w jaki się porusza, reaguje, jak mówi, tak aby nie wyróżniać się, nie być ocenianą. Maskowanie wymaga ciągłej czujności, kosztuje energię, prowadzi do wyczerpania psychicznego.
Realne konsekwencje dla zdrowia psychicznego
- Stres chroniczny i zmęczenie – gdy ciało i umysł muszą działać cały czas powyżej progu komfortu sensorycznego, kiedy musisz redukować bodźce, ignorować własne potrzeby, to psychika zużywa bardzo dużo paliwa.
- Lęki i nadwrażliwości – niewłaściwe lub nadmiarowe bodźce sensoryczne mogą prowokować uczucie bycia w pułapce, prowadzić do napięcia, ataków paniki czy unikania sytuacji społecznych.
- Depresja, wypalenie – ciągłe poczucie, iż nie pasujesz, iż „nie spełniasz standardów”, może skutkować obniżonym poczuciem własnej wartości. Maskowanie i udawanie mogą prowadzić do utraty tożsamości, poczucia alienacji od siebie samego.
- Sensoryczne przeciążenie (overload), meltdown / shutdown – momenty, kiedy zmysły „przepełniają się” i organizm reaguje tak silnie, iż osoba może potrzebować natychmiastowego wyciszenia, izolacji. Po tym może wystąpić zmęczenie, poczucie winy, smutek.
- Zaburzenia snu i koncentracji – hałas, jasne światło, duża stymulacja mogą zaburzać proces zasypiania, regenerację przez sen. Natomiast ciągłe filtrowanie zbędnych bodźców obniża zdolność koncentracji, pamięci roboczej.
Autystyczne zapętlenie myślowe – Jak radzić sobie z kompulsyjnym analizowaniem tych samych kwestii? eBook 22 zł
Historie z życia – innych, i Ellie
- Ellie Middleton w Unmasked (wersja anglojęzyczna książki Ellie) opisuje, jak uzyskanie diagnozy autyzmu + ADHD w dorosłości było ulgą — jak gdyby nagle ktoś zapalił światło i wytłumaczył, dlaczego od zawsze czuła, iż coś „nie pasuje”. tgjonesonline.co.uk
- W jej publicznych wystąpieniach i mediach społecznościowych przewija się motyw wymagania od siebie podporządkowania się standardom neurotypowych – ubioru, zachowania, miejsca pracy – co często oznacza rezygnację z komfortu sensorycznego.
- Inne osoby dorosłe z ASD / ADHDerki zgłaszają: „muszę się skupić na sile świetlówek, na dźwiękach klimatyzatora”, „ubrania muszą być miękkie, bez metek”, „telefon dzwoni, a ja mam ochotę uciec”, „spotkania online — echo, opóźnienie, szumy — stres mnie wykańcza”.
Co mówi nauka
Naukowcy badający sensory processing (przetwarzanie sensoryczne) potwierdzają, iż osoby z ASD i ADHD często mają atypowe reakcje na bodźce:
- badania dzieci z ASD i ADHD pokazują, iż 42-88% dzieci z ASD i około 50% dzieci z ADHD ma poważne trudności w przetwarzaniu sensorycznym (problemy z filtracją bodźców, nadwrażliwość, nadmierna/lub obniżona reakcja) SpringerOpen;
- to wpływa nie tylko na zachowanie, ale i biologicznie: np. badania potencjałów wywołanych (visual-evoked potentials, auditory-evoked potentials) pokazują, iż u dzieci z ASD i ADHD część ścieżek sensorycznych działa wolniej, reakcje są opóźnione, co może przekładać się na problemy z uwagą, regulacją emocji, zmęczeniem sensorycznym. SpringerOpen
- sensory overload (przeciążenie sensoryczne) jest dobrze udokumentowany jako czynnik utrudniający codzienne funkcjonowanie, zaburzający sen, pogłębiający lęki, prowadzący do zmęczenia psychicznego.
Praca, codzienność, maskowanie
W miejscu pracy i w codziennych sytuacjach osoby neuroodmienne często:
- unikają pewnych zawodów lub ról społecznych ze względu na warunki sensoryczne (np. biura open space, jasne oświetlenie, hałas, wieloosobowe spotkania);
- przystosowują przestrzeń — słuchawki z tłumieniem dźwięku, miękkie oświetlenie, unikanie perfum, odpowiednia temperatura;
- maskują — ukrywają swoje reakcje, adaptują mowę ciała, ograniczają stimming, starają się być „mniej zauważalne”;
- planują dzień tak, by unikać sytuacji sensorycznie wymagających;
Ale każde takie działanie kosztuje: emocjonalnie, fizycznie, poznawczo.
Jak wspierać neuroodmienne osoby – z perspektywy zdrowia psychicznego
- Świadomość i edukacja – zrozumienie, iż sensoryczne potrzeby są realne, nie wymyślone, iż maskowanie to ciężar, nie przywilej.
- Adaptacje środowiskowe
- elastyczne środowisko pracy: możliwość pracy zdalnej, odpowiednie oświetlenie, cicha przestrzeń, wyciszenie dźwięków;
- przestrzenie sensorycznie przyjazne: własne biuro / przynajmniej strefa ciszy;
- narzędzia wspierające: słuchawki tłumiące, okulary przeciwsłoneczne/osłony na światło, maty/protekcje na podłogę, regulowane jasności / temperatury.
- Wsparcie psychiczne i emocjonalne
- terapia (psycholog, terapeuta zajęciowy), techniki regulacji stresu;
- grupy wsparcia – spotkania z innymi osobami neuroodmiennymi; dzielenie się strategiami;
- praca nad akceptacją siebie – zmniejszenie presji spełniania standardów neurotypowych.
- Zmiana kultury organizacyjnej i polityk społecznych
- w edukacji – szkoły, uczelnie umożliwiają adaptacje sensoryczne;
- w pracy – zakłady, firmy integrują zasady dostępności sensorycznej;
- w polityce zdrowia – dostęp do diagnozy, interwencji, terapeutycznych form wsparcia dla dorosłych;
📘 Jak pomóc dziecku z autyzmem w radzeniu sobie z lękiem? Przewodnik z ćwiczeniami i scenariuszami zajęć eBook 20 zł
(Un)masked Community i Ellie Middleton
- Ellie Middleton jest założycielką społeczności (Un)masked, skierowanej do osób neuroodmiennych (autyzm, ADHD itp.). unmasked+2Tiimo+2
- Społeczność oferuje m.in.: blog, sklep, e-poradniki, podcast Skip The Small Talk, newsletter. unmasked+1
- W wywiadzie dla Tiimo Ellie podkreśla, iż chce, by społeczność była inkluzywna i intersekcjonalna, iż ważne jest, by głosy różnych osób neuroodmiennych były słyszalne, i by (Un)masked dawało przestrzeń, w której ludzie mogą się wspierać, wymieniać doświadczeniami. Tiimo
- Ellie używa zaimków she/her („ona/jej”). unmasked+1
Wnioski
Autyzm i zdrowie psychiczne są silnie powiązane przez pryzmat doświadczeń sensorycznych. To, jak zmysły są stymulowane, jak reagujemy na bodźce, jak długo musimy „maskować” naturalne reakcje — to wszystko wpływa na poziom stresu, lęku, poczucie własnej wartości, a w efekcie na zdrowie psychiczne.
Ellie Middleton i inni neuroodmienni pokazują, jak duży ciężar bycia neurotypową „nakładką” (maską) nosimy – i jakie to ma konsekwencje. Rozpoznanie, iż problem nie leży w „naszym niewłaściwym zachowaniu”, ale w środowisku, które nas do tego zmusza, może być pierwszym krokiem do ulgi.
Dziecko z podwójną diagnozą: Autyzm i ADHD – aktualny przewodnik naukowo-praktyczny dla nauczycieli i terapeutów eBook 23 zł
Wewnętrzne światło dziecka. Psychologia transpersonalna w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Poradnik z ćwiczeniami, wizualizacjami i scenariuszami zajęć wspierającymi rozwój emocjonalny eBook 22 zł
📘 Plan adaptacyjny w szkole dla dziecka z Zespołem Aspergera – krok po kroku eBook 20 zł
📘 Jak uczyć ucznia ze spektrum autyzmu? Przewodnik dla nauczycieli wszystkich przedmiotów eBook 18 zł
📘 Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu – Scenariusze i ćwiczenia terapeutyczno-dydaktyczne eBook 20 zł
Ebook: Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z podwójną diagnozą: autyzm i niepełnosprawność intelektualna 17 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu