Apteczny e-commerce: jak Polska wygląda na tle innych krajów?

mgr.farm 2 godzin temu

W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż w aptekach internetowych rosła dwucyfrowo. Rekordowy pod tym względem okazał się rok 2020, kiedy dynamika wartości sprzedaży w aptekach internetowych osiągnęła 45%. To oczywista zasługa pandemii COVID-19. W kolejnych latach tempo sprzedaży w aptekach internetowych spadło, jednak wciąż było dwa razy wyższe niż w aptekach stacjonarnych. Apteczny e-commerce radzi sobie przez cały czas bardzo dobrze…

Perspektywy rozwoju aptek internetowych w Polsce przeanalizowali eksperci firmy IQVIA i kancelarii Rymarz Zdort Maruta w raporcie „E-commerce na rynku farmaceutycznym”. Opisano w nim najważniejsze trendy występujące na polskim rynku i najważniejsze modele działalności. Eksperci porównali też rodzime apteki internetowe do wybranych państw europejskich.

  • Czytaj również: Układ sił na rynku aptek internetowych w Polsce…

– Farmaceutyczny e-commerce w Europie jest zróżnicowany i w poszczególnych krajach uzależniony jest od wielu czynników, takich jak ramy regulacyjne, infrastruktura cyfrowa, zachowania konsumentów i systemy opieki zdrowotnej – wskazują eksperci.

Polska na tle innych krajów…

Z danych firmy IQVIA wynika, iż polski rynek aptek internetowych znajduje się mniej więcej w połowie rankingu wartości udziałów rynku e-commerce w całkowitej sprzedaży aptecznej produktów CH (ok. 8%). W przypadku wybranych innych państw Europy udziały te znajdują się w przedziale 2 – 19%.

Źródło: E-commerce na rynku farmaceutycznym

Eksperci wskazują, iż na rynek aptek internetowych w Europie wpływ ma szereg różnych czynników. Są wśród nich takie jak: środowisko regulacyjne; dojrzałość rynku; infrastruktura cyfrowa; postawy kulturowe; poziom wdrożenia e-recepty; polityka refundacyjna; sprzedaż transgraniczna.

  • Czytaj również: Umbrella branding na rynku aptecznym. Sposób na zakaz reklamy?

– Czynniki opisane powyżej wpływają również na dynamiki rynków, które różnią się znacznie pomiędzy poszczególnymi krajami Europy. We wszystkich krajach analizowanych przez IQVIA sprzedaż w aptekach wysyłkowych rosła w roku 2023, choćby jeżeli w aptekach stacjonarnych doszło do spadku sprzedaży (czego doświadczono w Hiszpanii oraz we Włoszech). Na tym tle polski rynek należy do grupy o najwyższych dwucyfrowych wzrostach. Na poniższym wykresie przedstawiono wartości dynamik rynku aptek stacjonarnych i internetowych w 2023 roku w wybranych krajach Europy – czytamy w Raporcie.

Źródło: E-commerce na rynku farmaceutycznym

Zdaniem ekspertów tempo wzrostu wartości sprzedaży w aptekach internetowych przez cały czas będzie prawdopodobnie wyższe niż w aptekach stacjonarnych w nadchodzących latach. Rozwój technologii i liberalizacja przepisów w zakresie sprzedaży leków OTC i Rx przez Internet będą sprzyjały tym wzrostom.

Black Friday dla aptek internetowych

Utrzymująca się przez lata wysoka dynamika rynku aptek internetowych znajduje odzwierciedlenie we wzroście ich udziału w sprzedaży produktów Consumer Health (CH). Są to takie produkty jak leki OTC, suplementy diety, wyroby medyczne sprzedawane w aptekach i kosmetyki. Na początku 2020 roku wartościowy udział aptek internetowych w sprzedaży produktów CH kształtował się na poziomie 5%. Na początku pandemii Covid-19 wzrósł do niemal 10% i następnie w drugiej połowie 2020 roku spadł do 6–8%.

– W kolejnych latach obserwowaliśmy systematyczny wzrost udziału aptek internetowych w sprzedaży produktów CH. Na początku 2024 roku udział ten kształtował się na poziomie 7,5–8,0%. Udział aptek internetowych w sprzedaży produktów bez recepty na rynku aptecznym przedstawiono poniżej – czytamy w raporcie.

Źródło: E-commerce na rynku farmaceutycznym

Na wykresie można zaobserwować powtarzalne cykle sprzedaży w aptekach internetowych. Charakterystyczne są wzrosty sprzedaży i udziału w sprzedaży na rynku w listopadzie (Black Friday) i spadki sprzedaży w grudniu. Wtedy bowiem większą rolę odgrywają zwykle apteki stacjonarne, zwłaszcza te zlokalizowane w centrach handlowych.

– Jak widać udział ilościowy aptek internetowych w rynku farmaceutycznym CH jest nieco niższy niż udział wartościowy, natomiast od maja 2020 roku ich ewolucja biegnie prawie równolegle, z końcową wartością ok. 6% – podsumowują eksperci.

©MGR.FARM

Idź do oryginalnego materiału