Europejskie służby sanitarne biją na alarm – na rynek trafiły żelowe słodycze zawierające muscimol, śmiertelnie niebezpieczną substancję z muchomora czerwonego. Mimo ostrzeżeń i przypadku hospitalizacji w Niemczech, produkty te są przez cały czas dostępne w sklepach internetowych z możliwością zamówienia do Polski.
Fot. DALL·E 3 / Warszawa w Pigułce
Jak poinformował „Fakt” żelki z wyciągiem z muchomorów można kupić w Polsce w Internecie. Jeden ze sklepów — z siedzibą w Holandii — tak reklamuje żelki z dodatkiem muscimolu:
„Żelki MagicMushrooms z ekstraktem z grzybów oferują wyjątkowe doznania dzięki starannie skomponowanej mieszance różnych grzybów. Te żelki zostały zaprojektowane, aby zapewnić uczucie energii i podnoszące na duchu, dzięki czemu idealnie nadają się na zabawny wieczór lub relaksujący wieczór w domu.”
Zabójcza dawka w dziecięcej formie
Niemieckie służby ostrzegają przed produktem „Mind & Soul Muscimol Candy”, gdzie każda żelka zawiera 5 mg muscimolu – prawie śmiertelną dawkę 6 mg. Substancja wywołuje halucynacje, zaburzenia psychiczne i może prowadzić do zgonu. Co alarmujące, efekty działania mogą utrzymywać się do 8 godzin.
Łatwa dostępność w internecie
Mimo śmiertelnego zagrożenia, żelki można bez problemu kupić w polskich sklepach internetowych. Sprzedawcy oferują je w atrakcyjnych cenach i formach – od klasycznych misiów po jabłuszka – często z mylącym zastrzeżeniem o „wyłącznie przemysłowym zastosowaniu”. Główny Inspektorat Sanitarny zapowiada pilne działania w tej sprawie.
Potencjalne skutki społeczne
1. Zagrożenie dla najmłodszych
Atrakcyjna forma żelek stanowi szczególne niebezpieczeństwo dla dzieci, które mogą potraktować je jak zwykłe słodycze. Może to prowadzić do fali zatruć wśród najmłodszych, wywołując panikę w szkołach i przedszkolach oraz zmuszając placówki edukacyjne do wprowadzenia dodatkowych środków bezpieczeństwa dotyczących przynoszonych przekąsek.
2. Rozwój szarej strefy handlu
Zakaz sprzedaży może spowodować przeniesienie handlu do podziemia, szczególnie w środowiskach młodzieżowych. Istnieje ryzyko powstania nowego, niebezpiecznego trendu wśród nastolatków, podobnego do wcześniejszych przypadków z dopalaczami. Może to prowadzić do rozwoju nowych kanałów dystrybucji niebezpiecznych substancji w pozornie niewinnych formach.
3. Kryzys zaufania do e-commerce
Przypadek niebezpiecznych żelek może podważyć zaufanie konsumentów do zakupów spożywczych online. To z kolei może prowadzić do zwiększonej presji na wprowadzenie surowszych regulacji w handlu internetowym, wpływając na cały sektor e-commerce. Jednocześnie może wzrosnąć świadomość społeczna dotycząca bezpieczeństwa zakupów w sieci.