Scenariusz TUS „Most porozumienia” dla młodzieży ze spektrum autyzmu
Wprowadzenie: dlaczego uczniowie ze spektrum autyzmu częściej doświadczają konfliktów?
Konflikt w klasie nie zawsze oznacza agresję czy złą wolę. W przypadku młodzieży ze spektrum autyzmu najczęściej wynika z różnic w interpretacji sytuacji społecznych, trudności w odczytywaniu emocji rówieśników, dosłownego rozumienia komunikatów i przeciążenia sensorycznego.
Badania neuropsychologiczne (2024–2025) pokazują, że:
- uczniowie z ASD mają wolniejsze lub mniej precyzyjne przetwarzanie sygnałów społecznych,
- szybciej rośnie u nich napięcie emocjonalne, gdy sytuacja jest niejasna,
- konflikty często są skutkiem nieporozumienia, a nie intencji.
Dlatego celem pracy z młodzieżą jest nauczyć ich widzieć historię z obu stron, wyrażać swoje potrzeby oraz szukać wspólnego rozwiązania, zanim pojawi się eskalacja.
👇 Przeczytaj:
📘 Jak uczyć uczniów z Zespołem Aspergera o emocjach i relacjach społecznych? eBook 22 zł
⭐ SCENARIUSZ TUS: „Most porozumienia”
Czas trwania: 45–60 min
Grupa: młodzież 11–17 lat (ASD, Zespół Aspergera)
Cele główne:
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób bezpieczny i konstruktywny,
- wspieranie komunikacji i nazywania emocji,
- uczenie młodzieży, jak szukać „wspólnego języka” mimo różnic w perspektywie,
- redukowanie napięcia emocjonalnego i przeciążenia podczas sytuacji spornych.
1. Rozgrzewka: „Co tu się adekwatnie wydarzyło?” – 10 min
Materiały: trzy krótkie scenki konfliktowe (wydruk lub prezentacja).
Przykłady:
- „Ktoś zajął moje miejsce w klasie.”
- „Kolega skomentował mój wygląd – nie wiem, czy żartował.”
- „Wspólna praca – każdy chce zrobić po swojemu.”
Zadanie:
Uczniowie w parach odpowiadają na trzy pytania:
- Co ja widzę w tej sytuacji?
- Co druga osoba może widzieć inaczej?
- Co może pójść nie tak, jeżeli nie porozmawiamy o tym spokojnie?
Cel:
Podkreślenie, iż konflikt często zaczyna się od różnych interpretacji, a nie od złych intencji.
2. Wprowadzenie pojęcia „Mostu porozumienia” – 5 min
Trener rysuje na tablicy dwa brzegi (Moje widzenie sytuacji / Widzenie drugiej osoby) oraz most między nimi.
Wyjaśnia:
„Każdy z nas stoi na swoim brzegu. Konflikt kończy się dopiero wtedy, kiedy obie osoby zrobią krok w kierunku mostu – czyli postarają się zrozumieć, co się stało i dlaczego.”
Most składa się z 3 elementów:
- Moje emocje
- Moje potrzeby
- Moje propozycje rozwiązania
3. Ćwiczenie główne: Odgrywanie scenek „Budujemy most” – 20 min
Etap 1 – Podział na zespoły
Uczestnicy losują jedną z trzech sytuacji konfliktowych.
Etap 2 – Przygotowanie „dwóch brzegów”
Każda osoba w parze wypełnia krótką kartę:
- Co czuję?
- Co myślę?
- Czego potrzebuję?
- Czego nie chcę?
Etap 3 – Budowanie mostu
Uczniowie wspólnie ustalają:
- które emocje były kluczowe,
- które potrzeby są wspólne,
- jakie rozwiązanie jest możliwe dla obu stron.
Etap 4 – Mini-odgrywki
Każda para odgrywa swoją rozmowę, używając zdań-narzędzi:
- „Kiedy stało się X, poczułem… ”
- „Potrzebuję… żeby czuć się bezpiecznie.”
- „Możemy zrobić tak, żeby…”
- „Czy możemy ustalić nowe zasady?”
Cel:
Nauczyć młodzież wyrażania problemu bez obwiniania oraz szukania wspólnego rozwiązania.
4. Mini-narzędzie TUS: „Zdania mostowe” – 5 min
Trener wręcza uczniom małą ściągawkę:
- „Nie rozumiem, co się stało – możesz wyjaśnić?”
- „Mam inną perspektywę – chcesz ją poznać?”
- „Nie chciałem konfliktu. Możemy spróbować jeszcze raz?”
- „To, co powiedziałeś/zrobiłeś, było dla mnie trudne. Powiem Ci dlaczego…”
- „Co możemy ustalić, by następnym razem było łatwiej?”
5. Technika regulacji emocji: „Stop – Oddech – Słowa” – 5 min
Jeśli konflikt zaczyna się eskalować, uczniowie uczą się stosować prosty schemat:
- STOP – zatrzymuję się, nie odpowiadam od razu.
- ODDECH – trzy wolne wdechy i wydechy.
- SŁOWA – używam zdań-mostów zamiast wybuchu.
To jedno z narzędzi, które według Self-Reg i badań z 2024 r. obniża napięcie choćby o 40%.
6. Podsumowanie: „Co dziś zabieram na mój most?” – 5 min
Uczestnicy kończą zajęcia krótkim zdaniem:
- „Zrozumiałem, iż w konflikcie…”
- „Następnym razem spróbuję…”
- „Chciałbym, żeby inni wiedzieli, że…”
Trener wzmacnia każdy komunikat, podkreślając wartość niewerbalnych sygnałów, empatii, wstrzymania reakcji i jasnego języka potrzeb.
Dlaczego ten scenariusz działa?
✔ wykorzystuje zasadę podwójnej perspektywy, kluczowej dla pracy nad teorią umysłu (ASD),
✔ uczy myślenia w kategoriach emocja → potrzeba → zachowanie,
✔ wzmacnia poczucie bezpieczeństwa,
✔ redukuje konflikty wywołane dosłownością i szumem komunikacyjnym,
✔ rozwija realną kompetencję społeczną, a nie „grzeczność”.
👇 Przeczytaj:
eBook: Trening Teorii Umysłu dla dzieci ze spektrum autyzmu 18 zł
📌Powiązane
- 1. Jak się dogadać? Komunikacja w relacjach młodzieży ze spektrum autyzmu
- 2. Jak mówić o swoich potrzebach? – Asertywność i samoregulacja dla młodzieży z ASD
- 3. Jak słuchać i być wysłuchanym – Sztuka rozmowy bez presji
- 4. Jak mówić, żeby inni rozumieli – wyrażanie myśli i emocji
- 5. Kiedy trudno mówić – alternatywne sposoby komunikacji (gesty, pisanie, grafika)
- 6. Jak rozmawiać o emocjach z dorosłymi – nauczycielem, rodzicem, terapeutą
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy uczniowie z autyzmem potrafią rozwiązywać konflikty?
Tak. Potrzebują jednak jasnych narzędzi, struktury i treningu rozpoznawania emocji oraz intencji innych osób.
Jak pomóc uczniowi z ASD zrozumieć perspektywę drugiej osoby?
Poprzez odgrywanie scenek, wizualizacje, pytania naprowadzające i modelowanie rozmowy.
Co zrobić, gdy konflikt wciąż się powtarza?
Najpierw należy sprawdzić:
- przeciążenie sensoryczne,
- niejasne zasady,
- trudności komunikacyjne,
- brak bezpiecznego sposobu wyrażania potrzeb.
Jak rozmawiać z młodzieżą o emocjach podczas konfliktu?
Krótko, konkretnie, na bazie faktów. Używać prostych komunikatów, nie moralizować.
🔓 Subskrybuj
📌 Subskrypcja 6 zł – dostęp do wybranych materiałów, artykułów i inspiracji dla nauczycieli, terapeutów i rodziców.
🌟 Subskrypcja PREMIUM 10 zł – rozbudowane arkusze i scenariusze zajęć.
📚 Zajrzyj do eBooków, Pakietów lekcyjnych, scenariuszy zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych, Arkuszy i innych narzędzi (w zakładkach w górnej części strony) na autyzmwszkole.com
👇 Przeczytaj:
📚 Trening Uwagi i Koncentracji dla Ucznia ze Spektrum Autyzmu: Ćwiczenia, Scenariusze, Inspiracje eBook 18 zł
Komunikacja i język – ćwiczenia, scenariusze, zabawy










![Szpitale w Olsztynie i Elblągu z nowoczesną ofertą dla pacjentów z chorobami układu krążenia [WIDEO]](https://static.olsztyn.com.pl/static/articles_photos/45/45537/6a27f2be38a45a8c35b5df27ef6e2945.jpg)





![840 zł może zostać w kieszeni. Ale większość Polaków nie ma pojęcia o tej uldze. Sprawdź, jak oszczędzić [PORADNIK]](https://warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2025/11/Pieniadze.webp)