62% dziewcząt czuje, iż muszą być bardziej perfekcyjne niż chłopcy

mamadu.pl 6 miesięcy temu
Zdjęcie: Fot. materiały prasowe


Grupa LEGO ujawniła dziś wyniki nowych globalnych badań dotyczących trendów społecznych wpływających na kreatywność dzieci. Okazuje się, iż presja doskonałości i używane na co dzień słownictwo stwarzają ryzyko ograniczenia dziewczynek w osiąganiu ich pełnego, kreatywnego potencjału. Firma ma nadzieję zwrócić uwagę na to jak proste zmiany w naszym języku mogą pomóc w kształtowaniu przyszłości dziewcząt.


- Nowe globalne badanie przeprowadzone przez Grupę LEGO pokazuje, iż dziewczynki odczuwają silną presję bycia perfekcyjnymi i uważają, iż dorośli dają chłopcom większe uznanie za ich kreatywną pracę. Z kolei rodzice twierdzą, iż trend ten utrzymuje się w wieku dorosłym.

- Aż trzy czwarte dziewcząt aspiruje do pracy w branżach kreatywnych – świadczy to o potrzebie pilnych zmian. Nowy film "Dziewczynki Mogą Wszystko!" podkreśla kreatywne możliwości, jakie odblokowuje w dziewczynkach zabawa bez ograniczeń.

Dane uzyskane z ankiet przeprowadzonych wśród ponad 61 500 rodziców i dzieci w wieku od 5 do 12 lat w 36 krajach uświadamiają potrzebę zmian społecznych, które umożliwią dziewczynkom spełnianie ich twórczych aspiracji oraz niczym nieskrępowaną zabawę. W ramach badań wykazano, iż dziewczęta w wieku zaledwie pięciu lat mają stłumioną swoją kreatywną pewność siebie.

W tak młodym wieku trzy czwarte z nich (76%) czuje się pewnie w swojej kreatywności, jednak przekonanie to spada wraz z wiekiem1 – przy czym aż dwie trzecie wszystkich dziewcząt często obawia się dzielić swoimi pomysłami. Jest to potęgowane przez brzemię perfekcjonizmu i lęku przed popełnianiem błędów (72%). Również rodzice zauważają tę presję – 71% z nich twierdzi, iż dziewczęta są bardziej skłonne do powstrzymywania się od rozwijania swoich pomysłów z powodu tych nacisków.

„Lęk przed porażką hamuje u dzieci chęć do odkrywania świata i nieszablonowego myślenia. Wpływa to na kluczową dla nich kreatywną pewność siebie, której ograniczenie w dzieciństwie może odbić się na jej braku w dorosłości. Umiejętność ta odpowiada za swobodę w generowaniu pomysłów, podejmowaniu odważnych działań i tworzenia wyjątkowych rozwiązań bez strachu przed porażką. Udowodniono, iż jest to podstawa dobrostanu człowieka, ponosząca samoocenę, redukująca stres i zwiększająca szczęście. Według Światowego Forum Ekonomicznego to właśnie kreatywna pewność siebie będzie najwyżej ocenianą i oczekiwaną umiejętnością w przyszłych miejscach pracy. W sytuacji gdy ponad trzy czwarte dziewcząt aspiruje do pracy w branżach kreatywnych2 brak tej umiejętności wskazuje na pilną potrzebę zmian” mówi Jennifer Wallace, badaczka i autorka w dziedzinie rodzicielstwa z Harvardu.

Presja na bycie perfekcyjną i wpływ języka


Ponad 3 na 5 dziewcząt twierdzi, iż odczuwa presję ze strony społeczeństwa związaną z dążeniem do perfekcji. Chociaż dotyczy to wszystkich dzieci, zarówno one jak i ich rodzice przyznają, iż dziewczęta są bardziej narażone na presję bycia doskonałymi3 i bardziej martwią się popełnianiem błędów4.

Jest jednak i dobra wiadomość: zmieniając nasz język możemy pomóc dziewczynką zmienić ich przyszłość. Badanie pokazuje, iż używane codziennie słownictwo wpływa na ich swobodę kreatywnego wyrażania siebie. W rzeczywistości prawie dwie trzecie dziewcząt w wieku 5-12 lat twierdzi, iż język, który słyszą, sprawia, iż martwią się one popełnianiem błędów, czują, iż nie powinny eksperymentować lub wzmacnia w nich potrzebę bycia doskonałymi.

Wyniki badań podkreślają również znaczące uprzedzenia społeczne, mające nieproporcjonalnie duży wpływ na dziewczęta. Z kolei rodzice zauważają dominujący trend ocenianiu kreatywnej twórczości z rozróżnianiem na płeć poprzez stereotypowy dobór słownictwa. Mówiąc dokładniej, społeczeństwo jest około 7 razy bardziej skłonne do przypisywania określeń takich jak "słodki", "ładny", "uroczy" i "piękny" wyłącznie dziewczętom, podczas gdy określenia takie jak "odważny", "fajny", "geniusz" i "innowacyjny" są dwukrotnie częściej przypisywane wyłącznie chłopcom.

Dane pokazują również, iż ponad połowa5 dzieci uważa, iż dorośli bardziej słuchają kreatywnych pomysłów chłopców niż dziewczynek. Również 68% rodziców przyznaje, iż społeczeństwo traktuje kreatywnych mężczyzn poważniej niż kobiety.

W filmie "More Than Perfect/Language of Play” grupa LEGO odkrywa kreatywne zdolności dziewczynek i pokazuje jak język wpływa na różnice w ich zachowaniu. Widzimy również, jak rodzice rozumieją ten wpływ oraz odkrywają moc, jaką zabawa może wywierać na kreatywną pewność siebie ich córek.

„To, co słyszymy w dzieciństwie, zapada nam głęboko w pamięć. Tendencyjny język wzmacnia tradycyjne role płciowe, ograniczając kreatywność dziewcząt i utrwalając systemowe nierówności. Ogranicza je do wąskich kategorii, przedkładając estetykę nad innowacyjność. Zmniejsza to pewność siebie dziewcząt i ogranicza ich możliwości w zdominowanych przez mężczyzn obszarach. Zakwestionowanie tych uprzedzeń ma zasadnicze znaczenie dla wspierania społeczeństwa inkluzywnego, w którym dziewczęta mogą w pełni odkrywać swój kreatywny potencjał. Każda dziewczyna zasługuje na swobodę odkrywania swojej kreatywności bez strachu i presji” – mówi Wallace.

Według samych dziewcząt, osiem na dziesięć z nich twierdzi, iż mniej obawiałyby się próbować nowych rzeczy, gdyby ich pomyłki były bardziej chwalone i postrzegane jako okazja do nauki. 89% z nich czułoby się wtedy zachęcone do pokazywania swojej pracy i ceniłoby postęp ponad perfekcję. Dziewięć na dziesięć dziewcząt uważa, iż ich pewność siebie wzrosłaby, gdyby dorośli bardziej skupiali się na procesie twórczym ich pracy, a nie na końcowym wyniku – a 86% przyznaje, iż sprawiłoby to, iż czułyby się mniej zaniepokojone popełnianiem błędów. Dziewczęta w szczególności twierdzą, iż komplementy dotyczące myślenia rozwojowego, takie jak „pomysłowe”, „odważne” i „inspirujące” podnoszą je na duchu.

Czas na zabawę: Jest się czym bawić!


„Nastawienie na doskonałość zachęca nas do zamknięcia się w swoich ramach, do strachu przed porażką, do rezygnowania i poddawania się z łatwością. W opozycji do tego stoi nastawienie na rozwój, zachęcające nas do bycia odważnym, akceptowania niepowodzeń, budowania i odbudowywania. Budzi w nas miłość do nauki i odporność, niezbędną do osiągania wielkich sukcesów”, wyjaśnia dr Anika Petrella, badaczka i psychoterapeutka. „Kiedy kręciliśmy 'More Than Perfect/Language of Play', fascynujące było obserwowanie faktycznego wpływu naszych słów na zdolność dziewcząt do zabawy i swobodnego eksperymentowania. Pokazanie dziewczętom, iż eksperymentowanie zwycięża nad perfekcją, ma najważniejsze znaczenie dla wzmocnienia ich pełnej kreatywności. A czy jest lepszy sposób na zrobienie tego niż zabawa?”.

Dziewięciu na dziesięciu rodziców twierdzi, iż zabawa pomaga ich dzieciom w wyrażaniu siebie, zwiększa ich chęć do eksperymentowania, buduje kreatywność i zapewnia bezpieczną przestrzeń do odkrywania bez obawy o porażkę. Osiem na dziesięć dzieci uważa, iż podczas zabawy mogą być sobą – mniej martwią się o popełnianie błędów i bycie ocenianym (85%), podobnie jak czują się pewniej, dzieląc się swoimi pomysłami i kreatywną pracą podczas zabawy (88%).

Klocki LEGO® są bardzo cenione przez dziewczynki jako sposób na eksperymentowanie (90%). 83% z nich twierdzi, iż zabawa klockami LEGO pomaga im przezwyciężyć strach przed błędami, 87% czuje się w niej pewniej w swoich umiejętnościach twórczych, a dla 84%ułatwia zrozumienie, iż postęp jest ważniejszy niż perfekcja. Rodzice podzielają te przekonania, a ponad ośmiu na dziesięciu z nich przyznaje, iż zabawa LEGO pomaga dziecku zaakceptować pomyłki jako naturalną część procesu twórczego. Mimo to, podczas gdy rodzice postrzegają markę LEGO jako dobry przykład marki zabawek integracyjnych, klocki LEGO są przez cały czas uważane za bardziej odpowiednie dla chłopców niż dziewcząt, według 61% rodziców.

„W świecie coraz bardziej opartym na sztucznej inteligencji kreatywność jest magią, która wyróżnia nas na tle innych. Zabawa klockami LEGO – zarówno swobodne tworzenie, jak i konstruowanie według instrukcji – pomaga rozwijać podstawowe umiejętności najważniejsze dla wszystkich dzieci. Poprzez budowanie i przebudowywanie staje się ona fundamentem kreatywnej pewności siebie, odwagi i wiary we własne możliwości. I to właśnie w tym tkwi klucz do uwolnienia kreatywności dziewcząt – jeżeli mają one przestrzeń i swobodę do wyrażania siebie, to nie powstrzymają je żadne ograniczenia. W ten sposób stają się śmiałymi wynalazczyniami, ciekawskimi naukowczyniami i odważnymi marzycielkami, gotowymi odkrywać i zmieniać świat” dodaje Maciej Seliński, General Manager LEGO na region Polski, Ukrainy i państw bałtyckich.

Świętujmy kreatywność dziewcząt i dajmy im możliwość zabawy bez granic, eliminując oczekiwanie perfekcyjności i językowe uprzedzenia.

Po więcej informacji zapraszamy na lego.com


O badaniu


• Zlecone przez Grupę LEGO, przeprowadzone przez Edelman DXI


• 36 krajów, w tym Australia + Nowa Zelandia, Austria, Belgia, Brazylia, Kanada, Chiny, Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Grecja, Hongkong, Węgry, Indie, Indonezja, Włochy, Japonia, Kenia, Meksyk, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Singapur, Słowacja, RPA, Korea Południowa, Hiszpania, Szwajcaria, Szwecja, Arabia Saudyjska, Tajwan, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania i USA.

• Łączna liczba ankietowanych: 61 532, w tym 36 000 rodziców (ok. 1000 na wskazany rynek) i 25 532 dzieci w wieku 5-12 lat (ok. 700 na wskazany rynek).

• Przeprowadzone w okresie: 13.12.23 – 24.01.2024


WYKRES 1


WYKRES 2


Idź do oryginalnego materiału