Początki kariery w zawodzie lekarza stomatologa są – podobnie jak i w innych profesjach – niełatwe. W brytyjskim portalu Dentistry.co.uk dr Riaz Sharif, który leczy pacjentów w Londynie oraz Bournmouth, dzieli się kilkoma radami z nieco młodszymi kolegami po fachu.
Dla stomatologów rozpoczynających swoją drogę zawodową podróż ta może być zarówno ekscytująca, jak i przerażająca. Stoją u progu zawodu, który wymaga precyzji, empatii i odporności. Ciężar odpowiedzialności jest ogromny, a możliwości wpływu na życie pacjentów niemal nieograniczone.
– Gdybym miał dać radę początkującym dentystom, powiedziałbym: nigdy się nie poddawajcie, bez względu na to, jak trudna może wydawać się droga przed wami. Stomatologia to wymagająca ścieżka kariery, ale możecie osiągnąć sukces, podejmując nowe wyzwania i wykorzystując nadarzające się okazje. Zwykle są one zamaskowane jako ciężka praca, dlatego wielu ludzi ich nie dostrzega. Oto moich 10 najważniejszych wskazówek opartych na własnym doświadczeniu – napisał Riaz Sharif.
1. Inwestuj w siebie
Brytyjski dentysta przekonuje, iż jedną z najważniejszych rzeczy na początku kariery zawodowej jest inwestowanie w siebie. Studia dentystyczne uczą podstaw, ale aby wykonywać bardziej zaawansowane zabiegi, trzeba stale podnosić swoje kwalifikacje. Zachęca, by korzystać z nowinek technologicznych, jakich w stomatologii nie brakuje, a te poprawiają skuteczność pracy, a przy tym budują pewność siebie – tak istotną zwłaszcza na początku drogi zawodowej.
Niezbędne jest inwestowanie w kursy doskonalące, warsztaty czy studia podyplomowe. Połączenie odpowiednich narzędzi i ciągłego podnoszenia kwalifikacji pozwoli osobie nowej w zawodzie nabrać pewności siebie, poprawić skuteczność leczenia i rozwijać się zawodowo.
2. Budowanie marki osobistej
W pracy lekarza najważniejsze znaczenie mają jego umiejętności praktyczne oraz wiedza, ale to, w jaki sposób je prezentuje, ma również znaczenie. To, jak stomatolog komunikuje się z pacjentami, traktuje ich oraz jak to przedstawia, kształtuje opinię o nim. A silna marka oparta na zaufaniu, profesjonalizmie i autentyczności otwiera drzwi do kariery, ułatwia zyskanie lojalnych pacjentów i może stanowić początek sukcesu, który trwać będzie wiele lat. Im wcześniej każdy młody stomatolog to zrozumie, tym lepiej dla niego.
3. Marketing
Promowanie siebie jako specjalisty jest w tej profesji kluczowe. Pokonywanie lęku przed pokazywaniem swoich prac i zbieraniem opinii pacjentów w mediach społecznościowych pomaga budować dobrą reputację. Także zdobywanie nagród i wyróżnień zwiększa pewność siebie i zachęca do dalszego rozwoju. Ponadto rozpoznawalność w środowisku stomatologicznym może pomóc młodemu dentyście zdobyć więcej pacjentów i wyróżnić się na tle konkurencji.
4. Media społecznościowe
Social media to codzienność większości osób, które wchodzą w zawód lekarza dentysty. A obecność w internecie pozwala budować zaufanie pacjentów, zanim jeszcze pojawią się w gabinecie obserwowanego stomatologa. Platformy takie jak LinkedIn, Instagram, Facebook, a choćby TikTok to doskonałe narzędzia do prezentowania swoich umiejętności. Nie należy obawiać się pokazywania efektów swojej pracy (za zgodą pacjentów), edukować odbiorców, a także dzielić się – z zachowaniem umiaru – tym, co w życiu dentysty dzieje się również poza gabinetem.
5. Budowanie sieci kontaktów i współpraca
Zdaniem dr. Sharifa nie jest dobrze, by młody stomatolog zaczynał swoją drogę zawodową na uboczu, „będąc dla siebie sterem i okrętem”. Zachęca, by wstąpić do organizacji stomatologicznych i klubów naukowych, co powoli budować kontakty w środowisku. Zachęca, by uczestniczyć w kongresach i konferencjach, a z czasem – jeżeli pojawi się taka możliwość – stanąć po drugiej stronie, jako wykładowca, co pomoże zdobyć autorytet w branży. Ponadto kooperacja z innymi specjalistami pozwoli dentyście poszerzyć zakres oferowanych zabiegów, a w ten sposób także pozyskać więcej pacjentów.
6. Mentoring
Ale aby młody dentysta stał się w przyszłości wykładowcą czy liderem opinii, sam musi najpierw znaleźć odpowiednich mentorów, którzy pomogą mu uniknąć błędów i wesprą w rozwoju kariery zawodowej. Dobrzy mentorzy mają wiedzę i bezcenne doświadczenie, którego nie wyniesie się z uczelni ani nie znajdzie w podręcznikach medycznych. Dzięki ich wskazówkom można nabrać pewności siebie i udoskonalić swój warsztat. Nie trzeba przy tym bać się konstruktywnej krytyki – zawsze lepiej traktować ją jako cenną lekcję, a nie atak.
7. Własny styl dentysty i doświadczenia pacjentów
Budowanie marki to jednak nie tylko aktywność w mediach społecznościowych, ale również doświadczenie, jakie stomatolog zapewnia swoim pacjentom. Składa się na to m.in. estetyka gabinetu, dostępna tam muzyka oraz atmosfera, która najbardziej pasuje do grupy docelowej danego lekarza. Ale choćby piękne wnętrze, niezwykle uprzejme panie recepcjonistki czy dostępna dla wszystkich pacjenta kawa i jednorazowe szczoteczki nie zastąpią tego, co najważniejsze – bądź dentystą, którego pacjenci kojarzą z bezbolesnymi zabiegami, troskliwą opieką, rzetelnością i empatią.
8. Znajdź równowagę między pracą a życiem prywatnym
Nikogo nie trzeba przekonywać, iż zawód stomatologa to niekończące się źródło stresu. A w zachowaniu niezbędnej równowagi psychicznej i fizycznej pomagają hobby i aktywność fizyczna – w przypadku Riaza Sharifa są to treningi na siłowni, boks praz przygotowywanie zdrowych posiłków. Znalezienie czegoś, co pozwala się zrelaksować, „odreagować” trudne dni, pomoże młodemu dentyście uniknąć wypalenia zawodowego. Poza tym pacjenci cenią dentystów, którzy mają swoje pasje (nie tylko te zawodowe), a to ułatwia budowanie relacji i budzi większe zaufanie.
9. Doskonała komunikacja z pacjentami
Młodzi dentyści początkowo koncentrują się głównie na poprawności wykonywania procedur medycznych – i nie ma co się dziwić, bo to podstawa pracy lekarza stomatologa. Ale umiejętności techniczne to nie wszystko. To, jak rozmawia się, komunikuje z pacjentami, ma również ogromne znaczenie. Dlatego lepiej nie używać skomplikowanego żargonu – zamiast tego należy tłumaczyć w prosty sposób, tak aby pacjenci rozumieli, o czym mowa. Warto nauczyć się odczytywać emocje pacjentów i dostosowywać sposób komunikacji do ich poziomu oczekiwań, uwzględniając obawy i ograniczenia, jakie mają. Lekarz musi być dobrym słuchaczem, a pacjenci pamiętają nie tylko leczenie, ale także (a niekiedy przede wszystkim) to, jak przy dentyście się czuli.
10. Bądź sobą i trzymaj się swoich wartości
Na koniec dr Riaz Sharif radzi: – Nie bój się być sobą! Twój własny styl jest tym, co wyróżni Cię na tle innych dentystów. Nie czekaj na „idealny moment”, twórz go sam. Dbaj o swój rozwój, postępuj etycznie, nie bój się prosić o pomoc. Sukces w stomatologii to nie kwestia szczęścia, ale też odpowiedniego nastawienia, ciężkiej pracy i autentyczności. Świętuj każdy mały sukces – każde dobrze wykonane wypełnienie, każdego zadowolonego pacjenta i każdą bezbolesną ekstrakcję. Ten dentysta, którym zawsze chciałeś być, on już w Tobie jest. To nie kwestia czekania – to kwestia działania tu i teraz.
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia – tzw. złote zasady komunikacji lekarza dentysty z pacjentem.
Źródło: https://dentistry.co.uk/