Miał być przełom i nowa jakość – wyszła awaria i kolejne rozczarowanie. Krakowski program „Mieszkanie za remont”, który w tym roku po raz pierwszy miał w całości przenieść się do sieci, znowu zaliczył falstart. Mimo wcześniejszych zapowiedzi i przesunięcia terminu z 8 na 20 maja, w przeddzień planowanego naboru urzędnicy ogłosili: nic z tego, nabór odwołany.
– Z niezależnych od nas przyczyn technicznych, związanych z systemem informatycznym, nabór wniosków do programu „Mieszkanie za remont” – zaplanowany na 20 maja na godz. 9.00 – zostaje odwołany – przekazał magistrat 19 maja, tuż przed startem rekrutacji. I to już drugi raz w tym miesiącu.
Przypomnijmy: pierwotnie start elektronicznego naboru zaplanowano na 8 maja. System miał działać przez Krakowski Portal Usług Miejskich. Ale nie działał. Nie zarejestrował ani jednego wniosku. Awaria była tak poważna, iż miasto nie miało innego wyjścia, jak wstrzymać proces i przesunąć termin. Obiecano wtedy, iż wszystko ruszy 20 maja – bezpiecznie, stabilnie, technicznie dopracowane. Tymczasem… znów klapa.
Co teraz? Kraków porzuca cyfrowe ambicje – przynajmniej w tej edycji programu. Nowa data rozpoczęcia naboru wniosków – już w wersji papierowej – zostanie ogłoszona 22 maja o godz. 12.00 na stronach Biuletynu Informacji Publicznej i krakow.pl. Urzędnicy zapewniają, iż od momentu publikacji ogłoszenia mieszkańcy będą mieli przynajmniej trzy dni na przygotowanie się. Osoby zainteresowane złożeniem wniosku proszone są o śledzenie oficjalnych komunikatów miasta.
Program „Mieszkanie za remont” umożliwia najem lokalu gminnego na czas nieokreślony w zamian za jego wyremontowanie. Oferowany czynsz – od 5,96 zł/m² do 15,22 zł/m² – uzależniony jest od stanu technicznego lokalu i oceny wartości użytkowej nieruchomości. Program skierowany jest do mieszkańców Krakowa oraz sąsiednich powiatów, którzy nie posiadają własnej nieruchomości i spełniają kryteria dochodowe.
Po zakończeniu naboru i weryfikacji dokumentów, urząd opublikuje tzw. listę remontową – czyli wykaz osób zakwalifikowanych do programu. Każdy z przyszłych najemców będzie miał 12 miesięcy na przeprowadzenie remontu pustostanu.
Zasady punktacji oraz lista wymaganych dokumentów są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej. W razie wątpliwości można skorzystać z pomocy Krakowskiego Centrum Kontaktu – tel. 12 616 55 55.
W 2022 roku wnioski złożyło 717 osób, a na liście remontowej znalazło się 50 gospodarstw domowych. Rok później – już 972 wnioski i 100 zakwalifikowanych rodzin.
Warto przypomnieć, iż w marcu ubiegłego roku zainteresowanie programem „Mieszkanie za remont” było na tyle duże, iż pod siedzibą Urzędu Miasta przy Rynku Podgórskim pojawiły się tłumy krakowian. Wiele osób przyszło jeszcze przed świtem, niektórzy spędzili tam całą noc. Spontanicznie powstała lista kolejkowa, a mieszkańcy zorganizowali się, by już od wczesnych godzin porannych móc złożyć swoje dokumenty.
Jarek Strzeboński