Rządowe Centrum Legislacji publikuje projekt rozporządzenia w sprawie kosztów, których wysokość nie jest zależna od parametrów wskazanych w art. 118 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w rozporządzeniu ministra zdrowia z 7 września 2020 r. w sprawie kosztów, których wysokość nie jest zależna od parametrów wskazanych w art. 118 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia, stosownie do art. 118 ust. 2 pkt 1 ustawy o świadczeniach, określa się koszty centrali funduszu, w tym koszty świadczeń opieki zdrowotnej, które nie są zależne od parametrów wskazanych w art. 118 ust. 3 ustawy o świadczeniach, to jest:
- liczby ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim funduszu;
- wydzielonych, według wieku i płci, grup ubezpieczonych oraz wydzielonych grup świadczeń opieki zdrowotnej, w tym świadczeń wysokospecjalistycznych;
- ryzyk zdrowotnych odpowiadających danym grupom ubezpieczonych, w zakresie danych grup świadczeń opieki zdrowotnej, w porównaniu z grupą odniesienia.
Powyższe parametry to parametry, według których następuje podział środków przeznaczonych na świadczenia opieki zdrowotnej pomiędzy oddziały wojewódzkie funduszu wskazywane w rozporządzeniu ministra zdrowia z 17 listopada 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych.
Według powyższych parametrów następuje podział środków przeznaczonych na świadczenia opieki zdrowotnej pomiędzy oddziały wojewódzkie funduszu wskazywane w rozporządzeniu ministra zdrowia z 17 listopada 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych.
Konieczne jest odpowiednie zagospodarowanie środków ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej zwolnionych przez świadczeniodawców w następstwie zmiany wysokości ryczałtu PSZ, w związku z korektą wysokości ryczałtu, o której mowa w art. 136c ust. 4 ustawy o świadczeniach, wynikającą z ograniczenia liczby profili systemu zabezpieczenia. Powyższe przyczyni się do ułatwienia procesów konsolidacji i przekształceń podmiotów leczniczych dostosowujących do zmieniających się potrzeb zdrowotnych oraz związanych z bardziej efektywnym wykorzystaniem ograniczonych zasobów kadrowych. Ułatwi też procesy „zamiany” hospitalizacji pełnej na tryb hospitalizacji planowej albo leczenia jednego dnia w przypadku, gdy w ocenie NFZ przyczyni się to do efektywniejszego wykorzystania zasobów ochrony zdrowia przy zapewnieniu dostępności do świadczeń.
W związku z tym zasadne jest poszerzenie katalogu kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, które nie są zależne od parametrów wskazanych w art. 118 ust. 3 ustawy o świadczeniach, mające na celu finansowanie świadczeń, które zostaną udzielone w związku z korektami wysokości ryczałtu związanymi z ograniczeniem liczby profili, poza przyjętym algorytmem podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie funduszu.
Pełna treść rozporządzenia poniżej.