Zestaw Kwestionariuszy Conners – 3 – narzędzie do diagnozy ADHD u dzieci i młodzieży

psychoterapia.plus 10 miesięcy temu

W ostatnich latach ADHD stało się jednym z najczęściej rozpoznawanych zaburzeń u dzieci i młodzieży, a także u dorosłych. Można odnieść wrażenie, iż jest swoista moda na to zaburzenie. Badacze i klinicyści opracowują różnorodne narzędzia diagnostyczne mające na celu zapobieganie “nadrozpoznawaniu” tego zaburzenia. Należy pamiętać, iż aby można było rozpoznać występowanie tego zaburzenia musi zaistnieć kilka warunków, wynikających z klasyfikacji diagnostycznych:

  1. Nasilenie objawów musi być większe niż typowy obraz danej cechy u dzieci w tym samym wieku i na tym samym etapie rozwoju.
  2. Objawy muszą być stałe w czasie. W przypadku ADHD muszą ujawnić się w dzieciństwie, przed 7 r.ż.
  3. Objawy muszą powodować pogorszenie funkcjonowania i być obecne we wszystkich środowiskach, w jakich porusza się dziecko, tj. w domu i w placówce.
  4. Objawy nie mogą być częścią innego zaburzenia.

Rozpoznanie ADHD jest zadaniem niezwykle trudnym, czasochłonnym i wymagającym zebrania danych z różnych środowisk. W celu ułatwienia tego postępowania zostały opracowane kwestionariusze diagnozy. Jednym z najbardziej rzetelnych i szeroko stosowanych w przypadku dzieci i młodzieży jest Zestaw Kwestionariuszy Conners -3.

Co bada to narzędzie?

Zestaw Kwestionariuszy Conners – 3 jest precyzyjnym i wszechstronnym narzedziem do pomiaru ADHD – zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Ponadto bada najczęściej współwystępujące z ADHD zaburzenia i trudności, tj. zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze. Ponadto zawiera pozycje przesiewowe dla lęku i depresji, które pomagają ocenić czy dziecko ma trudności emocjonalne często powiązane z występowaniem ADHD. Kryteria diagnostyczne Kwestionariuszy Conners – 3 opierają się na najnowszej klasyfikacji chorób DSM-5.

Dla kogo jest przeznaczony Zestaw Kwestionariuszy Conners-3?

Narzędzie to umożliwia ocenę dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 r.ż., z różnych perspektyw. Uwzględnia różnorodne środowiska i konteksty, w których badani funkcjonują: dom rodzinny, szersze otoczenie społeczne i szkołę.

W skład Zestawu Kwestionariuszy Conners-3 wchodzą trzy wersje:

  • Wersja dla rodziców – pozwalająca poznać subiektywną ocenę rodzica, opartą na obserwacji dziecka w różnych środowiskach społecznych.
  • Wersja dla nauczyciela – uwzględnia społeczne, emocjonalne oraz związane z nauką zachowania dziecka, które pojawiają się w szkole.
  • Wersja do samoopisu – stosowana u dzieci i młodzieży powyżej 8 r.ż. – kwestionariusz ten uwzględnia wgląd dziecka we własne trudności. Dostarcza danych dotyczących uczuć i spostrzeżeń dziecka na temat swojego zachowania. Dane te są bardzo wartościowe diagnostycznie i nie muszą pokrywać się z obserwacjami rodziców i nauczycieli.

Ponadto zbieżność skal i pozycji w różnych wersjach pozwala na porównywanie informacji, których dostarczają.

Zastosowanie Zestawu Kwestionariuszy Conners-3:

  • w badaniach klinicznych,
  • jako narzędzie diagnostyczne, pomagające specjalistom postawić lub odrzucić diagnozę występowania ADHD lub zaburzeń współwystępujących,
  • w celu określenia potrzeb edukacyjnych uczniów,
  • w badaniach naukowych,
  • w monitorowaniu postępów leczenia,
  • do opracowywania indywidualnego planu terapeutycznego.

Narzędzie Conners – 3 dzięki możliwości powtarzania badania świetnie sprawdza się w monitorowaniu postępów terapii. Pozwala na ocenienie czy objawy maleją i zmieniają się wraz z upływem czasu trwania terapii.

Wyniki Conners-3 są jednym z wielu źródeł informacji (wywiad/obserwacja), a diagnozę stawia lekarz psychiatra po zapoznaniu się z całą dostępną dokumentacją pacjenta.

W naszym Centrum realizujemy:

  • diagnoza ADHD i ADD u dzieci i młodzieży
  • diagnoza ADHD i ADD u dorosłych
  • terapia dla dorosłych z ADHD i ADD
  • terapia dla dzieci i młodzieży z ADHD i ADD

Wsparciem diagnozy ADHD i ADD jest badanie MOXO, które można w naszym Centrum wykonać.

Zachęcamy do przeczytania artykułów o ADHD:

  • ADHD I PTSD – wspólna podróż wśród wyzwań zdrowia psychicznego
  • TEST MOXO – innowacyjne narzędzie do wsparcia diagnozy ADHD/ADD
  • ADHD a ruch
  • ADHD a funkcje wykonawcze
  • Terapia psychologiczna ADHD
  • Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ADHD
  • Zrozumieć ADHD – geneza, diagnoza i terapia
  • O sposobach myślenia dzieci z ADHD i zaburzeniami zachowania
  • Leczenie ADHD

autor artykułu: Agnieszka Polak – psycholog, psychoterapeuta, prowadzi diagnozę ADHD i ADD oraz ASD

literatura:

  • Kołakowski, T. Wolańczyk i in. (2023) ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców.
  • Keith Conners. Conners-3. Zestaw Kwestionariuszy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujacych. Podręcznik. Adaptacja polska.
Idź do oryginalnego materiału