Zakaz reklamy alkoholu – zdecydowanie tak

termedia.pl 10 godzin temu
Zdjęcie: Jakub Włodek/Agencja Wyborcza.pl


Polacy oczekują zdecydowanych działań od polityków – domagają się zakazu reklamy alkoholu, co mogłoby powstrzymać wczesną inicjację alkoholową dzieci i młodzieży.



Z sondażu przeprowadzonego w listopadzie 2025 r. przez Ogólnopolską Grupę Badawczą dla Fundacji GrowSPACE wynika, iż aż 85 proc. ankietowanych Polek i Polaków popiera przygotowaną przez kierownictwo Ministerstwa Zdrowia ustawę o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

78 proc. ankietowanych chciałoby powstrzymania wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży.

O projekcie – w skrócie

W ministerialnym projekcie ustawy przewidziano zakaz promocji piwa, w tym przez upusty, rabaty, pakiety i programy lojalnościowe, gry losowe, nagrody – w tej chwili zakazana jest reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa.

Kary za nielegalną reklamę i promocję napojów alkoholowych miałyby zostać podniesione. Po zmianach minimalna wysokość grzywny wyniesie 20 tys. zł, a maksymalna – 750 tys. zł. Ponadto możliwa byłaby kara ograniczenia wolności. Obecne sankcje to grzywna od 10 tys. do 500 tys. zł.

Poza tym w projekcie zapisano zakaz wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna.

Więcej w tekście „Co z ustawą antyalkoholową?”.

Idź do oryginalnego materiału