Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży

psychocare.pl 1 rok temu

Dziecko a potem dorastający, młody człowiek przeżywa szereg napięć i trudności. Próbuje sobie z nimi radzić. Uczy się poprzez doświadczanie a potem przez wprowadzanie korekty. Analizuje i wyciąga wnioski. Uczy się, jak sobie odpowiednio radzić w różnorakich sytuacjach. Zależy mu, by zachować swoją autonomię a jednocześnie odnaleźć się w grupie. Czasami jednak mało konstruktywne sposoby rozwiązywania trudności przeradzają się w zaburzenia zachowania.

Czym są zaburzenia zachowania?

Zaburzenia zachowania to jedne z najczęstszych zaburzeń wieku dziecięcego, jakimi zajmuje się psychiatra dziecięcy. Dotyczą one 5-10% dzieci i 5-10% a choćby 24% nastolatków. Dlatego bardzo ważne jest, by wcześnie zdiagnozować problem i zająć się nim.

O zaburzeniach zachowania możemy mówić wtedy, gdy młody pacjent przejawia liczne, bardzo nasilone zachowania buntownicze i antyspołeczne. Nastolatki lub dzieci z zaburzeniami zachowania bywają mściwe, wykazują tendencję do celowego sprawiania przykrości innym ludziom, czasami bywają bardzo konfliktowe. Zaburzenia zachowania stanowią kompilację czynników społecznych, genetycznych oraz neurofizjologicznych.

Doświadczasz trudności i potrzebujesz wsparcia? Skorzystaj z pomocy naszych specjalistów.
Zapisz się online

Jak rozpoznać zaburzenia zachowania?

Artur Kołakowski wskazuje, aby w przypadku szukania pomocy psychologicznej dla dziecka z zaburzeniami zachowania, w szczególny sposób kierować się powtarzającymi się problemami w szkole, które w konsekwencji mogą doprowadzić do usunięcia dziecka ze szkoły lub zawieszenia go w prawach ucznia. Współwystępujące z tym jest zagrożenie dla innych osób, a także brak odpowiedniej reakcji na tego typu zachowania ze strony rodziców.

Aby móc zdiagnozować zaburzenia zachowania, muszą zostać spełnione podstawowe kryteria powtarzającego się i utrwalonego wzorca zachowania, polegającego na naruszeniu podstawowych praw innych osób bądź norm i reguł społecznych. Poniższa lista zachowań będąca kryteriami diagnostycznymi, zawiera specyficzne zachowania, które muszą występować przynajmniej przez sześć miesięcy (uwaga: do spełnienia kryterium wystarczy choćby jednorazowe wystąpienie niektórych objawów wymienionych w poniższych punktach):

  • „wybuchy złości nadzwyczaj częste lub ciężkie w stosunku do poziomu rozwojowego
  • częste kłótnie z dorosłymi,
  • często aktywne odrzucanie wymagań dorosłych lub niespełnianie reguł,
  • często jakby rozmyślne robienie rzeczy, które budzą gniew u innych ludzi,
  • często oskarżenia innych za swoje własne pomyłki lub niewłaściwe zachowanie,
  • częsta „drażliwość” i łatwość wprowadzanie w złość przez innych,
  • częste wpadanie w gniew lub rozżalenie,
  • częsta złośliwość i mściwość,
  • częste kłamstwa lub zrywanie obietnic w celu uzyskania dóbr lub przywilejów, lub uniknięcia obowiązków,
  • częste inicjowanie starć fizycznych (nie obejmuje starć z rodzeństwem),
  • używanie broni, która może powodować u innych poważne uszkodzenia ciała (np. kij, cegła, rozbita butelka, nóż, strzelba),
  • pozostawanie poza domem po zapadnięciu zmroku, mimo zakazów rodziców (rozpoczynające się przed 13. rokiem życia),
  • przejawianie fizycznego okrucieństwa wobec innych osób (np. krępowanie, ranienie lub podpalanie ofiary),
  • przejawianie fizycznego okrucieństwa wobec zwierząt,
  • rozmyślne niszczenie własności innych osób (inaczej niż poprzez podpalanie),
  • rozmyślne podkładanie ognia ze stwarzaniem ryzyka lub z zamiarem spowodowania poważnych zniszczeń,
  • kradzieże przedmiotów o niebanalnej wartości bez konfrontacji z ofiarą, zarówno w domu, jak i poza nim (np. kradzieże w sklepach, włamania, fałszerstwa),
  • częste wagary ze szkoły, rozpoczynające się przed 13. rokiem życia,
  • co najmniej dwukrotne ucieczki z domu rodzicielskiego lub zastępczego, albo ucieczka jednorazowa trwająca dłużej niż jedną noc (nie obejmuje opuszczania domu w celu uniknięcia molestowania fizycznego lub seksualnego),
  • popełnianie przestępstw wymagających konfrontacji z ofiarą (wyłączając: kradzieże kieszonkowe, wymuszenia, napady),
  • zmuszanie innych osób do aktywności seksualnej,
  • częste terroryzowanie innych (np. rozmyślne zadawanie bólu lub ran połączone z uporczywym zastraszaniem, dręczeniem, molestowaniem),
  • włamania do cudzego domu, budynku lub samochodu”

Należy pamiętać, aby diagnozowane zaburzenie nie spełniało kryteriów innych zaburzeń psychicznych.

Jak pomóc?

W przypadku występowania zaburzeń zachowania rodzic bez wsparcia odpowiednich osób, nie będzie mógł poradzić sobie z zaburzeniem dziecka, dlatego potrzebna jest szybka specjalistyczna pomoc. Wsparcia będzie potrzebowało dziecko, rodzic a także cały system rodzinny.

Zaburzenia zachowania to złożony zespół różnorakich trudności, które utrudniają dziecku funkcjonowanie. Ważne jest, by w pomoc dziecku zaangażować jak najszersze spektrum osób, by byli to pedagodzy, psychologowie, a szczególnie by zaangażowali się rodzice. W przypadku przedłużających się trudności rodzic powinien skorzystać z pomocy doświadczonego psychoterapeuty. W przypadku trudności zachęcamy do umówienia wizyty online poprzez stronę www lub mailowo bądź telefonicznie.

Idź do oryginalnego materiału