I. Informacje wstępne
Data: 22.03.2023 r.
Nauczyciele prowadzący:
Czas trwania zajęć: 60 minut
Klasa: I – III, III pdpb
Temat: Wiosna, wiosna ach to ty – zajęcia z elementami terapii ręki.
Cel ogólny:
- Rozwijanie wiedzy uczniów na temat oznak wiosny oraz rozwijanie sprawności ruchowej dłoni.
Cele szczegółowe – uczeń:
- aktywnie uczestniczy w proponowanych czynnościach,
- nazywa lub wskazuje oznaki wiosny na ilustracji,
- rozwija umiejętność planowania ruchu,
- usprawnia współpracę oko – ręka,
- współpracuje z grupą,
- rozwija koncentrację uwagi,
- kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową i motorykę dużą,
- wypełnia kontur kwiata,
- przestrzega zasad panujących w grupie,
- potrafi określić konsystencję, kolor i zapach,
- rozwija sprawność ruchową dłoni,
- potrafi czekać na swoją kolej,
- rozwija sprawność manualną.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- oparte na słowie: opis, instruktaż,
- oparte na obserwacji: pokaz,
- oparte na działaniu: zajęcia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
zielony balon, prezentacja o zwiastunach wiosny, ilustracje oznak wiosny, nazwy, papierowe liście, papier z narysowanymi konturami kwiatów, farby, gąbki, miski, mąka ziemniaczana, płyn do mycia naczyń, pianka do golenia, piosenki o tematyce wiosennej, emblematy kwiatów i ptaków wiosennych, wykałaczki, medale.
II. Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne:
- Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu.
Przywitanie uczniów w kręgu przyjaźni. Uczniowie przekazują sobie balonik przyjaźni mówiąc przy tym jak mają na imię i wykonując odpowiednie ćwiczenie ruchowe.
Zajęcia adekwatne:
- Ćwiczenia wzrokowo-słuchowe.
Nauczyciel odtwarza uczniom prezentację na temat zwiastunów wiosny. Zadaniem uczniów jest odnalezienie ilustracji z danymi oznakami wiosny oraz ich nazwanie.
2. Ćwiczenia rozruchowo-ramienne.
Uczniowie przyklejają sobie na ręce gotowe listki. Machając ramionami wcielają się w wiosenne drzewo.
3. Ćwiczenie manualne.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda z grup ma za zadanie zapełnić kontur kwiata (przebiśniegu i krokusa) dzięki gąbki i farb.
4. Ćwiczenia manipulacyjne.
Uczniowie w dwóch grupach dostają miski i składniki (płyn do mycia naczyń, piankę do golenia i mąkę ziemniaczaną). dzięki tych produktów uczniowie wyrabiają masy: ciastolinę i sztuczny śnieg. Kolejno grupy wymieniają się składnikami. Wspólnie z nauczycielem określają konsystencję, kolor i zapach. Z utworzonych mas dzieci wykonują makietę wiosennej łąki dołączając do niej emblematy zwiastunów wiosny.
Zajęcia końcowe:
1. Pochwała za aktywny udział w zajęciach oraz wręczenie nagród.
2. Sprzątanie miejsca pracy.
Zajęcia z elementami terapii ręki opracowały: Katarzyna Gościniec i Karolina Staśkiewicz – Czytelniczki Portalu