Wiosna, wiosna ach to ty – zajęcia z elementami terapii ręki – scenariusz zajęć otwartych

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 rok temu

I. Informacje wstępne

Data: 22.03.2023 r.

Nauczyciele prowadzący:

Czas trwania zajęć: 60 minut

Klasa: I – III, III pdpb

Temat: Wiosna, wiosna ach to ty – zajęcia z elementami terapii ręki.

Cel ogólny:

  • Rozwijanie wiedzy uczniów na temat oznak wiosny oraz rozwijanie sprawności ruchowej dłoni.

Cele szczegółowe – uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w proponowanych czynnościach,
  • nazywa lub wskazuje oznaki wiosny na ilustracji,
  • rozwija umiejętność planowania ruchu,
  • usprawnia współpracę oko – ręka,
  • współpracuje z grupą,
  • rozwija koncentrację uwagi,
  • kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową i motorykę dużą,
  • wypełnia kontur kwiata,
  • przestrzega zasad panujących w grupie,
  • potrafi określić konsystencję, kolor i zapach,
  • rozwija sprawność ruchową dłoni,
  • potrafi czekać na swoją kolej,
  • rozwija sprawność manualną.

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • grupowa.

Metody:

  • oparte na słowie: opis, instruktaż,
  • oparte na obserwacji: pokaz,
  • oparte na działaniu: zajęcia praktyczne.

Środki dydaktyczne:

zielony balon, prezentacja o zwiastunach wiosny, ilustracje oznak wiosny, nazwy, papierowe liście, papier z narysowanymi konturami kwiatów, farby, gąbki, miski, mąka ziemniaczana, płyn do mycia naczyń, pianka do golenia, piosenki o tematyce wiosennej, emblematy kwiatów i ptaków wiosennych, wykałaczki, medale.

II. Przebieg zajęć

Zajęcia wstępne:

  1. Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu.

Przywitanie uczniów w kręgu przyjaźni. Uczniowie przekazują sobie balonik przyjaźni mówiąc przy tym jak mają na imię i wykonując odpowiednie ćwiczenie ruchowe.

Zajęcia adekwatne:

  1. Ćwiczenia wzrokowo-słuchowe.

Nauczyciel odtwarza uczniom prezentację na temat zwiastunów wiosny. Zadaniem uczniów jest odnalezienie ilustracji z danymi oznakami wiosny oraz ich nazwanie.

2. Ćwiczenia rozruchowo-ramienne.

Uczniowie przyklejają sobie na ręce gotowe listki. Machając ramionami wcielają się w wiosenne drzewo.

3. Ćwiczenie manualne.

Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda z grup ma za zadanie zapełnić kontur kwiata (przebiśniegu i krokusa) dzięki gąbki i farb.

4. Ćwiczenia manipulacyjne.

Uczniowie w dwóch grupach dostają miski i składniki (płyn do mycia naczyń, piankę do golenia i mąkę ziemniaczaną). dzięki tych produktów uczniowie wyrabiają masy: ciastolinę i sztuczny śnieg. Kolejno grupy wymieniają się składnikami. Wspólnie z nauczycielem określają konsystencję, kolor i zapach. Z utworzonych mas dzieci wykonują makietę wiosennej łąki dołączając do niej emblematy zwiastunów wiosny.

Zajęcia końcowe:

1. Pochwała za aktywny udział w zajęciach oraz wręczenie nagród.

2. Sprzątanie miejsca pracy.


Zajęcia z elementami terapii ręki opracowały: Katarzyna Gościniec i Karolina Staśkiewicz – Czytelniczki Portalu

Idź do oryginalnego materiału