Wielkie manewry ratownicze „USTAWKA” na stacji Lublin Tatary

raportkolejowy.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Założeniem manewrów była symulacja nagłego hamowania pociągu przewożącego kibiców, które doprowadziło do licznych obrażeń wśród podróżnych. (fot. oficjalna strona Straży Ochrony Kolei)


Na terenie stacji towarowej Lublin Tatary odbyły się szeroko zakrojone ćwiczenia ratownicze pod kryptonimem „USTAWKA”. Zorganizowane przez Komendę Regionalną Straży Ochrony Kolei (SOK) w Lublinie manewry miały na celu sprawdzenie gotowości operacyjnej oraz doskonalenie współdziałania służb w obliczu dwóch, skrajnie niebezpiecznych scenariuszy: katastrofy kolejowej i ataku pseudokibiców.

Założeniem manewrów była symulacja nagłego hamowania pociągu przewożącego kibiców, które doprowadziło do licznych obrażeń wśród podróżnych. (fot. oficjalna strona Straży Ochrony Kolei)

W manewrach wzięła udział imponująca liczba uczestników, w tym:

  • Funkcjonariusze SOK z Lublina, w tym Grupa Operacyjno-Interwencyjna (GOI),
  • Operatorzy Mobilnego Centrum Monitoringu,
  • Ratownicy Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Lublinie,
  • Dyspozytorzy Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego,
  • Druhowie Ochotniczych Straży Pożarnych z Nasutowa i Samoklęsk,
  • Liczni pozoranci, w tym studenci z Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Nauk Społecznych i Medycznych, a także uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 57 im. Jana Kochanowskiego.

Symulacja Katastrofy i Ataku Agresorów

Głównym założeniem ćwiczeń była symulacja nagłego hamowania pociągu przewożącego kibiców. W wyniku zdarzenia doszło do licznych obrażeń wśród podróżnych – od ran ciętych i tłuczonych po złamania spowodowane uderzeniami, spadającymi bagażami i deformacją konstrukcji wagonów.

Dodatkowo, scenariusz zakładał element kryzysowy o charakterze agresywnym: wtargnięcie do dwóch wagonów grupy zamaskowanych pseudokibiców. Uzbrojeni w niebezpieczne narzędzia (siekierę, maczetę, młotek i nóż) napastnicy wywołali chaos, powodując dodatkowe obrażenia u pasażerów.

Skuteczna Reakcja Służb

Kluczową rolę w początkowej fazie odegrali funkcjonariusze SOK. Ich działania skupiły się na zabezpieczeniu terenu oraz szybkim obezwładnieniu napastników, co umożliwiło służbom medycznym bezpieczne dotarcie do poszkodowanych.

Po opanowaniu sytuacji kryzysowej rozpoczęła się faza ratunkowa. najważniejsze elementy działań obejmowały:

  • Sprawną segregację medyczną (TRIAGE) poszkodowanych,
  • Udzielanie pierwszej pomocy i ewakuację rannych z wnętrza wagonów,
  • Logistykę i koordynację transportu osób poszkodowanych do placówek medycznych.

Szczególny nacisk położono na komunikację między służbami oraz zarządzanie informacją w sytuacji kryzysowej, co jest elementem niezbędnym do skutecznego działania w masowych incydentach.

Weryfikacja Gotowości Operacyjnej

Manewry „USTAWKA” były intensywnie obserwowane przez przedstawicieli kierownictwa Straży Ochrony Kolei, w tym Zastępcę Komendanta Głównego SOK ds. ochrony, oraz przedstawicieli Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie.

Głównym celem ćwiczeń była weryfikacja współdziałania służb i doskonalenie praktycznych umiejętności reagowania na incydenty masowe. Jak podkreślają organizatorzy, manewry pozwoliły na realną ocenę skuteczności działań ratowniczych i precyzyjne wskazanie obszarów wymagających dalszego doskonalenia, tym samym podnosząc gotowość operacyjną na wypadek realnego zagrożenia życia i zdrowia pasażerów.

Idź do oryginalnego materiału