Warunki uważnego słuchania – arkusz obserwacji zajęć w klasie III szkoły podstawowej

pedagogika-specjalna.edu.pl 5 dni temu

ARKUSZ OBSERWACJI ZAJĘĆ 1

2024 – 2025

3 c 21.11.2024 r., 9.50-10.35

imię i nazwisko nauczyciela klasa data, godzina

I.. Rodzaj zajęcia: edukacja społeczna, polonistyczna, przyrodnicza, informatyczna

II. Tematyka zajęć wypływająca z Podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oraz realizowanego programu:

  1. blok/dział tematyczny …………………………………
  2. temat wiodący dnia ………………………………..
  3. temat zajęcia Warunki uważnego słuchania.

III. Cele zajęcia zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym:

a) cele kształcenia – wymagania ogólne przedmiotowe:

    W zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń osiąga: umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, rekreacyjnej.

    W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga: potrzebę tworzenia relacji; świadomość przeżywanych emocji i umiejętność panowania nad nimi oraz wyrażania ich w sposób umożliwiający współdziałanie w grupie.

    W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga: umiejętność przyjmowania konsekwencji swojego postępowania, umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach.

    W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga: potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia; umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, pozwalającą na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę; umiejętność stawiania pytań; umiejętność obserwacji faktów, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń.

    b) treści nauczania – wymagania szczegółowe przedmiotowe (cele operacyjne uwzględniające wiedzę i umiejętności uczniów):

    Uczeń:

    • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
    • wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji;
    • słucha i czeka na swoją kolej, panuje nad chęcią nagłego wypowiadania się, szczególnie w momencie wskazywania tej potrzeby przez drugą osobę;
    • wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego;
    • formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych;
    • czyta w skupieniu po cichu;
    • pisze odręcznie, czytelnie, płynnie;
    • wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się;
    • przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad;
    • wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się;
    • korzysta z różnych dostępnych zasobów, w tym internetowych, informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia;
    • planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące zjawisk przyrodniczych.

    IV. Zagadnienia wychowawcze i profilaktyczne – w odniesieniu do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły realizowanego w bieżącym roku:

    Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

    Bezpieczne poruszanie się w przestrzeni cyfrowej.

    Wszechstronny rozwój osobowy ucznia.

    V. Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, czyli kompetencje najważniejsze zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym:

    Kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin; praca w zespole i społeczna aktywność.

    VI.3. Realizacja zagadnień tematyki obserwacji podczas obserwowanych zajęć.

    Wszyscy nauczyciele podają temat lekcji, cele oraz kryteria sukcesu.

    Lp.Problematyka obserwacji
    wynikająca z wniosków z nadzoru z poprzedniego roku i z aktualnych kierunków polityki oświatowej państwa
    Informacja nauczyciela realizacja problematyki obserwacji
    1.Stosowanie modelu lekcji – cele, kryteria sukcesu, zadania – aktywności uczniów – udzielanie informacji zwrotnej, podsumowanie. Uświadomienie uczniom celów lekcji i budzenie motywacji do uczenia sięCele lekcji podane w języku ucznia: Warunki uważnego słuchania. Kryteria sukcesu: Dzieci po tych zajęciach podsumowują wiadomości dotyczące uważnego słuchania i zastosują je w praktyce. Aktywności uczniów: społeczna – wypowiedzi, nauka uważnego słuchania, polonistyczna – wypowiedzi, czytanie, przyrodnicza – budowa ucha, informatyczna – ciekawostki z platformy zpe, słuchowisko, nagrana wypowiedź osoby niewyraźnie mówiącej (vacaroo) Informacja zwrotna: słowna Podsumowanie: https://classroomscreen.com/app/screen/w/d7ca99b7-e12b-4339-b23d-9859a01313c8/g/a287de81-cac6-4053-b82c-120436a3bbfb/s/3aa29bfb-d98f-49f7-8d3f-38f92f76c178
    2.Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. kooperacja nauczycieli z nauczycielami współorganizującymi kształcenie specjalne/integracyjne (do 3 kierunku polityki oświatowej państwa)1. Włączanie do zadań wszystkich uczniów (w ramach ich możliwości) – pkt 4 2. Praca w grupach według poziomu umiejętności (A,B, C) – pkt 6
    3.Organizacja zajęć z wykorzystaniem e-narzędzi i zasobów cyfrowych, w tym wykorzystanie zasobów sztucznej inteligencji oraz Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci (do 4 kierunku polityki oświatowej państwa) Platforma ZPE. Narzędzie strony classroomscreen. vocaroo (narzędzie do nagrywania głosu) youtube: zumba dla dzieci (ćw. śródlekcyjne)
    4.Rozwój myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych – funkcjonowanie zadań interdyscyplinarnych na zajęciach na przedmiotach przyrodniczych i matematycznych (do 5 kierunku polityki oświatowej państwa) nie dotyczy
    5.Kompetencje nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym – funkcjonowanie ucznia z doświadczeniem migracyjnym na zajęciach edukacyjnych (do 7 kierunku polityki oświatowej państwa) nie dotyczy
    6.Realizowanie rekomendacji wynikających z badań edukacyjnych oraz wyników egzaminu ósmoklasistyPodnosić efektywność nauczania – uczenia się poprzez stosowanie aktywnych metod oraz dostępnych pomocy i narzędzi. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem różnorodnych tekstów połączonego z wyszukiwaniem określonych informacji. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i aktywności fizycznej poprzez różne formy zabaw integracyjnych podczas zajęć lekcyjnych.

    Scenariusz zajęć:

    1. Powitanie.
    2. Podanie informacji nacobezu podczas zajęć.

    Zadanie dzieciom pytania: Co jest kluczem do osiągania sukcesów w nauce? (burza mózgów)

    1. Podanie i zapisanie tematu zajęć: Warunki uważnego słuchania (nacobezu).
    2. Ustalenie warunków uważnego słuchania.

    a) Wysłuchanie nagrań bardzo niestarannej mowy człowieka.

    Po wysłuchaniu – ustalenie i zapisywanie wniosku na tablicy:

    Ważna jest wyraźna i poprawna mowa.

    b) Ćwiczenie w parach: jedna osoba mówi coś bardzo ważnego koledze. Wszystkie pary rozmawiają jednocześnie. Rozmowy realizowane są w hałasie.

    Ważna jest cisza podczas uważnego słuchania.

    c) Ja przekazuję dzieciom coś ważnego patrząc na nich i skupiając uwagę na sobie.

    Kontakt wzrokowy z mówiącym.

    d) Ćwiczenie na środku klasy – dwie osoby opowiadające coś ważnego, jedna z z nich usilnie przerywa.

    Nie wolno przerywać komuś wypowiedzi.

    e) Budowa ucha ludzkiego.

    Po ćwiczeniu ze strony ZPE, dzieci dochodzą do kolejnego wniosku – poprawnie zbudowany narząd słuchu – ucho.

    Układanie puzzli – dopasowywanie uszu różnym zwierzętom.

    5. Podsumowanie warunków uważnego słuchania:

    Wklejenie warunków uważnego słuchania do zeszytu.

    Podczas uważnego słuchania ze zrozumieniem ważna jest:

    • wyraźna i poprawna mowa,
    • cisza podczas uważnego słuchania,
    • kontakt wzrokowy z mówiącym,
    • nieprzerywanie wypowiedzi,
    • poprawnie zbudowany narząd słuchu; ucho.

    6. Ćwiczenie śródlekcyjne:

    zumba dla dzieci – 2-3 min

    7. Praca w grupach:

    Po wysłuchaniu krótkiego opowiadania czytanego przez nauczyciela, dzieci w zespołach dwuosobowych:

    grupa A) uzupełniają luki danymi na bazie wysłuchanego tekstu (6 osób)

    grupa B) przekształcają tekst po wysłuchaniu fragmentu opowiadania (6 osób)

    grupa C) udzielają odpowiedzi ( 4 osoby)

    grupa D) rysują obrazki będące odpowiedzią do tekstu (dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

    8. Kontrola wykonanego zadania przez grupy.

    9. Informacja zwrotna dokonana przez nauczyciela – ocena słowna pracy uczniów i zaangażowania dzieci oraz umiejętności słuchania.

    10. Podsumowanie zajęć.

    Pytania zadane dzieciom:

    • Jak oceniacie ważność dzisiejszego tematu?
    • Kto zastosuje wszystkie warunki uważnego słuchania?

    Analiza wykresów.

    Autor: Jolanta Zaleta SP im. M. Skłodowskiej-Curie w Janikowie

    Post Warunki uważnego słuchania – arkusz obserwacji zajęć w klasie III szkoły podstawowej pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

    Idź do oryginalnego materiału