ARKUSZ OBSERWACJI ZAJĘĆ 1
2024 – 2025
3 c 21.11.2024 r., 9.50-10.35
imię i nazwisko nauczyciela klasa data, godzina
I.. Rodzaj zajęcia: edukacja społeczna, polonistyczna, przyrodnicza, informatyczna
II. Tematyka zajęć wypływająca z Podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oraz realizowanego programu:
- blok/dział tematyczny …………………………………
- temat wiodący dnia ………………………………..
- temat zajęcia Warunki uważnego słuchania.
III. Cele zajęcia zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym:
a) cele kształcenia – wymagania ogólne przedmiotowe:
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń osiąga: umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, rekreacyjnej.
W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga: potrzebę tworzenia relacji; świadomość przeżywanych emocji i umiejętność panowania nad nimi oraz wyrażania ich w sposób umożliwiający współdziałanie w grupie.
W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga: umiejętność przyjmowania konsekwencji swojego postępowania, umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga: potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia; umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, pozwalającą na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę; umiejętność stawiania pytań; umiejętność obserwacji faktów, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń.
b) treści nauczania – wymagania szczegółowe przedmiotowe (cele operacyjne uwzględniające wiedzę i umiejętności uczniów):
Uczeń:
- słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
- wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji;
- słucha i czeka na swoją kolej, panuje nad chęcią nagłego wypowiadania się, szczególnie w momencie wskazywania tej potrzeby przez drugą osobę;
- wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego;
- formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych;
- czyta w skupieniu po cichu;
- pisze odręcznie, czytelnie, płynnie;
- wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się;
- przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego w niej postępowania w odniesieniu do przyjętych norm i zasad;
- wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się;
- korzysta z różnych dostępnych zasobów, w tym internetowych, informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia;
- planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące zjawisk przyrodniczych.
IV. Zagadnienia wychowawcze i profilaktyczne – w odniesieniu do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły realizowanego w bieżącym roku:
Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
Bezpieczne poruszanie się w przestrzeni cyfrowej.
Wszechstronny rozwój osobowy ucznia.
V. Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, czyli kompetencje najważniejsze zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym:
Kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin; praca w zespole i społeczna aktywność.
VI.3. Realizacja zagadnień tematyki obserwacji podczas obserwowanych zajęć.
Wszyscy nauczyciele podają temat lekcji, cele oraz kryteria sukcesu.
Lp. | Problematyka obserwacji wynikająca z wniosków z nadzoru z poprzedniego roku i z aktualnych kierunków polityki oświatowej państwa | Informacja nauczyciela realizacja problematyki obserwacji |
1. | Stosowanie modelu lekcji – cele, kryteria sukcesu, zadania – aktywności uczniów – udzielanie informacji zwrotnej, podsumowanie. Uświadomienie uczniom celów lekcji i budzenie motywacji do uczenia się | Cele lekcji podane w języku ucznia: Warunki uważnego słuchania. Kryteria sukcesu: Dzieci po tych zajęciach podsumowują wiadomości dotyczące uważnego słuchania i zastosują je w praktyce. Aktywności uczniów: społeczna – wypowiedzi, nauka uważnego słuchania, polonistyczna – wypowiedzi, czytanie, przyrodnicza – budowa ucha, informatyczna – ciekawostki z platformy zpe, słuchowisko, nagrana wypowiedź osoby niewyraźnie mówiącej (vacaroo) Informacja zwrotna: słowna Podsumowanie: https://classroomscreen.com/app/screen/w/d7ca99b7-e12b-4339-b23d-9859a01313c8/g/a287de81-cac6-4053-b82c-120436a3bbfb/s/3aa29bfb-d98f-49f7-8d3f-38f92f76c178 |
2. | Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. kooperacja nauczycieli z nauczycielami współorganizującymi kształcenie specjalne/integracyjne (do 3 kierunku polityki oświatowej państwa) | 1. Włączanie do zadań wszystkich uczniów (w ramach ich możliwości) – pkt 4 2. Praca w grupach według poziomu umiejętności (A,B, C) – pkt 6 |
3. | Organizacja zajęć z wykorzystaniem e-narzędzi i zasobów cyfrowych, w tym wykorzystanie zasobów sztucznej inteligencji oraz Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci (do 4 kierunku polityki oświatowej państwa) | Platforma ZPE. Narzędzie strony classroomscreen. vocaroo (narzędzie do nagrywania głosu) youtube: zumba dla dzieci (ćw. śródlekcyjne) |
4. | Rozwój myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych – funkcjonowanie zadań interdyscyplinarnych na zajęciach na przedmiotach przyrodniczych i matematycznych (do 5 kierunku polityki oświatowej państwa) | nie dotyczy |
5. | Kompetencje nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym – funkcjonowanie ucznia z doświadczeniem migracyjnym na zajęciach edukacyjnych (do 7 kierunku polityki oświatowej państwa) | nie dotyczy |
6. | Realizowanie rekomendacji wynikających z badań edukacyjnych oraz wyników egzaminu ósmoklasisty | Podnosić efektywność nauczania – uczenia się poprzez stosowanie aktywnych metod oraz dostępnych pomocy i narzędzi. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem różnorodnych tekstów połączonego z wyszukiwaniem określonych informacji. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i aktywności fizycznej poprzez różne formy zabaw integracyjnych podczas zajęć lekcyjnych. |
Scenariusz zajęć:
- Powitanie.
- Podanie informacji nacobezu podczas zajęć.
Zadanie dzieciom pytania: Co jest kluczem do osiągania sukcesów w nauce? (burza mózgów)
- Podanie i zapisanie tematu zajęć: Warunki uważnego słuchania (nacobezu).
- Ustalenie warunków uważnego słuchania.
a) Wysłuchanie nagrań bardzo niestarannej mowy człowieka.
Po wysłuchaniu – ustalenie i zapisywanie wniosku na tablicy:
Ważna jest wyraźna i poprawna mowa.
b) Ćwiczenie w parach: jedna osoba mówi coś bardzo ważnego koledze. Wszystkie pary rozmawiają jednocześnie. Rozmowy realizowane są w hałasie.
Ważna jest cisza podczas uważnego słuchania.
c) Ja przekazuję dzieciom coś ważnego patrząc na nich i skupiając uwagę na sobie.
Kontakt wzrokowy z mówiącym.
d) Ćwiczenie na środku klasy – dwie osoby opowiadające coś ważnego, jedna z z nich usilnie przerywa.
Nie wolno przerywać komuś wypowiedzi.
e) Budowa ucha ludzkiego.
Po ćwiczeniu ze strony ZPE, dzieci dochodzą do kolejnego wniosku – poprawnie zbudowany narząd słuchu – ucho.
Układanie puzzli – dopasowywanie uszu różnym zwierzętom.
5. Podsumowanie warunków uważnego słuchania:
Wklejenie warunków uważnego słuchania do zeszytu.
Podczas uważnego słuchania ze zrozumieniem ważna jest:
- wyraźna i poprawna mowa,
- cisza podczas uważnego słuchania,
- kontakt wzrokowy z mówiącym,
- nieprzerywanie wypowiedzi,
- poprawnie zbudowany narząd słuchu; ucho.
6. Ćwiczenie śródlekcyjne:
zumba dla dzieci – 2-3 min
7. Praca w grupach:
Po wysłuchaniu krótkiego opowiadania czytanego przez nauczyciela, dzieci w zespołach dwuosobowych:
grupa A) uzupełniają luki danymi na bazie wysłuchanego tekstu (6 osób)
grupa B) przekształcają tekst po wysłuchaniu fragmentu opowiadania (6 osób)
grupa C) udzielają odpowiedzi ( 4 osoby)
grupa D) rysują obrazki będące odpowiedzią do tekstu (dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)
8. Kontrola wykonanego zadania przez grupy.
9. Informacja zwrotna dokonana przez nauczyciela – ocena słowna pracy uczniów i zaangażowania dzieci oraz umiejętności słuchania.
10. Podsumowanie zajęć.
Pytania zadane dzieciom:
- Jak oceniacie ważność dzisiejszego tematu?
- Kto zastosuje wszystkie warunki uważnego słuchania?
Analiza wykresów.
Autor: Jolanta Zaleta SP im. M. Skłodowskiej-Curie w Janikowie
Post Warunki uważnego słuchania – arkusz obserwacji zajęć w klasie III szkoły podstawowej pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.