
Grupa przedszkolna:
4-latki
Temat kompleksowy:
W świecie emocji
Temat zajęcia:
„Kolorowy potwór”
Cel główny:
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz kształtowanie postawy empatii wobec innych.
Cele szczegółowe – dziecko:
- potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe emocje (radość, smutek, złość, strach)
- potrafi skupić się na słuchaniu bajki
- potrafi dostrzegać emocje u innych osób
- potrafi naśladować różne emocje, rozwijając świadomość ciała i mimiki w kontekście emocji
- zna sposoby odpowiedniego reagowania na emocje innych
- reaguje na zmianę tempa podawanego przez nauczyciela
Metody:
- metoda słowna
- dyskusja
- zabawy ruchowe i dramowe
Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca grupowa
Pomoce dydaktyczne:
książka „Kolorowy Potwór” Anny Llenas, koperty z rysunkami emocji, ilustracje przedstawiające Kolorowego Potworka, dwa słoiki z wodą, koperty, ilustracje przedstawiające sytuacje powodujące smutek, tamburyn
Przebieg zajęć:
1. Powitanie
- Nauczyciel wita dzieci piosenką „Wszyscy są…”.
2. Poznanie bohatera zajęć
- Nauczyciel pokazuje książkę „Kolorowy Potwór” i wyjaśnia, iż tak jak my, nasz bohater również odczuwa różne emocje.
3. Słuchanie bajki „Kolorowy Potwór”
- Nauczyciel czyta bajkę o Kolorowym Potworze, który czuje się zagubiony, ponieważ pomieszały mu się emocje. Na szczęście ma przyjaciółkę, która zauważa jego zagubienie i postanawia mu pomóc.
- Nauczyciel zadaje pytania:
- Kto był głównym bohaterem bajki?
- Jak czuł się Kolorowy Potwór na początku bajki?
- Po czym dziewczyna poznała, iż Potwór źle się czuje?
- Jak jego przyjaciółka mu pomogła?
- Jakie emocje odczuwa Potwór?
4. Zabawa ruchowa „Emocje Potworka”
- Dzieci pokazują różne stany emocjonalne Potwora (np. smutny Potwór chodzi powoli, wesoły podskakuje), wyrażając emocje dzięki ruchu.
5. ,,Jak czuje się potwór”
- Nauczyciel pokazuje dzieciom słoik i mówi, iż zaraz dowiemy się, jak czuje się nasz Potwór. Aby to odkryć, musimy go zaczarować. Dzieci „czarują” – wykonują ruchy i gesty wskazane przez nauczyciela. Następnie nauczyciel energicznie potrząsa słoikiem (wcześniej pokrywka została od spodu pomalowana niebieską farbą). Woda w słoiku zmienia kolor. Dzieci obserwują i opowiadają, jak czuje się Potwór.
6. ,,Szukamy kopert”
- Nauczyciel informuje dzieci, iż dziś Potwór był w przedszkolu i spotkały go różne nieprzyjemne sytuacje. W sali zostały ukryte koperty, w których przedstawiono te wydarzenia. Zadaniem dzieci jest odnalezienie kopert. Nauczyciel podpowiada, gdzie mogą ich szukać (np.: „Pierwsza koperta jest ukryta pod czymś, co można przytulić”, „Druga koperta znajduje się na czymś, co można otworzyć i zamknąć”).
7. Dyskusja: „Pomagamy Potworkowi”
- Dzieci oglądają ilustracje powodujące smutek i dzielą się pomysłami, jak można pomóc Potworowi.
8. Zabawa ruchowa „Pomagamy Potworowi – Śmieszne Figury”
- Nauczyciel zaczyna wystukiwać rytm na tamburynie, a dzieci poruszają się w rytm dźwięków. Kiedy nauczyciel przestaje grać, dzieci zatrzymują się i przyjmują zabawne pozy. Zabawę powtarzamy.
9. ,,Jak czuje się Potwór”
- Nauczyciel pokazuje dzieciom drugi słoik i mówi, iż zaraz dowiemy się, jak teraz czuje się nasz Potwór. Dzieci „czarują” – wykonują ruchy i gesty wskazane przez nauczyciela. Następnie nauczyciel energicznie potrząsa słoikiem (wcześniej pokrywka została od spodu pomalowana żółtą farbą). Woda w słoiku zmienia kolor. Dzieci obserwują i opowiadają, jak czuje się Potwór.
10. Podsumowanie zajęć
- Nauczyciel podsumowuje zajęcia, pytając dzieci, czego się dziś nauczyły.
- Zachęca dzieci do obserwowania emocji swoich przyjaciół i reagowania na nie w życzliwy sposób.
Autorka: Karolina Bielecka – Czytelniczka Portalu
Post W świecie emocji – scenariusz zajęć dla grupy przedszkolnej „Kolorowy potwór” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.