Temat: W noc noworoczną – praca z tekstem opowiadania
Cele zajęć:
- powtórzenie wiadomości na temat następstwa pór roku i miesięcy
- utrwalenie umiejętności posługiwania się zegarem i kalendarzem
- wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich
- doskonalenie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych
- motywowanie ucznia do samodzielnego wyszukiwania w tekście potrzebnych informacji, ich selekcjonowania oraz odwoływania się do wskazanych fragmentów opowiadania
- ćwiczenie umiejętności posługiwania się edytorem tekstu MS Word
- kształtowanie pozytywnego stosunku do zwierząt
- rozbudzanie plastycznej aktywności ucznia poprzez ilustrowanie treści poznanego tekstu literackiego
Czas zajęć:
2 x 60 minut
Metody pracy:
rozmowa swobodna i kierowana, praca z tekstem literackim, praca z komputerem, metoda ekspresyjna
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
opowiadanie „W noc noworoczną” Jana Edwarda Kucharskiego (załącznik), zegar demonstracyjny, kalendarz, laptop z oprogramowaniem MS Office, kredki ołówkowe lub pastele
Przebieg zajęć
Wprowadzenie do tematu zajęć:
- Powtórzenie wiadomości na temat pór roku i miesięcy:
– Z ilu pór roku składa się rok?
– Ile miesięcy ma rok?
– Jaki mamy miesiąc? (grudzień – wskazanie miesiąca w kalendarzu)
– Który to jest miesiąc roku?
Część główna zajęć:
- Odczytanie opowiadania „W noc noworoczną” przez nauczyciela
- Głośne odczytanie opowiadania przez ucznia
- Ustalenie czasu i miejsca akcji (odnalezienie w kalendarzu dnia, w którym rozgrywa się akcja opowiadania, pokazanie na zegarze wskazanej w opowiadaniu godziny, rozmowa na temat czasu (dzień, godzina), w którym kończy się stary rok, a zaczyna nowy)
- Wypowiedzi ucznia na temat głównych bohaterów opowiadania oraz fabuły utworu inspirowane pytaniami nauczyciela:
– Kim są bohaterowie opowiadania?
– O co dzieci prosiły dziadka?
– Czy dziadek spełnił prośbę dzieci?
– Kiedy wydarzyła się historia opowiadana przez dziadka; w jakim wieku był wtedy dziadek?
– Co chłopiec zobaczył w noc noworoczną?
– Dlaczego poszedł w nocy do lasu?
– Gdzie zbiegły się leśne zwierzęta?
– Kto przybył na polanę do zwierząt?
– Jak wyglądał Nowy Rok?
– Co przywiózł Nowy Rok?
– Jakie życzenia i prośby miały do Nowego Roku zwierzęta leśne?
– Co odpowiedział Nowy Rok?
– Jak zakończyła się historia opowiadana przez dziadka?
W razie potrzeby uczeń szuka odpowiedzi w tekście opowiadania wyszukując adekwatny fragment.
- Uzgodnienie kolejności wydarzeń i ułożenie planu opowiadania, np.:
1. Rozmowa dzieci z dziadkiem
2. Opowiadanie dziadka:
a) Pojawienie się zwierząt na polanie
b) Wyprawa chłopca do lasu
c) Przybycie „Nowego Roku”
d) Prośby i życzenia zwierząt
e) Powrót chłopca do domu
- Sformułowanie przewodniej myśli opowiadania: „Zwierzęta prosiły Nowy Rok, aby ludzi byli dla nich dobrzy”
- Uzupełnienie informacji dotyczących opowiadania i zapisanie ich przez ucznia na tablicy:
Bohaterowie opowiadania: ……………………………………………………………………….. Czas akcji: ……………..……………………………………………………….. Miejsce akcji: ………………………………………………………………………………………. Plan opowiadania: 1………….. 2 ………… itd. Jakie prośby do Nowego Roku miały zwierzęta? ..…….………………………………………………………………………………. |
- Zapisanie informacji przez ucznia w postaci dokumentu MS Word – ćwiczenia w zakresie posługiwania się edytorem tekstu
- Wykonanie przez ucznia ilustracji przedstawiającej dowolny fragment opowiadania
Zakończenie zajęć:
- Wypowiedzi ucznia na temat wykonanej pracy plastycznej
- Uporządkowanie miejsca pracy
Autor: Joanna Polaszczyk – Czytelniczka Portalu