Używane włoskie auta na każdą kieszeń – do miasta, rodzinne, SUV-y. Ceny zadbanych egzemplarzy – już od 5000 zł

magazynauto.pl 1 rok temu

Włoskie samochody bywają obiektem żartów, ale nie można odmówić im wielu zalet. Są tanie w zakupie i w eksploatacji, ładne, a trwałością i niezawodnością potrafią zaskakiwać na plus. Prezentujemy 23 interesujące używane włoskie modele – 8 Alf Romeo, 8 Fiatów i 7 Lancii.

Ostatnie lata to czas pewnej rewolucji w gamach modelowych włoskich marek. Fiat podniósł poprzeczkę – jego oferta jest bardziej szeroka rozpięta, i coraz bardziej dopracowana pod względem jakościowym. Alfa Romeo przebudowała gamę, stawia na SUV-y i powróciła do klasycznego układu napędowego ze wzdłużnymi silnikami. Lancia na razie zniknęła z rynku i chwilowo nie ma na nią pomysłu. Przy życiu jest utrzymywana sportowa marka Abarth.

Z pewnością to jeszcze nie koniec zmian. Przypomnijmy, iż od 2021 roku Fiat jest jednym z głównych członków koncernu Stellantis, w skład którego wchodzi 14 marek, w tym m.in. Citroen, Peugeot, Jeep oraz Opel.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-fiaty-czyli-sposob-na-tanie-i-dobre-auto-poradnik-kupujacego,aid,1934

Włoskie auta na rynku wtórnym

Burze w salonach sprzedaży oddziałują na rynek wtórny z opóźnieniem. Jak na razie włoskie marki mają tu wierną grupę zwolenników, którzy nie chcą przepłacać za inne auta. Olbrzymim atutem „włoszczyzny” jest np. szerokie zaplecze części zamiennych. choćby jeżeli czegoś nie da się tanio kupić przez internet, bez obaw można odwiedzić ASO.

Jeśli na pierwszy rzut oka części do Alfy, Fiata czy Lancii będą wydawać się drogie, warto dla porównania sprawdzić analogiczne elementy w salonach Audi lub BMW.

Oczywiście nie zamierzamy przekonywać nikogo, iż stara, zardzewiała Alfa Romeo 156 jest pewniejszym wyborem niż Audi A4 z tego samego rocznika. Ale w naszym zestawieniu wskazaliśmy na wiele włoskich modeli, które w praktyce okazują się znacznie lepsze, niż może się początkowo wydawać.

https://magazynauto.pl/uzywane/najlepsze-tanie-auta-uzywane-w-cenie-okolo-5-tys-zl-zalety-wady-usterki,aid,1228

Włoskie auta są tańsze

Na ogół w cenie wyeksploatowanego auta niemieckiego czy japońskiego da się kupić młodszy samochód włoski, z niższym przebiegiem i w lepszym stanie. I wobec takiej alternatywy trudno przejść obojętnie.

W każdej ramce z opisem samochodu podajemy lata produkcji danego modelu i orientacyjne widełki cenowe. Dodatkowo wskazujemy także szacunkową cenę zadbanego egzemplarza.

Polecając wersje silnikowe, skupiliśmy się na propozycjach ekonomicznych i niezawodnych. Modele z mocnymi silnikami i o ponadprzeciętnych osiągach zaprezentujemy przy innej okazji.

https://magazynauto.pl/uzywane/najlepsze-tanie-auta-uzywane-20-letnie-ale-sprawdzone-i-solidne-konstrukcje,aid,1996

Alfa Romeo MiTo

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 20 tys. zł
  • Lata produkcji: 2008-2018
  • Ceny: 15-45 tys. zł

Doskonała propozycja dla osób, które szukają oryginalnego samochodu, ale liczą się z kosztami eksploatacji. MiTo bazuje na prostej konstrukcji Fiata Punto, a zatem w słabszych wersjach silnikowych jest pojazdem ekonomicznym i bardzo tanim w naprawach.

Malkontenci mogą narzekać na przeciętną jakość wykończenia wnętrza. Pochwalić wypada natomiast poziom wyposażenia. zwykle jest bardzo bogaty.

  • Polecany silnik: 1.4 (78 lub 95 KM)

Alfa Romeo 147

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 14 tys. zł
  • Lata produkcji: 2000-2010
  • Ceny: 3-23 tys. zł

W 2010 roku był to jeden z najładniejszych i najbardziej zaawansowanych technicznie modeli kompaktowych na rynku. Alfa Romeo 147 dzieli większość rozwiązań z większym modelem 156.

Naszym zdaniem to samochód dla hobbysty, ponieważ daje olbrzymią przyjemność z prowadzenia, ale jest dość drogi w serwisowaniu. Kosztowne są naprawy wielowahaczowego zawieszenia, walka z korozją i awarie benzynowych silników.

  • Polecamy niezawodne diesle 1.9 JTD.

Alfa Romeo Giulietta

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 30 tys. zł
  • Lata produkcji: 2010-2020
  • Ceny: 20-85 tys. zł

Ten model staje się coraz bardziej poszukiwany, ponieważ tanieje, a jest samochodem niezawodnym, funkcjonalnym, a do tego ładnym.

Niektórzy uważają, iż Giulietta jest droższą wersją Fiata Bravo. To błąd. Giulietta jest zupełnie inną konstrukcją. W przeciwieństwie do Bravo ma np. wielowahaczowe zawieszenie tylne.

  • W Giulietcie najlepiej sprawdza się diesel 2.0, ale warto rozważyć zakup odmiany z fabryczną instalacją LPG.

Alfa Romeo 156

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 10 tys. zł
  • Lata produkcji: 1997-2006
  • Ceny: 2-25 tys. zł

Coraz trudniej znaleźć zadbane egzemplarze, ponieważ Alfa Romeo 156 (Samochód Roku 1998) ma bardzo poważne problemy z korozją.

Koszt regeneracji wielowahaczowego zawieszenia może podwoić wartość egzemplarzy z początkowego okresu produkcji.

  • Utrapieniem są auta z LPG. 156 nie jest zatem alternatywą dla Passata czy Vectry, ale może być gratką dla pasjonata, który zapoluje na zadbanego diesla 1.9/2.4 lub benzynową wersję 2.5/3.2 V6.

Alfa Romeo 159

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 20 000 zł
  • Lata produkcji: 2005-2011
  • Ceny: 7-40 tys. zł

Bardzo popularny model Alfy. Najtańsze egzemplarze to „skarbonki”, ale te droższe, zadbane są jak najbardziej godne uwagi.

Ogólna koncepcja jest taka sama jak w 156, ale wszystko jest solidniejsze, a dostępne samochody – młodsze i w lepszym stanie.

  • Polecamy udane 4-cylindrowe diesle 1.9/2.0 JTDm, radzimy zwrócić uwagę na działanie ręcznych skrzyń biegów M32 (są awaryjne). Warto zapolować na wersje ze sportowym pakietem Ti.

Alfa Romeo Giulia

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 80 000 zł
  • W produkcji: od 2016 r.
  • Ceny: od 60 tys. zł

Ten model Alfy ma zespół napędowy zabudowany wzdłużnie i seryjnie napęd na tylne koła (w opcji 4x4). Dostępna jest tylko wersja sedan.

Ciasnotę kabiny rekompensują wzorowe adekwatności jezdne, imponująca moc dostępnych silników (do 540 KM) i dość wysoki poziom niezawodności.

  • Nasze typy to albo topowe Quadrifoglio 2.9 V6, albo 2.2 MultiJet w dowolnej wersji mocy (136-210 KM).

Alfa Romeo 166

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 15 000 zł
  • Lata produkcji: 1998-2007
  • Ceny: 3-25 tys. zł

Flagowy model Alfy do dnia dzisiejszego nie doczekał się następcy. Szkoda, bo w czasach swojej świetności auto było wspaniałym samochodem na dalsze trasy, zwłaszcza w wysokoprężnej, 5-cylindrowej wersji 2.4 (136-175 KM). Technicznie to powiększony model 156 (ma identyczną konstrukcję zawieszenia).

  • Największe zadatki na youngtimera ma benzynowa wersja V6 (2.5/3.0/3.2). Do jazdy na co dzień – diesel 2.4 JTD.

Alfa Romeo Stelvio

  • Ceny ładnych egzemplarzy: od 95 000 zł
  • W produkcji: od 2016 r.
  • Ceny: od 85 tys. zł

Jako nowe auto pierwszy SUV Alfy Romeo sprzedaje się dobrze, lepiej niż tańsza Giulia. Na rynku wtórnym praktycznie nie ustępuje jej pod względem liczby ofert.

  • Gama obejmuje trzy propozycje benzynowe – 2.0 MultiAir Turbo generujące 200/280 KM oraz podwójnie doładowaną jednostkę V6 2.9 (510 KM), a także 4-cylindrowego diesla 2.2 (150-210 KM), który sprawia najmniej problemów serwisowych.

Fiat 500

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 20 tys. zł
  • W produkcji: od 2007 r.
  • Ceny: od 12 tys. zł

Bardzo atrakcyjna propozycja wśród aut używanych. Fiat 500 łączy przepiękną stylizację z bardzo niskimi kosztami eksploatacji.

Mówimy oczywiście o popularnych wersjach silnikowych, takich jak idealna do zasilania gazem 1.2 (69 KM) lub dość żwawa 1.4 (101 KM). Można też kupić diesla 1.3 (75-95 KM), ale nie ma to ekonomicznego uzasadnienia.

  • Ozdobą gamy są wyprodukowane przez Abartha wersje sportowe (135-200 KM). Mikrohybrydy i elektryki to nisza.

Fiat Panda

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 10 tys. zł
  • Lata produkcji: 2003-2012
  • Ceny: 3-25 tys. zł

W podobnej cenie można kupić odrobinę starsze, ale wygodniejsze i równie ekonomiczne Punto. Nie zmienia to jednak faktu, iż Panda jest znakomitym samochodem do miasta. Bardzo prosta konstrukcja, funkcjonalne, pudełkowate nadwozie (5-drzwiowe), oszczędne i trwałe silniki.

  • Polecamy wersję 1.2 (69 KM, może być z LPG). Diesel przy obecnych cenach paliw jest trochę bez sensu. Czasem w ogłoszeniach pojawia się sportowa Panda 100 HP, która ma zadatki na youngtimera.

Fiat Punto

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 15 tys. zł
  • Lata produkcji: 2005-2018
  • Ceny: 5-25 tys. zł

W 2005 roku zadebiutował Fiat Grande Punto. Auta po modernizacji z 2009 r. oferowano jako Punto Evo (na zdjęciu). Po kolejnej modernizacji w 2012 r. Fiat skrócił nazwę do samego słowa Punto. Wszystkie trzy odsłony godne są polecenia.

  • Najtrwalszym silnikiem jest bazowy wolnossący 1.2 8V (65-69 KM). Nieźle prezentuje się także 1.4 8V (77 KM). Odradzamy skomplikowane odmiany MultiAir. w tej chwili większego sensu nie ma też zakup diesli.

Fiat Stilo

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 7 tys. zł
  • Lata produkcji: 2001-2007
  • Ceny: 2-13 tys. zł

Kompaktowe Stilo było następcą rodziny Bravo/Brava/Marea, a miało zdetronizować Golfa. Włosi w ramach seryjnego wyposażenia zaoferowali niemal wszystko. Wywindowało to dość mocno cenę, co z kolei odstraszyło klientów. Na rynku wtórnym sytuacja wygląda inaczej – Stilo to starzejąca się, dość tania propozycja.

  • jeżeli ktoś trafi na zadbanego diesla 1.9 lub dobrze utrzymaną poliftingową wersję benzynową 1.2 lub 1.4, powinien być pozytywnie zaskoczony tym modelem.

Fiat Bravo

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 15 tys. zł
  • Lata produkcji: 2007-2014
  • Ceny: 8-35 tys. zł

Jeden z najlepszych modeli Fiata ostatnich lat. Dopracowany, funkcjonalny, przestronny, prosty konstrukcyjnie i tani w eksploatacji. Jedyna słaba strona to awaryjna ręczna skrzynia biegów M32 (oferowana do 2010 r.).

  • W gamie silnikowej nie ma złych propozycji. Wersje benzynowe są niezawodne (polecamy 1.4 T-Jet/120 KM), podobnie jak diesle (1.6. 1.9 i 2.0). Szkoda, iż produkowano wyłącznie wersję hatchback.

Fiat Croma

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 15 tys. zł
  • Lata produkcji: 2005-2011
  • Ceny: 5-25 tys. zł

Wielkie plany i... wielkie rozczarowanie handlowe. Oferowana w cenie Passata Croma nie podbiła rynku. Auto dzieli podwozie z Oplem Vectrą C, ale w linii bocznej przypomina minivana. Na listę plusów wpisujemy komfort jazdy, ilość miejsca i osiągi silników. Największym minusem jest specyficzna stylizacja.

  • Polecamy diesle 1.9 oraz 2.4. Odmiany benzynowe nie są złe, ale też niczym nie imponują. Uwaga: w tej chwili to cenowa okazja!

Fiat 500X

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 55 tys. zł
  • W produkcji: od 2014 r.
  • Ceny: od 40 tys. zł

Oznaczenie nawiązuje do małego Fiata 500, ale konstrukcyjnie 500X to znacznie większy samochód i techniczny bliźniak Jeepa Renegade'a. Podstawowa wersja to City Look, a uterenowiona – Cross.

  • Osobom, które stawiają na niezawodność polecamy podstawowy, wolnossący silnik benzynowy 1.6 E-TorQ albo turbodiesle – 1.6/2.0. Godne uwagi są zwłaszcza te ostatnie o mocy 140 i 150 KM (mocniejsza wersja to AWD).

Fiat 500L

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 25 tys. zł
  • Lata produkcji: 2012-2022
  • Ceny: 23-55 tys. zł

500L to minivan nawiązujący stylizacją do Fiata 500. W podstawowej wersji mieści 5 osób, w wydłużonej (Living) – 7. Gamę uzupełnia uterenowiona wersja Trekking.

Podaż używanych egzemplarzy jest niewielka, ale większość ofert dotyczy aut w dobrym stanie. Technicznie to konstrukcja prosta, wytrzymała, dość tania w serwisowaniu.

  • Podstawowy silnik 1.4 (95 KM) jest nieco za słaby. Polecamy diesla, najlepiej wersję 1.6 M-Jet.

Lancia Ypsilon

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 10 tys. zł
  • Lata produkcji: 2003-2011
  • Ceny: 5-18 tys. zł

Tego oryginalnie stylizowanego modelu nie należy się obawiać. Wręcz przeciwnie, jeżeli ktoś szuka Fiata Punto II, powinien przejrzeć także oferty Lancii Ypsilon. To ta sama konstrukcja, tyle iż lepiej wyposażona i wykończona.

Ewentualne problemy mogą się pojawić tylko z częściami karoseryjnymi. Mechanicznie to prosty samochód z szerokim zapleczem tanich części.

  • Polecamy wszystkie wersje benzynowe (1.2 8V/16V i 1.4 16V). Diesle nie mają ekonomicznego uzasadnienia.

Lancia Delta

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 23 tys. zł
  • Lata produkcji: 2008-2014
  • Ceny: 13-40 tys. zł

Delta to Fiat Bravo w luksusowym opakowaniu. Producent nie tylko zadbał o wykończenie, ale też przeprojektował tylną część auta tak, aby kosztem bagażnika wygospodarować więcej miejsca dla pasażerów.

  • Do Delty najlepiej pasują diesel 2.0 M-Jet (165 KM) lub benzynowa jednostka 1.4 T-Jet (120 KM). Benzynowy silnik 1.75 TBi (200 KM) jest mocny, ale paliwożerny, 1.4 MultiAir (140 KM) ma nietypowy rozrząd. Diesle 1.6 M-Jet są za słabe, a 1.9 M-Jet (190 KM) ma układ TwinTurbo.

Lancia Lybra

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 5 tys. zł
  • Lata produkcji: 1999-2005
  • Ceny: 3-10 tys. zł

Lybrę trudno polecać, ponieważ podaż tych modeli jest już znikoma. Z drugiej jednak strony co jakiś czas w ogłoszeniach pojawia się jakiś zadbany egzemplarz, który może okazać się gratką dla osób dysponujących ograniczonym budżetem. W porównaniu z podobnie wycenianą Alfą 156 Lybra jest znacznie tańsza w serwisowaniu.

  • Wersje benzynowe są paliwożerne, ale diesle 1.9 oraz 2.4 JTD można śmiało polecić, zwłaszcza jeżeli trafi się auto z przebiegiem niższym niż 300 tys. km.

Lancia Kappa

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 15 tys. zł
  • Lata produkcji: 1994-2001
  • Ceny: 3-40 tys. zł

W swoim czasie był to ceniony model klasy wyższej średniej. W Polsce kojarzono go z kolumną rządową. w tej chwili przeszedł już na motoryzacyjną emeryturę. Widać choćby pewne problemy z zaopatrzeniem w części zamienne.

Naszym zdaniem to już drożejący klasyk, tyle iż jeżeli ktoś bardzo chce – wciąż może nim jeździć na co dzień.

  • Do takiej eksploatacji najlepiej nadaje się 5-cylindrowy turbodiesel 2.4 albo również 5-cylindrowe silniki benzynowe 2.0/2.4 (idealnie przyjmują LPG).

Lancia Thesis

  • Lata produkcji: 2002-2009
  • Ceny: 5-50 tys. zł
  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 20 tys. zł

Thesis nie dzieli platformy z żadnym z Fiatów, ani – wbrew pozorom – z Alfą Romeo 166. Awangardowy charakter i wysokie ceny zakupu sprawiły, iż Thesis jest też wyjątkowo rzadki – wyprodukowano zaledwie 16 718 sztuk. To droga w serwisowaniu propozycja z zadatkami na klasyka.

  • Wersje benzynowe są trwałe, ale kosztowne w obsłudze i paliwożerne. jeżeli ma to być auto do jazdy, najlepiej wybrać diesla 2.4 JTD.

Lancia Thema

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 50 tys. zł
  • Lata produkcji: 2011-2014
  • Ceny: 35-80 tys. zł

Krótki okres produkcji wynika z faktu, iż ten model to Chrysler 300, który pod koniec swojej kariery był sprzedawany także w salonach Lancii, właśnie jako Thema. Auto otrzymało stosowne emblematy, zmieniono także deskę rozdzielczą i kilka innych detali.

  • Bez wątpienia cieszą napęd na tylne koła i mocne silniki. Benzynowy to amerykański 3.6 V6 Pentastar (286 KM), a diesle 3.0 V6 pochodzą od VM-Motori (190-239 KM).

Lancia Voyager

  • Ceny ładnych egzemplarzy: ok. 50 tys. zł
  • Lata produkcji: 2011-2016
  • Ceny: 40-85 tys. zł

Lancia Voyager to kolejny owoc mariażu Fiata z Chryslerem. Opisywane auto to oczywiście Chrysler Voyager, tyle iż ze znaczkiem Lancii. Drobne zmiany stylizacyjne nie wpływają na funkcjonalność – to wciąż jeden z najlepszych minivanów w amerykańskim stylu na rynku.

  • Do wyboru dwie jednostki napędowe – amerykański Pentastar (3.6 V6/283 KM) i włoski turbodiesel VM-Motori (2.8 CRD/163 KM).

PODSUMOWANIE

Atutem włoskich modeli jest m.in. bardzo szerokie zaplecze tanich części zamiennych.

O ile starsze Alfy czy Lancie dość długo czekają na nabywców, o tyle nowsze modele Fiata sprzedają się zwykle od ręki. Powód jest prosty: to relatywnie tanie samochody, które – jeżeli są w dobrym stanie – z pewnością nie nadwyrężą domowego budżetu.

Na listę takich pewniaków możemy wpisać Fiaty 500, Pandę, Punto, Bravo, 500X i 500L. Bardzo dużym wzięciem cieszy się także współczesne Tipo (ceny ładnych egzemplarzy: ok. 27 tys. zł, nie ujęliśmy go w zestawieniu). Rozsądnym zakupem będą także Alfa Giulietta oraz Lancie Ypsilon i Delta.

Idź do oryginalnego materiału