Temat: Utrwalanie umiejętności wykonywania domowych obowiązków
Cel główny:
- utrwalenie umiejętności wykonywania domowych obowiązków.
Cele operacyjne – uczeń:
- doskonali ruchy potrzebne do wykonywania codziennych czynności,
- wie, jakie przedmioty potrzebne są do wykonania obowiązków domowych,
- doskonali umiejętność działania według planu,
- doskonali umiejętność działania zgodnie z instrukcją.
Metody:
- aktywnego działania uczniów,
- metoda stacji zadaniowych,
- słowne – instruktaż.
Formy pracy:
- praca w małym zespole/indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- kostka do gry z obrazkami (zadanie nr 1),
- worek z przedmiotami: szufelką i zmiotką, płynem i ściereczką do czyszczenia, kocem i poduszką, koszulką i spodenkami (zadanie nr 2),
- cztery stanowiska, np. stoliki/ławki szkolne, na których znajdują się: poduszka i kołdra, rozrzucone ubrania, ściereczka i środek do czyszczenia, rozrzucone papierki, szufelka i zmiotka (zadanie nr 3),
- ilustracje przedstawiające czynności: ścielenia łóżka, porządkowania ubrań, wycierania stołu i zamiatania oraz ich pomniejszone kopie umieszczone na tabliczce z rzepami (zadanie nr 2, 3).
Proponowany przebieg zajęć:
1. Zabawa na rozgrzewkę
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę z kostką – uczniowie rzucają kostką i wykonują zadanie ruchowe przyporządkowane określonemu obrazkowi, naśladujące ruch wykonywany podczas danej czynności:
- mycie okien – wymachy ramionami,
- zamiatanie – zamaszyste ruchy rękami,
- wycieranie stołu – okrężne ruchy rękami,
- ścielenie łóżka – podnoszenie i opuszczanie rąk,
- gotowanie zupy – naśladowanie mieszania w garnku,
- wieszanie prania – otwieranie i zamykanie dłoni.
2. Ćwiczenie: Co do siebie pasuje
Nauczyciel prezentuje uczniom worek z następującymi przedmiotami: szufelka i zmiotka, płyn i ściereczka do czyszczenia, koc i poduszka, koszulka i spodenki. Zadaniem uczniów jest połączenie przedmiotów w pary i umieszczenie ich pod odpowiadającą im ilustracją.
3. Ćwiczenie: Ćwiczymy codzienne czynności
Nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w wykonywanie codziennych czynności. Wręcza uczniom tabliczkę z planem zadań: ścielenia łóżka, układania ubrań, wycierania stołu i zamiatania. Uczniowie, wykorzystując tabliczkę, kolejno podchodzą do przygotowanych stanowisk i wykonują przewidziane na nich zadania:
- ścielą łóżko – porządkują umieszczone na stole poduszki i kołdrę,
- składają rozrzucone na stole ubrania,
- wycierają stół, wykorzystując płyn i ściereczkę,
- zamiatają rozrzucone na stole papierki, wykorzystując zmiotkę i szufelkę.
4. Zakończenie: Mój ulubiony odpoczynek po pracy
Uczniowie wspólnie z nauczycielem generują pomysły, w jaki sposób można się zrelaksować po wykonanych obowiązkach i wspólnie wybierają jeden z nich, dostępny w sali, np. słuchanie muzyki, oglądanie albumów.
Pobierz scenariusz z załącznikami
Bibliografia:
- A. Borowska-Kociemba, M. Krukowska, Karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, wyd. Harmonia, Gdańsk 2012
- Seria Pewny start, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2021
- Załączniki – opracowanie własne, źródło grafiki: Canva
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych Utrwalanie umiejętności wykonywania domowych obowiązków opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Post Utrwalanie umiejętności wykonywania domowych obowiązków – scenariusz zajęć rewalidacyjnych pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.