Ustawienia systemowe wspierają rozwój biznesu

wszystkoocoachingu.pl 1 rok temu

Ustawienia systemowe

Zespoły w firmach to nie tylko grupa pracowników, ale również skomplikowany system, w którym każdy członek odgrywa swoją rolę. Zrozumienie tych ról i relacji pomiędzy poszczególnymi osobami ułatwia efektywne zarządzanie i realizowanie projektów. O tym, jak wiele korzyści przynoszą ustawienia systemowe rozmawiają Agata Dzikowska, Psycholog, Coach Praktyk, Trener Kompetencji Miękkich oraz Ela Łasak, Psycholog, Certyfikowany Coach i Trener.

Metodę ustawień systemowych rozpropagował Bert Hellinger. Początkowo koncentrował się on na przywracaniu równowagi w systemach rodzinnych. Później narzędzie to zaczęto wykorzystywać również w biznesie. Podczas sesji klient korzystając z figurek lub innych przedmiotów „ustawiania” członków swojej rodziny albo zespołu. W ten sposób odkrywają ukryte lojalności, traumy i nierozwiązane problemy, które mogą utrudniać funkcjonowanie systemu. Ale to tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ ustawienia systemowe dają dużo szersze możliwości.

Wsparcie w rozwoju organizacji

Ta metoda opiera się na zrozumieniu, iż nasza psychika składa się z trzech warstw świadomości: świadomości, nieświadomości osobistej i nieświadomości zbiorowej. To najważniejsze pojęcia w psychologii, które wpływają na nasze codzienne życie i decyzje.

Podczas pracy z ustawieniami systemowymi warto pamiętać, iż każde ustawienie jest indywidualne, a interpretacje mogą być różne. Warto, by coach zachęcał klientów do eksperymentowania i dokumentowania zmian. Może on również dzielić się swoimi spostrzeżeniami, ponieważ zewnętrzna perspektywa może być dla klienta cenną wskazówką.

„Ustawienia systemowe są potężnym narzędziem nie tylko w pracy z zespołami, ale także w rozwoju organizacji i strategii biznesowej. Z tego względu warto ją poznać i stosować” – podkreślają Agata Dzikowska i Ela Łasak.

Istotną sprawą w organizacjach jest również zadbanie o bezpieczeństwo psychologiczne pracowników, o czym szeroko mówi Agata Dzikowska w tym wideo. Natomiast o zarządzanie zespołami sprzedaży w podejściu systemowym pisaliśmy tutaj, a pomocnym narzędziem w tym obszarze jest Model DUON.

Idź do oryginalnego materiału