Usługa Drobna dolegliwość – definicja i korzyści

farmacja.pl 1 miesiąc temu

Opieka farmaceutyczna stanowi przyszłość pracy farmaceutów. Pozwala na większe zaangażowanie farmaceutów w system opieki zdrowotnej oraz zapewni pacjentom szybszy dostęp do profesjonalnej opieki zdrowotnej. Jedną z usług w ramach świadczenia opieki farmaceutycznej będzie konsultacja w „Drobna dolegliwość”.

Wymaga ona zebrania dokładnego wywiadu, doboru odpowiedniego preparatu, przekazania dokładnych wytycznych dla pacjenta oraz dokumentacji całego procesu.

Czym jest Drobna dolegliwość?

O Drobnej dolegliwości mówimy w przypadku, kiedy występujące objawy pozwalają na samodzielne zdiagnozowanie i poprawę stanu zdrowia przy pomocy leków bez recepty. Zaangażowanie farmaceutów jako profesjonalistów w ochronie zdrowia pozwoli udrożnić system zdrowotny. W dalszych planach opierając się o raporty z krajów, w których świadczenie jest już realizowane zostanie wskazany wykaz leków dostępnych na receptę, jakie będą mogły być przepisane przez farmaceutę w ramach świadczenia.

Zespół ds. Standaryzacji Opieki Farmaceutycznej Naczelnej Izby Aptekarskiej we współpracy z Ogólnopolską Sekcją Opieki Farmaceutycznej Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego opracował zalecenia, w których drobne dolegliwości są dokładnie wskazane. Należą do nich:

  • Afty/Owrzodzenia jamy ustnej
  • Alergia
  • Alergiczny nieżyt nosa
  • Atopowe zapalenie skóry
  • Bezsenność
  • Biegunka
  • Blizny
  • Ból różnego pochodzenia, w tym:
    o Ból gardła
    o Ból głowy
    o Ból menstruacyjny
    o Ból kręgosłupa
    o Ból stawu związany z urazem/skręceniem
    o Ból stawów
    o Ból ucha
    o Ból zęba
  • Brak apetytu
  • Brodawki
  • Choroba lokomocyjna
  • Chrypka
  • Drożdżakowe zapalenie pochwy i sromu
  • Dyspepsja
  • Gorączka
  • Grzybica paznokci
  • Hemoroidy
  • Infekcje bakteryjne skóry o niewielkim nasileniu
  • Infekcje grzybicze skóry o niewielkim nasileniu
  • Jęczmień i gradówka
  • Kaszel
  • Katar infekcyjny
  • Katar sienny
  • Kontaktowe zapalenie skóry
  • Krwawienie z dziąseł
  • Kurcze mięśni
  • Liszajec
  • Łamliwe paznokcie
  • Łojotokowe zapalenie skóry
  • Łuszczyca
  • Łupież skóry głowy
  • Łysienie
  • Menopauza
  • Modzele i nagniotki
  • Nadmiar woskowiny
  • Nerwica i niepokój
  • Nicienie
  • Nietrzymanie moczu
  • Nieżyt żołądkowo-jelitowy
  • Nudności i wymioty
  • Oparzenia skóry
  • Obniżony nastrój
  • Opryszczka wargowa
  • Osłabienie odporności
  • Owsiki
  • Pieluszkowe zapalenie skóry u dorosłych
  • Pielęgnacja ran, odleżyn i skaleczeń
  • Pleśniawki
  • Podwyższona temperatura
  • Pokrzywka
  • Problemy z pamięcią
  • Przeziębienie
  • Refluks żołądkowo-jelitowy
  • Rwa kulszowa
  • Rzucanie palenia
  • Sucha skóra
  • Suchość oczu
  • Świerzb
  • Trądzik łagodny
  • Trądzik młodzieńczy
  • Ukąszenia komarów i innych owadów
  • Wszawica głowy
  • Wzdęcia
  • Zaburzenia erekcji
  • Zaburzenia pracy wątroby
  • Zapalenie pęcherza moczowego u kobiet
  • Zapalenie spojówek
  • Zaparcia
  • Zgaga
  • Żylaki nóg

Kto się klasyfikuje do wzięcia udziału w konsultacji Drobna dolegliwość?

Przed przystąpieniem do konsultacji należy sprawdzić, czy pacjent się klasyfikuje. Niezbędne są następujące czynniki:

  • Wiek od 18. roku życia,
  • Pisemna zgoda pacjenta na skorzystanie ze świadczenia oraz przetwarzanie danych osobowych,
  • Zgłaszanie objawów kwalifikujących do konsultacji,
  • Podpisane oświadczenie pacjenta, w którym oświadcza, iż nie korzystał z powyższego świadczenia w przeciągu ostatnich 7 dni w aptece, ani w gabinecie lekarskim bądź pielęgniarskim,
  • Podpisanie oświadczenie o posiadaniu ubezpieczenia zdrowotnego.

Jakie są etapy przeprowadzonej konsultacji?

Konsultacja w przypadku usługi Drobna dolegliwość, jak już wcześniej wspomniano, będzie realizowana w ramach opieki farmaceutycznej, co niesie za sobą nieodłączne elementy świadczenia.

Wywiad farmaceutyczny

Wywiad polega na zebraniu danych osobowych pacjenta oraz potwierdzenia możliwości skorzystania z refundowanego świadczenia. Na kolejnym etapie farmaceuta musi dogłębnie zidentyfikować objawy opisywane przez pacjenta, co pozwoli na dobór odpowiednich preparatów.

Tak jak w przypadku pracy przy pierwszym stole niezbędne jest pozyskanie informacji na temat chorób towarzyszących, innych przyjmowanych leków, alergii czy preferencji pacjenta odnośnie kosztów zaleconych preparatów. Warto pamiętać o zadawaniu dogłębnych pytań otwartych, które nie sugerują odpowiedzi pacjentowi i zmuszają go do opisania własnymi słowami swojego stanu zdrowia.

Dobór preparatów

Farmaceuta dobiera preparaty, biorąc pod uwagę wszystkie skompletowane dane w wywiadzie.

Przekazanie informacji dotyczących farmakoterapii

Pacjent po wyjściu z konsultacji musi posiadać komplet wiedzy na temat stosowanych preparatów, ich możliwych działań niepożądanych oraz sposobu dawkowania. Ponadto powinien wiedzieć, co zrobić w przypadku braku poprawy. Informację można wzbogacić przekazaniem przygotowanych wcześniej materiałów informacyjnych.

Przekazanie informacji dotyczących zaleceń niefarmakologicznych

Zalecenia niefarmakologiczne zwłaszcza w przypadku występowania drobnych dolegliwości mogą być najważniejsze w celu szybszego pozbycia się objawów oraz zapobiegnięcia ich ponownego pojawienia się. Obejmują one zalecenia dotyczące higieny i pielęgnacji, aktywności fizycznej, ale także wykonania badań diagnostycznych czy odbycia wizyty u lekarza specjalisty.

Przeprowadzenie wizyty kontrolnej

Wizyta kontrolna może być przeprowadzona w ramach rozszerzonego świadczenia. Przeprowadza się ją w przypadku, kiedy objawy występują przewlekłe lub się powtarzają. W związku z tym konieczna może być decyzja o przedłużeniu lub przerwaniu zalecanej terapii.

Dokumentacja

Cały przebieg świadczenia powinien być dokumentowany w całości. Gotowe wzory dokumentacji znajdują się zaleceniach opracowanych przez wyżej wymienionych specjalistów. Odnośnik do pełnych zaleceń znajduje się w bibliografii.

Autor: mgr farm. Martyna Piotrowska

Bibliografia

  1. Zalecenia dotyczące postępowania u osób objętych świadczeniem. Konsultacja w przypadku drobnej dolegliwości. Stanowisko Zespołu ds. Standaryzacji Opieki Farmaceutycznej Naczelnej Izby Aptekarskiej we współpracy z Ogólnopolską Sekcją Opieki Farmaceutycznej Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego. Agnieszka Skowron, Mariola Drozd, Piotr Brukiewicz, Justyna Dymek, Anna Gołda, Elżbieta Żmudzka. Wydanie I Warszawa 2024 https://opiekafarmaceutyczna.nia.org.pl/wp-content/uploads/2024/01/Konsultacja_w_przypadku_drobnej_dolegliwosci_2024-01-23_v02.pdf
Idź do oryginalnego materiału