Trendy w mentoringu
Dynamiczne i silne zmiany, powodują, iż w organizacjach bardziej niż kiedykolwiek pracownicy potrzebują wsparcia. Badania pokazują, które trzy trendy w mentoringu odgrywają coraz większą rolę w pomaganiu liderom i zespołom.
Jak czytamy na stronie MentorcliQ, mentoring może pomóc w rozwiązaniu najbardziej palących potrzeb, w tym również w podniesieniu produktywności, umiejętności i zaangażowania pracowników.
Trend mentoringowy nr 1 : Produktywność = Przychód
Dużym wyzwaniem w wielu organizacjach jest w tej chwili brak zaangażowania pracowników. To w oczywisty sposób przekłada się na zmniejszenie produktywności. Aby temu przeciwdziałać, wiele firm wykorzystuje swoje wewnętrzne zasoby. Jednym z kluczowych narzędzi, które mają rozbudzić entuzjazm i motywację wśród pracowników, jest mentoring.
Badania ATD pokazują, iż inwestycje w programy rozwoju pracowników przyniosły firmom wzrost zysków o 24 proc. Tymczasem badania przeprowadzone przez MentorcilQ wskazują na to, iż firmy z programami mentoringowymi były 2 razy bardziej dochodowe niż te, w których mentoringu nie było. Dobrze przeprowadzony mentoring wzmacnia u pracowników zaangażowanie, co z kolei pozwala zatrudnionym czerpać więcej przyjemności ze swojej pracy. Mentoring rozwija także ten rodzaj umiejętności, który jest potrzebny pracownikom do tego, aby stać się bardziej pewnymi siebie w tym, co się robi.
Trend mentoringowy nr 2 : ERG + mentoring
ERG to skrót od angielskiego Employee Resource Groups, co możemy przetłumaczyć jako grupy zasobów pracowniczych. Jak się okazuje, liderzy często nie dostrzegają potencjału i problemów grup zasobów pracowniczych. Z tym wiążą się takie problemy jak niespełnione obietnice przez menedżerów. To z kolei rodzi frustracje, pracownicy czują się niedostrzegani. Często także spotykają się z nieuznawaniem czy wręcz kwestionowanie ich możliwości oraz umiejętności biznesowych.
Coraz więcej firm wykorzystuje mentoring jako narzędzie, za pomocą którego te grupy staja się bardziej widoczne, mają większy wpływ na sposób pracy, co z kolei wiąże się z polepszeniem wyników.
Trend mentoringowy nr 3 : Społeczne uczenie się + doskonalenie umiejętności
69 proc. pracowników najpierw zwraca się do szefa lub mentora, zanim zwróci się gdziekolwiek indziej. Tak pokazują badania How the Workforce Learns in 2016. A zdecydowana większość pracowników unika korporacyjnych programów edukacyjnych i systemów zarządzania nauczaniem (LMS) i sięga po nie tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne.
Liderzy rozwoju talentów zaczynają zdawać sobie sprawę z siły społecznego zaangażowania w naukę pracowników. Służy temu m.in. mentoring, który daje także możliwość wykorzystania mocy wewnętrznych zasobów. Dzięki niemu ludzie uczą się od siebie nawzajem, co przynosi znakomite rezultaty
Źródło: „Mentoring Trends for 2024: Making Headway on Productivity, DEI, and Upskilling Goals”. Autor: Sam Cook, Content Director and Employee Engagement Researcher, www.mentorcliq.com