Trudności w komunikacji

psychocare.pl 1 rok temu

Komunikacja to jedna z najbardziej istotnych rzeczy w zdrowej relacji. Umiejętność rozmawiania ze sobą otwarcie i szczerze, dawania odpowiednich komunikatów zwrotnych oraz dzielenia się swoim doświadczeniem pozwala na kształtowanie się trwałych więzi opartych na wzajemnym szacunku. Jest to fundament relacji rodzinnej, przyjacielskiej czy romantycznej. Każda relacja ma lepsze i gorsze momenty ale umiejętne dzielenie się swoimi zmartwieniami, okazywanie wsparcia i wspólne wypracowywanie rozwiązań pozwoli na poradzenie sobie z chwilowym konfliktem w relacji.

Najczęstsze błędy w komunikacji

Częstym problemem w poprawnej komunikacji może być subiektywne postrzeganie sytuacji lub wypowiedzi drugiej osoby oraz reagowanie automatycznie na stresowe lub zagrażające sytuacje. Do zachowań, które oddalają nas od budującej komunikacji należą:

  • Zgadywanie co druga osoba czuje lub myśli
  • Zachowania pasywno-agresywne, takie jak sarkazm, obrażanie się oraz kąśliwe uwagi
  • Zakładanie, iż druga strona na pewno nas nie zrozumie
  • Niechęć do wysłuchania punktu widzenia drugiej osoby
  • Krytykowanie
  • Karanie ciszą
  • Wypominanie sytuacji z przeszłości
  • Używanie zwrotów “Ty zawsze”, “Ty nigdy”

Warto też zwrócić uwagę na bardziej subtelne problemy z komunikacją, na przykład unikanie konfrontacji z drugą osobą i nie mówienie o tym, co nam nie pasuje, aby uniknąć kłótni. Gdy nie mówimy o naszych potrzebach i oczekiwaniach, a są one zaniedbywane wywołuje to w nas frustrację, co automatycznie oddala nas od drugiej strony. Przykładowo, gdy nie mówisz swojemu partnerowi, co nie podoba Ci się w jego zachowaniu, aby uniknąć konfrontacji te emocje mogą z Ciebie wypłynąć poprzez zachowania pasywno-agresywne. Może to być w postaci kąśliwych uwag na jego temat. Warto pamiętać, iż gdy jedna strona jest złośliwa to druga najprawdopodobniej będzie odpowiadać w podobnym tonie.

Jak poprawić komunikację?

Aktywne słuchanie jest jedną z fundamentalnych zasad poprawnej komunikacji. Warto się zastanowić czy tylko słyszysz to co inni do Ciebie mówią, czy faktycznie ich słuchasz. Bycie uważnym i obecnym wpłynie nie tylko na relację, ale także na całą jakość Twojego życia.

Zasady aktywnego słuchania:

  • Parafrazowanie – to pozwala nam na bieżąco potwierdzić, iż nie zgubiliśmy wątku rozmowy
  • Zadawanie pytań otwartych – dzięki temu nasza rozmowa może się rozwinąć
  • Kontakt wzrokowy
  • Naśladowanie rozmówcy – warto “nastroić się” do osoby, z którą rozmawiamy, czyli przybrać podobny ton i tembr głosu, przyjąć podobną postawę ciała, to podświadomie przybliża nas do drugiej osoby
  • Przytakiwanie – daje to rozmówcy poczucie, iż jesteśmy uważni
  • Podsumowanie, tego co zrozumieliśmy – podsumowanie daje nam pewność, iż zrozumieliśmy to co ktoś chciał nam przekazać

Komunikaty “Ja”

Komunikaty Ja pokazują co dane zdarzenie i emocje w nas wywołują. Pozwala odnieść się nam do naszego doświadczenia. Mówienie o swoich emocjach otwiera drugą stronę na dzielenie się ich przeżyciami. Trzeba pamiętać o poruszaniu się na przestrzeni faktów, czyli “Wczoraj nie pozmywałeś naczyń” zamiast “ Ty nigdy nie zmywasz naczyń”.

Przykładowy poprawny komunikat ja:

Czułam się zirytowana (uczucie), gdy zobaczyłam, iż wczoraj nie pozmywałeś naczyń (konkretna sytuacja), ponieważ musiałam to zrobić rano i spóźniłam się do pracy (potrzeba), dlatego chciałabym, abyś dzisiaj zrobił to od razu po kolacji (prośba).

“Wejdź w buty” drugiej strony

Gdy dochodzi do konfrontacji, często zapominamy o celu i skupiamy się na obronie naszego zdania. Warto wtedy zastanowić się, o co tak naprawdę nam chodzi. Czy zależy nam bardziej na obronie swojego zdania, czy na dobru relacji. Czy kieruję się emocjami, czy faktami. Czasami spojrzenie na daną sytuację “na chłodno” i próba postawienia się w sytuacji drugiej strony może nam rozjaśnić spojrzenie na całą sytuację.

W placówkach Psycho Care pracują doświadczeni psychoterapeuci, którzy pracują z osobami mającymi trudności w komunikacji. Zachęcamy do umówienia wizyty online poprzez stronę www https://psychocare.pl/umow-sie-na-wizyte/ lub mailowo bądź telefonicznie.

Idź do oryginalnego materiału