Te osoby nie muszą czekać w kolejce w przychodni. Lekarz rodzinny odwiedzi je w domu w ramach NFZ

g.pl 1 tydzień temu
Lekarz rodzinny przyjmuje pacjentów w gabinecie w przychodni lub poradni. Nie wszyscy jednak wiedzą, iż podstawowa opieka zdrowotna w ramach NFZ może być świadczona również w miejscu zamieszkania. Wyjaśniamy, jakie kroki należy podjąć, by skorzystać z takiej opcji, i czy lekarz może odmówić wizyty domowej.
Podstawowa opieka zdrowotna (POZ) to kluczowa część systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Narodowy Fundusz Zdrowia w jej ramach zapewnia ubezpieczonym możliwość bezpłatnego skorzystania z szeregu świadczeń. Z reguły są one dostępne w dni robocze w godzinach od ósmej do 18. Poza tymi okresami w nagłych przypadkach do naszej dyspozycji jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna. Z kolei w przypadkach, gdy problem pacjenta stanowi poruszanie się, z pomocą przychodzi wizyta domowa.


REKLAMA


Zobacz wideo Krzysztof Filipiak: Przy świadczeniach NFZ też powinno być jakieś kryterium dochodowe


Kiedy pacjent ma prawo do wizyty domowej? O wizycie w ramach NFZ decyduje lekarz rodzinny
Wizyta domowa może wydawać się wielu osobom atrakcyjną opcją. W końcu udanie się do przychodni i wyczekiwanie pod gabinetem może być sporym wyzwaniem choćby przy silniejszym przeziębieniu. Niemniej wytyczne dotyczące tego rodzaju świadczenia opieki są ściśle określone. Jak wyjaśnia Nawigator Pacjenta, wizyty domowe udzielane są pacjentom, którzy są osobami przewlekle leżącymi i nie opuszczają domu lub w innych, uzasadnionych medycznie przypadkach, gdy doszło do pogorszenia stanu zdrowia. Ostateczną decyzję w tej kwestii podejmuje jednak zawsze lekarz.
Oznacza to, iż czasami po skontaktowaniu się z przychodnią możemy spotkać się z odmową. Warto przy tym podkreślić, iż bardzo ważne podczas takiego wstępnego umawiania się jest przekazania wszelkich informacji na temat zdrowia pacjenta. Ułatwi to lekarzowi podjęcie odpowiedniej decyzji, a nas potencjalnie ochroni przed rozczarowaniem. Jednocześnie Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, iż o ile uważamy odmowę za nieuzasadnioną, możemy interweniować u kierownika przychodni lub zadzwonić na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590 prefiks 2. Czego natomiast możemy się spodziewać w przypadku akceptacji naszej prośby?


Wizyty domowe NFZ. Zasady i wskazówki dotyczące przygotowania się do wizyty lekarza rodzinnego
Nawigator Pacjenta zaznacza, iż wizyty domowe w POZ mają charakter planowy i realizowane są zgodnie z harmonogramem ustalonym przez przychodnię, więc zwykle nie realizowane są w dniu zgłoszenia. Gdy termin zostanie już wyznaczony, przed przybyciem lekarza powinniśmy przygotować dokumentację medyczną z wcześniejszego leczenia, jeżeli ją posiadamy, a także dzienniczki pomiarów ciśnienia czy poziomu glukozy we krwi, zakładając, iż je prowadzimy. Co ważne, jeżeli chory ma trudności z komunikacją (np. ze względu na zaburzenia mowy albo pamięci) lub wymaga opieki na co dzień, to podczas wizyty domowej powinien być obecny również jego opiekun, który pomoże uzyskać więcej informacji o stanie zdrowia chorego.
Zobacz też: 1878 zł co miesiąc od ZUS. Trzeba spełnić dodatkowy warunek


Na koniec warto zwrócić uwagę, iż osoby wymagające wizyt domowych powinny wybierać przychodnie położone jak najbliżej ich miejsca zamieszkania, a w razie zmiany adresu musimy zadbać o zaktualizowanie naszych danych. Pamiętajmy, iż duże odległość może utrudniać lub wręcz uniemożliwiać wizytę domową. jeżeli w wyniku przeprowadzki od przychodni dzieli nas znacznie większy dystans, lepiej będzie złożyć deklarację wyboru lekarza POZ w innym, bliższym miejscu.
Źródło: nawigatorpacjenta.rpp.gov.pl, Rzecznik Praw Pacjenta


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału