Sztuczna inteligencja to narzędzie, które co do zasady ma być wsparciem dla człowieka, a nie go zastępować. Szeroko pojęta farmacja i medycyna to bez wątpienia dziedziny, w których AI może okazać się cennym wsparciem. W Stanach Zjednoczonych coraz więcej jednostek systemu opieki zdrowotnej zaczyna korzystać z możliwości, jakie niesie ze sobą wykorzystanie sztucznej inteligencji. Jak wynika z informacji publikowanych w mediach technologia ta znacząco odciąża chociażby pracowników aptek.
– AI może usprawnić opiekę nad pacjentem, zoptymalizować przebieg pracy oraz napędzać nowe innowacje w codziennej praktyce – twierdzą pomysłodawcy wdrożenia technologii AI do aptek.
W Stanach Zjednoczonych technologię AI w farmacji rozwija m.in. Uniwersytet w Kalifornii (UCSF Health). Tamtejszy dział informatyki farmaceutycznej opracował dla aptek szpitalnych specjalną platformę opartą właśnie na sztucznej inteligencji. Praktyka pokazuje, iż pozwala ona zoptymalizować pracę i tym samym zaoszczędzić czas na dłuższy kontakt z pacjentami. W jaki sposób AI wspiera placówki apteczne w USA?
Sztuczna inteligencja w praktyce aptecznej
Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji może być wielowymiarowe. Eksperci z Uniwersytetu w Kalifornii opracowali system, w którym AI wspomaga pracę farmaceutów poprzez chociażby odczytywanie faktur. Wspiera ich także w innych kwestiach związanych z dokumentacją apteczną i wystawianiem rachunków. Dzięki temu to, co do tej pory wykonywał manualnie personel apteki teraz wykonuje sztuczna inteligencja. Platformę opartą na technologii AI wykorzystuje m.in. szpital MarinHealth Medical Center w Greenbrae w Kalifornii.
– Nasz oddział korzysta z technologii sztucznej inteligencji do zarządzania automatycznymi szafkami do wydawania leków. Zastępuje tym samym żmudny, ręczny proces oceny i utrzymywania adekwatnego poziomu zapasu leków w tych szafkach – informuje Arlene Johnstone, kierownik apteki w MarinHealth Medical Center.
O co dokładnie chodzi? Okazuje się, iż platforma bierze pod uwagę całą rotację produktów leczniczych, ich daty ważności i wolumeny. Podpowiada np. aby przenieść dane opakowania w inne miejsce, gdzie mają większą szansę na zużytkowanie w momencie, kiedy zbliża się ich termin ważności. Według kierowniczki i pracowników aptek to znacząco poprawiło wydajność zarządzania stanami w aptece. Co więcej – zmniejszyła się ilość skarg ze strony personelu szpitalnego. Wcześniej pielęgniarki i lekarze skarżyli się na braki niektórych leków. w tej chwili problem ten znacząco się zmniejszył.
– Dzięki bardziej wydajnemu procesowi mogliśmy przesunąć niektórych techników farmaceutycznych, aby lepiej wspierali opiekę kliniczną – reasumuje Arlene Johnstone.
AI pomaga też kontrolować rozchód substancji kontrolowanych
Ciekawą funkcjonalnością platformy opartej na AI jest także wsparcie w procesie kontroli rozchodu substancji kontrolowanych. Chodzi tu np. o silne opioidowe leki przeciwbólowe. Platforma analizuje wszystkie „transakcje” personelu szpitalnego w celu śledzenia obiegu tymi substancjami. Sztuczna inteligencja ocenia ryzyko pojawienia się niezgodności względem każdego pracownika, który ma kontakt z tego typu substancjami. W jaki sposób AI to robi?
– Platforma szuka pewnych parametrów, takich jak czas potrzebny na dotarcie z lekiem do pacjenta, itp. jeżeli pojawiają się jakieś nietypowe sytuacje AI zaczyna to uwzględniać w ocenie ryzyka niezgodności – podkreśla Johnstone.
System tym samym identyfikuje zdarzenia odstające od przyjętej normy. Generuje wówczas informację o konieczności zbadania konkretnego przypadku celem weryfikacji. jeżeli nietypowe zdarzenie zostało odpowiednio udokumentowane (np. pacjent miał medyczne wskazanie do podania nietypowo dużej dawki substancji przeciwbólowej) wówczas platforma koryguje ocenę ryzyka dla danego pracownika. Ta funkcjonalność to jak się okazuje nie koniec możliwości, jakie niesie ze sobą sztuczna inteligencja. Co jeszcze mają w planach pomysłodawcy platformy?
– Przyszłe możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w farmacji będą mogły obejmować chociażby przepisywanie leków, dostosowywanie dawek substancji leczniczych oraz usprawnienie wewnętrznych audytów – ocenia Kendall Gross, kierownik działu informatyki farmaceutycznej w UCSF Health.
Kendall Gross podkreśla, iż AI już niedługo zrewolucjonizuje wiele aspektów naszego życia. Celem jest uwolnić nas czas, abyśmy mogli wykonywać inne rzeczy. Stawia jednak jeden warunek – AI to tylko narzędzie. Ostateczne zdanie zawsze należeć powinno do człowieka.
©MGR.FARM