HosPanel z modułem ZWR uznano za najlepszy projekt w konkursie Start-Up Innowacje. W jaki sposób może on poprawić jakość świadczeń szpitalnych?
– Jest to aplikacja monitorująca stan zdrowia wszystkich pacjentów w szpitalu. Wychwytuje pierwsze sygnały niekorzystnych zmian i alarmuje zespoły wczesnego reagowania, które mogą błyskawicznie udzielić pomocy. Z prowadzonych przez nas od wielu lat rozmów z lekarzami wynika, iż zwykle do pogorszenia nie dochodzi nagle. Niepokojące sygnały pojawiają się wcześniej potrzebny jest jednak system który godzina po godzinie będzie oceniać, co się zmienia w stanie zdrowia każdego pacjenta. HosPanel w określonych interwałach czasowych zbiera i analizuje informacje na temat parametrów życiowych hospitalizowanych. Dane wpisywane są do Szpitalnego Systemu Informacyjnego (HIS) przez personel pielęgniarski, np. ciśnienie krwi, gorączka, skala bólu, a także wyniki badań z laboratorium, zalecenia lekarzy, konsultacje i dane zbierane z urządzeń pomiarowych. Aplikacja jest zintegrowana z HIS oraz monitorami pomiarowymi, na bieżąco analizuje przekroczenia wybranych parametrów, m.in. skali NEWS (National Early Warning Score). jeżeli tylko rozpozna, iż z pacjentem dzieje się coś niepokojącego,natychmiast alarmuje zespół wczesnego reagowania. Fachowa pomoc udzielana jest wcześniej, co zapobiega ewentualnym wezwaniom zespołu reanimacyjnego.
Czyli aplikacja jednocześnie poprawia jakość opieki nad pacjentem i odciąża personel medyczny?
– Zdecydowanie tak. HosPanel monitoruje bowiem parametry wszystkich pacjentów, dzięki czemu znacząco wzrasta ich bezpieczeństwo. Na podstawie uzyskanych wyselekcjonowanych i algorytmizowanych informacji udziela specjalistycznego wsparcia personelowi oddziału w opiece nad pacjentem. Jest więc cyfrowym „asystentem” lekarza. Dodatkowo działanie aplikacji wspiera sztuczna inteligencja, która zebrane przez HosPanel dane o pacjencie streszcza lekarzowi dyżurnemu w postaci zwięzłej notatki – streszczenia dyżuru. Lekarz nie musi więc szukać w HIS informacji zamieszczanych w różnych miejscach systemu, tylko widzi podczas obchodu na ekranie tabletu to, co w stanie zdrowia chorego zmieniło się przez ostatnie np. 24 godziny.
Co więcej – jeżeli pacjent wymaga konsultacji lub leczenia na różnych oddziałach szpitalnych, lekarz przejmujący nad nim opiekę jednym kliknięciem zyska dostęp do wszystkich informacji o chorym które są zbierane przez system, począwszy od momentu, gdy chory przestąpił próg szpitala.
Ma możliwość dodania notatek w formie dźwiękowej oraz tekstowej z wykorzystaniem funkcji zamiany mowy na tekst. HosPanel to również doskonałe narzędzie ułatwiające pracę pielęgniarkom, które mogą bezdotykowo z wykorzystaniem sterowania głosowego, weryfikować zlecone leki, odznaczać ich podanie czy przeglądać dane pacjenta.
Jak wynika z badań, pacjenci bardzo potrzebują wsparcia nie tylko w trakcie hospitalizacji, ale także podczas rehabilitacji i rekonwalescencji. Co możecie im zaproponować?
– Ogromnym wsparciem dla pacjentów w czasie choroby i terapii jest dedykowany system PANACEA. Pomaga on zmierzyć się z pozamedycznymi problemami, które mogą utrudniać leczenie i pogarszać samopoczucie. Jest to pierwszy system uwzględniający aspekty prawne, organizacyjne, edukacyjne i psychologiczne opieki nad chorym. Na podstawie danych od pacjenta PANACEA proponuje indywidualny schemat opieki i wsparcia. Stworzyliśmy ten produkt, by pomóc pacjentom pokonać bariery i leczyć się skutecznie.
Tekst opublikowano w „Menedżerze Zdrowia” 1–2/2024.