Stanowczy sprzeciw lekarzy

termedia.pl 5 godzin temu
Zdjęcie: 123RF


Okręgowa Rada Lekarska w Warszawie alarmuje: zwiększa się liczba młodych pacjentów z objawami uzależnienia od nikotyny. W tej sytuacji szczególnie niepokojące są kampanie prowadzone z udziałem influencerów i realizowane w przestrzeni publicznej. Lekarze podkreślają, iż promocja nikotyny w jakiejkolwiek formie jest sprzeczna z interesem zdrowia publicznego.



Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie w stanowisku z 3 grudnia wyraża zdecydowany sprzeciw wobec nasilających się działań marketingowych promujących wyroby tytoniowe i nikotynowe – mimo jednoznacznego zakazu ich reklamy oraz promocji wynikającego z polskiego prawa.

Lekarze wskazują, że szczególnie niepokojące są kampanie kierowane do młodych odbiorców poprzez influencerów oraz efektowne, immersyjne formy wizualne w przestrzeni publicznej.

Obchodzenie przepisów

ORL w Warszawie podkreśla, iż w praktyce klinicznej widoczny jest dynamiczny wzrost liczby nastolatków wykazujących objawy uzależnienia od nikotyny, a także rosnąca liczba przypadków zaburzeń układu oddechowego związanych z ekspozycją na aerozole nikotynowe.

W ostatnich tygodniach szczególne oburzenie środowiska lekarskiego wywołała szeroko zakrojona kampania promująca nowy podgrzewacz tytoniu. W akcję zaangażowano kilkunastu influencerów, a wydarzenia promocyjne odbywały się m.in. w przestrzeniach publicznych i instytucjach kultury – w tym w Zamku Ujazdowskim – oraz na budynkach takich jak Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” czy Warsaw Spire – pisze ORL w Warszawie.

– W praktyce klinicznej obserwujemy coraz więcej nastolatków uzależnionych od nikotyny i coraz częstsze przypadki problemów oddechowych związanych z e-papierosami czy podgrzewaczami tytoniu. W tej sytuacji promocja nikotyny w jakiejkolwiek formie, niezależnie od sposobu jej maskowania czy pozornego omijania zakazu, jest sprzeczna z interesem zdrowia publicznego – zaznacza Karol Stępniewski, wiceprezes warszawskiej ORL.

Apel o reakcję państwa i odpowiedzialność influencerów

Lekarze apelują o stanowczą reakcję organów państwowych – w tym Ministerstwa Zdrowia i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – na działania podmiotów, które wykorzystują media społecznościowe i przestrzeń publiczną do promowania wyrobów nikotynowych.

Podkreślają również odpowiedzialność influencerów i celebrytów, którzy odpłatnie reklamują produkty szkodliwe dla zdrowia. Zdaniem ORL takie praktyki normalizują używanie nikotyny, narażają młodych odbiorców na ekspozycję i prowadzą do zwiększenia odsetka osób uzależnionych.

Zdecydowane stanowisko środowiska medycznego

Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie ponawia apel o natychmiastowe zaprzestanie nielegalnych działań marketingowych oraz pełne respektowanie przepisów chroniących zdrowie publiczne, a zwłaszcza zdrowie dzieci i młodzieży.

ORL wskazuje również, iż Polska powinna kategorycznie przeciwstawiać się kampaniom eksponującym wyroby nikotynowe zarówno w przestrzeni publicznej, gdzie są widoczne dla wszystkich przechodnia, w tym dzieci i nastolatków, jak i w mediach społecznościowych oraz na ekranach telefonów.

Stanowisko ORL w Warszawie:


Idź do oryginalnego materiału