Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż:
mgr Anita Orzechowska
Nazwa i adres szkoły:
Stanowisko:
nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne
Kwalifikacje zawodowe:
magister politologii z przygotowaniem pedagogicznym, pedagog specjalny
Data rozpoczęcia stażu:
01.09.2020 r.
Data zakończenia stażu:
31.05.2023 r.
Czas trwania stażu:
2 lata i 9 miesięcy
§ 7 ust. 2 pkt 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
W celu doskonalenia pracy własnej oraz podniesienia jakości pracy szkoły, uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego z własnej inicjatywy:
- Awans zawodowy nauczycieli stażystów, kontraktowych i mianowanych/IX 2020
- Zespół Aspergera. Funkcjonowanie psychospołeczne dzieci i młodzieży/IX 2020
- Rewalidacja indywidualna/IX 2020
- ABC emocji, czyli jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach?/X 2020
- Jak motywować w kształceniu na odległość?/XII 2020
- Dokumentowanie pracy nauczyciela/XII 2020
- Obserwacja zajęć w czasach kształcenia na odległość/II 2021
- Wytyczne dla klas 1-3 po wznowieniu nauki stacjonarnej/II 2021
- Bezpieczeństwo uczniów podczas lekcji zdalnych/II 2021
- Niebezpieczne osobowości. Jak rozpoznać i radzić sobie z trudnymi relacjami w życiu zawodowym/II 2021
- Autoewaluacja pracy nauczyciela/VI 2021
- Uczeń z zespołem Aspergera w środowisku szkolnym. Jak z nim pracować?/X 2021
- WOPFU i IPET- od przepisów prawa do praktycznej realizacji/X 2021
- 4 x P czyli praktyczna pomoc psychologiczno-pedagogiczna/X 2021
- Uczeń autystyczny w systemie edukacji. Jak zbudować relacje?/X 2021
- Jak współpracować z trudnym rodzicem i chronić siebie?/X 2021
- Trudny uczeń-wyzwanie dla najlepszych. Jak pracować z uczniem wykazującym trudności w nauce/X 2021
- Budowanie samoświadomości emocjonalnej i odporności psychicznej ucznia/I 2022
- W całości i z osobna. Strategie dydaktyczne wspierające indywidualizację nauczania zróżnicowanej grupie klasowej/I 2022
- Dobrostan psychiczny nauczyciela i ucznia w trybie nauki zdalnej/I 2022
- Trudny rodzic z wizytą w szkole. Jak rozpoznać manipulację i skutecznie się przed nią bronić?/I 2022
- Kolory depresji. Nauczycielom o depresji uczniów/I 2022
- Budowanie autorytetu wśród dzieci i młodzieży. Jak być dzisiaj szanowanym i potrzebnym dorosłym?/I 2022
- Mam prawo do stawiania granic – połączenie roli nauczyciela z ochroną samego siebie/I 2022
- ABC pracy z rodzicami dziecka niegrzecznego – czyli jakiego?/I 2022
- Jak budować autorytet nauczyciela?/I 2022
- Albo się uczę i umiem, albo mnie uczą i oni umieją. Kształcenie umiejętności uczenia się/I 2022
- Jak pracować z dzieckiem/uczniem z afazją?/IX 2022
- W co grają uczniowie – reakcja i skuteczna interwencja nauczyciela/IX 2022
- Wolontariat bez tajemnic-co musimy wiedzieć od strony formalnej?/X 2022
- Wsparcie uczniów w kryzysie uchodźczym/XII 2022
- Jak (i co) mówić, żeby rodzice słuchali?/XII 2022
- Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w praktyce/V 2023
Obserwowałam zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli. Stały się one inspiracją do wdrażania nowych metod, do prowadzonych przeze mnie zajęć rewalidacyjnych.
Uczestniczyłam w posiedzeniach rad pedagogicznych, zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, angażując się w prace podejmowane podczas posiedzeń.
Aktywnie i systematycznie pracowałam nad samokształceniem, podnosząc własne kwalifikacje zawodowe, pogłębiając wiedzę z dziedziny nauk społecznych, poprzez ukończenie studiów podyplomowych:
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza/VII 2021
- Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z zespołem Aspergera/VII 2021
- Diagnoza, terapia pedagogiczna oraz rewalidacja indywidualna/III 2022
- Integracja sensoryczna. Terapia i diagnoza SI/I 2023
- Edukacja i rehabilitacja z niepełnosprawnością słuchową/II 2023
Gromadziłam biblioteczkę przedmiotową, która stanowiła bazę pomocną przy planowaniu pracy terapeutycznej:
- A. Jarosz-Bilińska ,,Komiks społeczny 1’’.
- A. Jarosz-Bilińska ,,Komiks społeczny 2’’.
- A. Sadowska-Krajewska ,,To nie jest trudne!’’ Ćwiczenia rewalidacyjne w wieku wczesnoszkolnym.
- B. Arnwine ,,Rozpoczynanie terapii integracji sensorycznej’’.
- B. Gołębiowska-Małek ,,Wyrazowe potyczki wzrokowe’’.
- D. Sędłak ,,Wspomaganie umiejętności społecznych’’.
- E. Baranowska-Jojko ,,Arteterapia dla dzieci’’.
- E. Baranowska-Jojko ,,Rozwojowa kreska – ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii’’.
- E. Szymankiewicz ,,Dyslektyczne ucho’’. Zestaw ćwiczeń stymulujących rozwój percepcji słuchowej nie tylko dla uczniów z dysleksją.
- G. Platt ,,Pokonać dyspraksję’’.
- I. Wąsik ,,Kolorowe dyktando graficzne’’.
- J. Chromik-Kowacs ,,Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i szkole’’.
- J. Szmalec, D. Wyszyński ,,Terapia ręki od A do Z. Narysuj wzory.
- J. Szmalec, D. Wyszyński ,,Terapia ręki od A do Z’’. Obie rączki rysują.
- J. Szmalec, D. Wyszyński ,,Terapia ręki od A do Z. Ścieżki grafomotoryczne.
- J. Szmalec, D. Wyszyński ,,Terapia ręki od A do Z’’. Zrób jak ja.
- J. Stojanowski ,,Rozwijanie komunikacji’’.
- K. Chrąściel ,,Oburęczne stuki-puki’’.
- K. Chrąściel ,,Kropka w kropkę’’. Ćwiczenia grafomotoryczne doskonalące funkcje percepcyjno-motoryczne.
- K. Piotrowska-Madej, A. Żychowicz ,,Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci’’.
- L. Reddy ,,Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka’’.
- M. Borowska ,,Wykreślanki’’. Zbiór ćwiczeń dla młodzieży i dorosłych z trudnościami językowymi.
- M. Hinz ,,Czytanki ze zrozumieniem’’.
- M. Hinz ,,Narysuj emocje’’. Ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych.
- M. Hinz ,,Po nitce do kłębka’’. Ćwiczenia rozwijające koncentrację wzrokowo-ruchową i doskonalące znajomość zmysłów.
- M. Hinz ,,Wszystko słyszę!’’. Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową.
- M. Hinz ,,Uwaga! Koncentruję się’’. Ćwiczenia na koncentrację i spostrzegawczość dla najmłodszych.
- M. Hinz ,,Zapamiętaj jak najwięcej’’. Poziom łatwy, średni, trudny, mistrzowski.
- M. Knapińska-Chłodnicka ,,Mój pierwszy dziennik uczuć’’.
- P. Plichta, I. Jagoszewska, J. Gładyszewska-Cylulko, B. Szczupał, A. Drzazga, B. Cytowska, ,,Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami’’.
- R. Gromuł ,,Co się dzieje między nami?’’. Rozpoznawanie i nazywanie relacji międzyludzkich oraz towarzyszących im emocji.
- R. Malek ,,Dzień dobry moje kłopoty!’’.
- R. Malek ,,Dzień dobry moje emocje!’’.
- R. W. Green ,,Trudne emocje u dzieci’’.
- T. Attwood ,,Poznajemy uczucia. Poznawczo-behawioralna terapia złości dla osób z zespołem Aspergera’’.
- W. Karolak ,,Arteterapia dla dzieci i młodzieży’’.
- Z. Przyrowski ,,Terapia ręki w teorii integracji sensorycznej’’.
Byłam przewodniczącą zespołu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej szkoły. Czuwałam nad realizacją zaplanowanych działań, a także dokumentowałam jej wyniki.
W celu podniesienia jakości własnych działań edukacyjno-terapeutycznych inicjowałam akcje, wydarzenia szkolne:
- Spotkanie przy choince online/XII 2020, 2021, 2022
- Dzień Chłopaka/IX 2020, 2021
- Balik karnawałowy/II 2021, 2022
- Klasowy Dzień Liczby Pi/III 2021
- Dzień Wiosny i Dnia Ziemi/III 2021
- Wirtualny Bieg Wiosenny Osiemdziesiątki Dziewiątki/III 2021
- Hałasowi powiedz STOP!/V 2021, 2022
- Poznańskie Dni Rodziny/VI 2021
- Pasowanie na ucznia 89/X 2021
- Walka z głodem – akcja PCK/X 2021
- 89 na sportowo z okazji Święta Niepodległości/XI 2021
- Moje prawa – Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka/XI 2021
- Światowy Dzień Życzliwości – Podaj dalej…dobre słowo/XI 2021
- Kolędowanie z Seniorami 2022/I 2022
- Wielkanocna zbiórka żywności – akcja PCK/III 2022, 2023
- Wyprawka dla Żaka – zbiórka przyborów szkolnych. Akcja PCK/VI 2022
- Dzień Dziecka, Dzień Sportu, Dzień Niespodzianek/VI 2021, 2022
- Warsztaty mikołajkowe/XII 2022
Efekty podejmowanych działań
Dla nauczyciela:
- wzbogacenie własnych kompetencji zawodowych,
- doskonalenie warsztatu pracy,
- rozwój własnych umiejętności organizatorskich.
Dla szkoły:
- umożliwienie wprowadzenia działań wzbogacających ofertę placówki,
- efektywna praca zespołowa nauczycieli,
- podwyższenie jakości pracy placówki.
§ 7 ust. 2 pkt 2
Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględnianie ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Rozpoznawałam potrzeby rozwojowe uczniów w pierwszej kolejności poprzez zapoznanie się z treścią orzeczeń ppp o potrzebie kształcenia specjalnego, obserwując ich funkcjonowanie w przestrzeni klasowej, szkolnej, wymianę doświadczeń z rodzicami, wychowawcami, nauczycielami uczącymi, współpracę z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz w bezpośredniej pracy z uczniami.
W pracy terapeutycznej najważniejszą powinnością jest indywidualizacja pracy z dzieckiem. Mając na uwadze wspomnianą wyżej powinność, w okresie od września 2022 r. do maja 2023 r. realizowałam na zajęciach rewalidacyjnych, międzynarodowy projekt ,,Kreatywne prace plastyczne’’ pod patronatem Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli, Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli, Czasopismo ,,Świetlica w Szkole” – dwumiesięcznik dla nauczycieli, PERFECTUS Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli, Grupa Wydawnicza Harmonia.
Pełniąc obowiązki nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne, zwróciłam uwagę na trudności uczniów w obszarze małej motoryki tj. męczliwość ręki podczas pisania, nieczytelne pismo, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, niewłaściwa postawa stolikowa. Wychodząc naprzeciw tym nieprawidłowościom, realizowałam wraz z wychowawcą klasy, ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Terapia ręki dla wszystkich’’.
W okresie od września do grudnia 2021 oraz od września do grudnia 2022, prowadziłam zajęcia pozalekcyjne ,,Słowa mają moc…różni, a równo ważni!’’ o tematyce przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu, pod patronatem Prezydenta Miasta Poznania.
Opracowałam i wdrożyłam innowację pedagogiczną:
- ,,Sprytne paluszki’’/XII 2020-VI 2021
- ,,Sztuka emocji’’/XII 2020-VI 2021
Realizowałam potrzeby rozwojowe uczniów poprzez organizowanie wydarzeń szkolnych związanych z szeroko pojętą tematyką niepełnosprawności, celem lepszego poznania świata osób z niepełnosprawnościami.
- Dzień Kolorowej Skarpetki w 89! Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa/III 2021, 2022, 2023.
- 89 na TAK dla AUTYZMU! – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu/IV 2021, 2022, 2023.
- 89 daje zielone światło dla osób z MPD/X 2021, 2022.
- Dzień Osób Niepełnosprawnych w 89/XII 2022.
Tworzyłam własne pomoce dydaktyczne pod konkretną dysfunkcję, które udostępniałam rodzicom uczniów, dzięki czemu proces terapeutyczny mógł być kontynuowany w domu.
Byłam opiekunem sali terapeutycznej. Dbałam o dobór środków dydaktycznych tak, aby stworzyć optymalne warunki do pracy terapeutycznej.
Inicjowałam konkursy szkolne, ogólnopolskie. Wybór tematyki konkursów był powiązany z zainteresowaniami uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych bądź podyktowany wymiarem terapeutycznym.
Przeprowadzałam konkursy o zasięgu:
- szkolnym:
- ,,Bombka choinkowa’’/XII 2020
- ,,Wielkanocy kicaj’’/III 2021
- ,,Czworonożny pupil 89’’/IX 2021, 2022
- ,,Różni, a równo ważni!..’’/V 2022
- ,,Ręce, które…widzą’’/I 2023
- ogólnopolskim:
- ,,Figlarny Miś’’/XI 2020, 2022
Koordynowałam konkursy pozaszkolne, w których uczniowie zostali ich laureatami:
- ,,Jesień w moim mieście’’/X 2020
- ,,Inny – nie znaczy gorszy’’/III 2021
- ,,Zrozumieć niepełnosprawność’’/X 2021
Prowadziłam koła, których zakres tematyczny uwzględniał potrzeby uczniów:
- ,,Terapia ręki’’/X 2020 – III 2021, X 2022 – V 2023
- ,,Polisensorki…na tropie zmysłów’’/X 2021 – VI 2022, X 2022 – V 2023
- ,,Od linijki do linijki’’/X 2021 – VI 2022, X 2022 – V 2023
Efekty podejmowanych działań
Dla nauczyciela:
- udoskonalenie pracy z uczniami wymagającymi wsparcia,
- umiejętność planowania własnej pracy pod kątem indywidualizacji pracy z uczniem,
- satysfakcja z sukcesów odniesionych przez uczniów, jako efektu własnej pracy.
Dla szkoły:
- rozpoznawanie potrzeb rozwojowych uczniów oraz zainteresowań, uzdolnień i wspierania ich rozwoju,
- dostosowanie wymagań i postępowania z uczniem do jego potrzeb rozwojowych,
- promocja szkoły na arenie ogólnopolskiej.
Pobierz całe sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego opracowała: Anita Orzechowska – Czytelniczka Portalu
Post Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.