Smartfony w podstawówce?

termedia.pl 5 godzin temu
Zdjęcie: PAP/Paweł Supernak


– Trzeba uregulować kwestię dostępu do telefonów, jeżeli chodzi o przedszkola i nauczanie początkowe – zwraca uwagę wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz, informując, iż w jej resorcie już zajmują się sprawą.



W Ministerstwie Edukacji Narodowej pracują nad przepisami zakazującymi używania w szkołach telefonów komórkowych.

– Analizujemy sytuację, rozmawiamy z ekspertami – mówi Paulina Piechna-Więckiewicz.

– Na pewno gdzieś trzeba uregulować kwestię dostępu do telefonów, jeżeli chodzi o przedszkola i nauczanie początkowe. Musimy też pomyśleć o dalszych etapach edukacji – o tym, jak w mądry sposób połączyć dobre strony użytkowania elektroniki, internetu i sztucznej inteligencji z tymi złymi – podkreśla.

Wiceminister zwraca przy tym uwagę na pogorszenie dobrostanu dzieci, dodając, iż należy szukać czynników, które na to wpływają.

Piechna-Więckiewicz informuje, iż przedstawiciele MEN przyglądają się rozwiązaniom wprowadzonym w Norwegii.

Przykład ze Skandynawii

Na początku lutego 2024 r. Norweska Dyrekcja do spraw Edukacji wydała zalecenie zakazu używania przez uczniów telefonów komórkowych oraz tzw. zegarków inteligentnych w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz szkołach średnich. Najsurowsze zasady określono dla szkół podstawowych, gdzie wykorzystywanie prywatnych urządzeń cyfrowych nie będzie możliwe zarówno podczas lekcji, jak i na przerwie. W gimnazjum w czasie wolnym dla uczniów dopuszczono odstępstwa od tej reguły, a w przypadku szkoły średniej zakaz obowiązywać będzie w czasie zajęć dydaktycznych.

Wprowadzając regulacje, powołano się na badania, z których wykazało, iż wielu uczniów ma problemy z czytaniem, koncentracją w klasie i motywacją.

Smartfonoza, upadek rodziny, stres Niskie płace nauczycieli, kryzys kadrowy i wyzwania związane z integracją licznej grupy ukraińskich dzieci to tylko część problemów polskiej oświaty, które pogłębiają bardzo poważny kryzys zdrowia psychicznego wśród polskiej młodzieży.
Idź do oryginalnego materiału