Skąpiec bohaterowie i ich rola – charakterystyka postaci

mamotoja.pl 1 godzina temu
Zdjęcie: Skąpiec fot. AdobeStock/_Sergey Nivens


Relacje rodzinne zdominowane przez obsesję na punkcie pieniędzy znajdują się w centrum komedii Moliera „Skąpiec”. Skąpiec bohaterowie to nie tylko Harpagon, ale też jego dzieci i barwny krąg postaci, które wplątane są w intrygi, miłosne zawirowania oraz walkę o wolność i uczucia. Każda z tych postaci, od buntowniczego Kleanta i Elizy po sprytnego Strzałkę czy intrygantkę Frozynę, wnosi do utworu inną perspektywę na temat chciwości i dramatów wynikających z despotyzmu głowy rodziny.

Charakterystyka głównych bohaterów komedii „Skąpiec” pozwala zrozumieć, jak różne motywacje oraz konflikty budują napięcie między pokoleniami. Przemyślany portret każdej postaci odsłania zarówno komizm, jak i tragizm świata, w którym pieniądze stają się ważniejsze od więzi rodzinnych oraz szczęścia bliskich.

Harpagon – tytułowy skąpiec i jego rola w utworze

Harpagon to główna postać komedii Moliera i zarazem archetyp skąpca – człowieka, którego życie całkowicie podporządkowane jest gromadzeniu i oszczędzaniu pieniędzy. Jego obsesja na punkcie majątku jest tak silna, iż każda decyzja podporządkowana jest interesowi finansowemu, choćby jeżeli prowadzi to do cierpienia najbliższych. Harpagon jako ojciec nie uwzględnia uczuć dzieci: chce wydać Elizę za bogatego, starszego Anzelma, a Kleanta ożenić z bogatą wdową. Sam zaś zamierza poślubić młodą Mariannę, kochaną przez własnego syna, bo liczy na łatwość wpływania na ubogą dziewczynę i jej matkę.

Nieufność Harpagona nie zna granic, podejrzewa o kradzież zarówno dzieci, służbę, jak i gości. W relacjach dominuje przemoc psychiczna, wybuchowość i zimna kalkulacja. Satyrycznie ukazana jest jego bezsilność wobec rzeczywistości: syna bije, córkę straszy, ale żadne z dzieci nie obdarza go szacunkiem. Harpagon staje się postacią komiczną i zarazem tragiczną, bo nie zauważa, iż pieniądze, jego największa „miłość”, stają się źródłem jego samotności, upadku autorytetu i życiowej śmieszności.

Kleant i Eliza – dzieci przeciw chciwości

Kleant – buntownik, który wierzy w miłość

Kleant Molier przedstawia jako syna Harpagona, który otwarcie buntuje się przeciw ojcowskiej tyranii i skąpstwu. Jego uczucia do Marianny stają się motorem całej intrygi: Kleant nie godzi się na małżeństwo z bogatą wdową, którą wybrał dla niego ojciec. Jego młodzieńcza pasja i wrażliwość kontrastują z chłodem Harpagona. Kleant jest też mistrzem w rozgrywkach słownych i intrydze, by zdobyć fundusze na miłość, sięga po pożyczkę i kombinuje na własną rękę. Najbardziej symbolicznym momentem jest zdobycie szkatułki Harpagona przy pomocy Strzałki i wykorzystanie jej jako narzędzia do negocjacji: szantażuje ojca, by otrzymać pozwolenie na ślub z ukochaną. Kleant to także reprezentant młodego pokolenia domagającego się prawa do własnej wolności i szczęścia ponad interesem materialnym rodziny.

Eliza – cicha siła i dramat córki

Eliza Skąpiec ukazuje jako córkę Harpagona, która również sprzeciwia się narzucanej jej woli. Zakochana w Walerym, marzy o samodzielności i wyzwoleniu spod ojcowskiego despotyzmu. Choć często działa ze strachu, potrafi okazać stanowczość, gdy staje w obronie uczucia. Jej postawa to mieszanka pokory i ukrytego buntu, nie jest tak przebojowa jak brat, ale w kulminacyjnym momencie również walczy o swoje. Eliza i Kleant pokazują, iż relacja dzieci z Harpagonem zbudowana jest na konflikcie pokoleń i dramatycznych różnicach priorytetów.

Marianna i Walery – dylematy lojalności i sprytu

Marianna – pokorna, lojalna, rozdarta przez wybór

Marianna, obiekt uczuć Kleanta, jest postacią delikatną i lojalną wobec chorej matki. Jej sytuacja finansowa sprawia, iż nie może jawnie sprzeciwić się naciskom dorosłych. Choć zakochana w Kleancie, przez długi czas jest bierną uczestniczką gry o własne życie – uosabia dramat wyboru między uczuciem a zależnością materialną. Ostatecznie dzięki wsparciu Frozyny i zakochanych spełnia się jej marzenie o wolności uczuciowej i rodzinnych więziach.

Walery – spryt, determinacja i nagły zwrot losu

Walery, zakochany w Elizie, to postać o wyjątkowej determinacji. By zdobyć miłość ukochanej, staje się rządcą w domu Harpagona i nie waha się pochlebiać skąpcowi oraz wspierać jego najbardziej absurdalnych pomysłów, tylko po to, by zaskarbić sobie jego przychylność. Jego wątek, pełen intrygi i sprytu, ostatecznie prowadzi do odkrycia prawdy o własnej rodzinie: Walery okazuje się synem Anzelma i bratem Marianny.

Anzelm – symbol rodzicielskiej hojności i pojednania

Postać Anzelma stanowi całkowite przeciwieństwo Harpagona. Mimo bogactwa, nie kieruje się chciwością, w jego hierarchii wartości najważniejsze są szczęście dzieci i więzi rodzinne. Gotowość do pokrycia kosztów obu ślubów i dobroć okazywana nowo odnalezionej rodzinie podkreślają jego moralny autorytet i rolę mediatora. W decydującym momencie to Anzelm przełamuje schematy narzucane przez tytułowego skąpca i prowadzi do szczęśliwego rozwiązania wszystkich konfliktów.

Frozyna – swatka, intrygantka, katalizator przemian

Frozyna jest postacią utalentowanej swatki i mistrzyni manipulacji. Słynie z pragmatyzmu i umiejętności korzystania z każdej okazji, a swataniem kieruje się głównie chęć zysku. Zderzenie jej sprytu ze skąpstwem Harpagona rodzi kolejne komiczne sytuacje. Gdy zostaje oszukana przez Harpagona, staje po stronie młodych i w ten sposób jej intrygantka przekształca się w sojuszniczkę miłości i wolności, pomagając przełamać schematy narzucone przez starego skąpca.

Służba – komizm, lojalność i rola zwierciadła absurdu

Skąpiec bohaterowie drugoplanowi to liczne postaci ze służby: Strzałka, Jakub, Simon, Pani Claude, Ździebełko, Szczygiełek. Ich obecność podkreśla absurdalność życia u boku skąpca.

  • Strzałka – lojalny służący Kleanta, odegrał kluczową rolę w intrydze, kradnąc szkatułkę Harpagona. Dzięki temu umożliwił młodym negocjacje i szantaż, które odmieniły ich losy.
  • Jakub – woźnica i kucharz Harpagona. Odważnie przeciwstawia się absurdalnym wymaganiom swego pana, wszczyna zwady, dzięki czemu dostarcza sporą dawkę komizmu, często jako niewinny prowokator nieporozumień.
  • Simon, Pani Claude, Ździebełko, Szczygiełek – służący, którzy stają się satyrycznym obrazem ludzi zmuszonych do życia w cieniu cudzej chciwości. Ich rozmowy, uszczypliwości oraz błędy podczas przygotowań do różnych uroczystości są doskonałym lustrem absurdu panującego w domu Harpagona.

Relacje rodzinne i funkcja bohaterów drugoplanowych

Relacje rodzinne w „Skąpcu” zbudowane są na konflikcie pokoleń i zderzeniu priorytetów, młodzi pragną wolności, starsi liczą na zysk. Postacie drugoplanowe, jak Frozyna, Strzałka, Jakub, wzbogacają wymowę dzieła, podkreślając przewrotność świata przedstawionego przez Moliera. Dzięki nim komizm łączy się z dramatem, a dom Harpagona staje się miejscem walki różnych temperamentów, wartości i marzeń.

Rozbudowane tło służby oraz epizodycznych bohaterów zapewnia nie tylko koloryt komediowy, ale też dobitniej ukazuje skutki skąpstwa: izolację, śmieszność, brak szacunku i samotność wobec własnej rodziny.

Skąpiec bohaterowie, z Harpagonem na czele, ilustrują, jak destrukcyjny wpływ może mieć obsesja chciwości na rodzinę i codzienne relacje. Ich barwne charaktery, wielowymiarowe relacje i kopalnia komizmu sprawiają, iż Molier wciąż przemawia do czytelników i widzów kolejnych pokoleń. Dramat i śmiech idą tu w parze, a wychodząc poza ściany domu Harpagona, pytają: co naprawdę ma wartość, majątek czy bliscy?

Bibliografia:

Idź do oryginalnego materiału