Dnia 5 listopada 2024 roku Rada Śląskiej Izby Aptekarskiej wydała stanowisko dotyczące przepisów związanych z zakazem reklamy aptek. Dwa tygodnie później podjęła ona decyzję o zmianie jego treści. Polegała ona na zastąpieniu w pkt. 1 ww. stanowiska wyrażenia “z wyłączeniem informacji odnoszących się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych wydawanych na podstawie recepty lub refundowanych” stwierdzeniem “z wyłączeniem informacji o asortymencie apteki”. W znowelizowanej formie pkt. 1 omawianego stanowiska brzmi: W przypadku zmiany art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne należy umożliwić podawanie do wiadomości publicznej informacji o aptekach i punktach aptecznych oraz ich działalności, z wyłączeniem informacji o asortymencie apteki.
– Dla zachowania pełnej transparentności, w dniu 19 listopada 2024 r., Rada Śląskiej Izby Aptekarskiej w Katowicach ponownie podjęła stanowisko w sprawie zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. – tłumaczy Prezes Rady ŚIA, dr n. farm. Justyna Kaźmierczak.
Stanowisko Rady ŚIA nawiązuje do stanowiska NRA
Przypomnijmy, iż w kwietniu br. Naczelna Rada Aptekarska opublikowała stanowisko dotyczące „zakazu reklamy aptek, punktów aptecznych i placówek obrotu pozaaptecznego, informowania o ich działalności oraz informowania przez farmaceutów o wykonywaniu zawodu, w tym poza aptekami i punktami aptecznymi”. Przygotowano je w odpowiedzi na skargę Komisji Europejskiej przeciwko polskiemu prawu. Komisja zarzuca Polsce, iż prawo farmaceutyczne ogranicza działalność reklamową podmiotów prowadzących apteki. Stanowisko przyjęte przez NRA miało na celu wypracować kompromis. Jednak ze wszystkimi jego punktami nie zgadza się Rada Śląskiej Izby Aptekarskiej.
Jakie zdanie na temat reklamy aptek ma ŚIA?
Rada Śląskiej Izby Aptekarskiej wyraziła opinię, iż ewentualne zmiany w przepisach dotyczących zakazu reklamy aptek powinny przede wszystkim uwzględniać dobro pacjentów oraz ochronę zdrowia publicznego. Aby to osiągnąć, konieczna jest analiza obecnych regulacji oraz ich skutków, szczególnie w kontekście wpływu zakazu reklamy na relacje między pacjentami a farmaceutami. Rada podkreśla, iż ograniczenia dotyczące reklamy nie mogą uniemożliwiać informowania pacjentów o dostępnych w aptekach usługach.
W swoim stanowisku Rada ŚIA zaznacza, iż przepisy regulujące zakaz reklamy aptek powinny umożliwiać przekazywanie społeczeństwu informacji o lokalizacji aptek, ich działalności oraz świadczonych usługach. Pacjenci powinni mieć dostęp do wiedzy na temat zakresu i rodzaju usług opieki farmaceutycznej. Rada postuluje również, by apteki mogły informować o świadczeniu innych usług związanych z ochroną zdrowia, takich jak szczepienia ochronne, a także o wykonywaniu leków recepturowych.
Dodatkowo, Rada ŚIA proponuje wprowadzenie przez Naczelną Izbę Aptekarską jednolitych wzorów materiałów informacyjnych, które miałyby zapewnić spójność w komunikacji pomiędzy pacjentami a aptekami w całym kraju. Zdaniem Rady tego rodzaju materiały mogłyby być umieszczane zarówno wewnątrz aptek, na ich witrynach, jak i w przestrzeni internetowej. W związku z tym Rada opracowała propozycje wzorcowych grafik.
Odnosząc się do propozycji Naczelnej Rady Aptekarskiej, Śląska Izba Aptekarska podkreśla, iż kierownicy aptek nie powinni być zobowiązani do oceny materiałów informacyjnych czy reklamowych, ponieważ nie leży to w zakresie ich kompetencji zawodowych. Wprowadzenie takiego obowiązku stanowiłoby dodatkowe obciążenie dla osób pełniących tę funkcję.
Ponadto, Rada ŚIA nie popiera stanowiska NRA dotyczącego konieczności zaostrzenia kar za złamanie zakazu reklamy aptek. Rada krytycznie ocenia również propozycję wprowadzenia kar finansowych za naruszenie przepisów związanych z rozpowszechnianiem informacji o funkcjonowaniu aptek.
Znowelizowane stanowisko Rady ŚIA ws. zakazu reklamy aptek znajduje się poniżej.
Źródło: MB/ŚIA