Sejmowa komisja zdrowia odrzuciła projekt uchwały przeciw prywatyzacji systemu

mzdrowie.pl 10 godzin temu

Sejmowa Komisja Zdrowia opowiedziała się za odrzuceniem projektu uchwały PiS, który wyraża sprzeciw wobec działań prowadzących do prywatyzacji systemu ochrony zdrowia.

Posłowie PiS zaproponowali, aby Sejm przyjął uchwałę, w której wyrazi “stanowczy sprzeciw wobec działań rządu prowadzących do faktycznej prywatyzacji systemu ochrony zdrowia w Polsce”. Komisja Zdrowia poparła wniosek posła KO Krzysztofa Bojarskiego o odrzucenie projektu uchwały. Wniosek o odrzucenie projektu poparło 15 posłów, 9 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przewodnicząca Komisji Zdrowia Marta Golbik (KO) powiedziała, iż gdyby projekt uchwały PiS faktycznie dotyczył sprzeciwu wobec prywatyzacji publicznego systemu, to KO by się pod nim podpisała. “Ale ta uchwała jest oparta na kłamstwach” – dodała.

W projekcie uchwały napisano m.in., iż rząd doprowadził do głębokiego kryzysu w publicznej służbie zdrowia, a brak pieniędzy na realizację nadwykonań skutkował licznym odwoływaniem zabiegów i operacji. Zaznaczono, iż ograniczenie dostępności do świadczeń może doprowadzić do faktycznej likwidacji powszechnego i bezpłatnego systemu opieki zdrowotnej. Wezwano rząd m.in. do zapewnienia pełnego finansowania systemu ochrony zdrowia, uzupełnienia luki w budżecie na ochronę zdrowia ze środków na Telewizję Polską w likwidacji oraz na świadczenie 800+ dla obywateli Ukrainy, którzy nie pracują w Polsce. Kolejny postulat do rządu dotyczył przedstawienia planu naprawczego dla publicznej służby zdrowia.

Była minister zdrowia Katarzyna Sójka (PiS) powiedziała, iż projekt uchwały jest wyrazem głębokiego niepokoju wobec prowadzonej od 1,5 roku polityki rządu, która prowadzi do prywatyzacji ochrony zdrowia przez ograniczenie dostępu do świadczeń. Sójka powiedziała m.in., iż niewydolnością finansową NFZ grozi “proces obniżania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców”. Poseł Patryk Wicher (PiS) zaznaczył, iż szpitale ze względu na niedofinansowanie kontraktów na wejściu ograniczają dostęp pacjentów do programów lekowych. Dodał, iż coraz częstsze są sytuacje, gdy to firma prywatna prowadzi oddział w publicznym szpitalu, który ma kontrakt z NFZ – “Nadal jest to kontrakt szpitala, ale szpital publiczny jest prowadzony de facto przez podmiot prywatny”.

Posłanka Marcelina Zawisza (Razem) mówiła, iż prywatyzacja publicznych sektorów zaczyna się od skrajnego niedofinansowania. Gdy system publiczny jest niewydolny, rośnie poparcie dla obniżenia jego finansowania ze składek. Na tym etapie publiczny system jest prywatyzowany przy pełnej zgodzie społecznej, a w kolejnym etapie podmioty prywatne podnoszą koszty przyjmowania pacjentów i ograniczają abonamenty medyczne. Zawisza dodała, iż poprze projekt uchwały pod warunkiem usunięcia z niej fragmentu dotyczącego wycofania świadczenia 800 Plus dla dzieci obywateli Ukrainy, którzy nie pracują w Polsce. “Mówimy o sierotach, o dzieciach pod opieką dziadków” – zaznaczyła.

Wiceminister zdrowia Marek Kos stwierdził, iż istnieje ustawowa ścieżka systemowego zwiększania nakładów na ochronę zdrowia i w 2027 r. osiągną one co najmniej 7 proc. PKB sprzed dwóch lat. W 2025 r. dotacja podmiotowa dla NFZ z budżetu państwa została dwukrotnie zwiększona i w tej chwili wynosi 23 mld 250 mln zł. Minister zdrowia może korzystać z różnych instrumentów, by wspierać NFZ.

Idź do oryginalnego materiału