TEMAT: Prezent dla Babci i Dziadka
ZAGADNIENIE PROGRAMOWE: Prace z wykorzystaniem różnych materiałów m.in. kawałków drewna i starych ramek z IKEI
PROWADZĄCY: Małgorzata Trzcińska
UCZESTNICY: uczniowie klasy 2 szkoły przysposabiajacej do pracy
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 2 godziny lekcyjne
CEL OGÓLNY:
przygotowanie prezentu dla Babci i Dziadka
CELE OPERACYJNE:
uczeń na miarę swoich możliwości potrafi:
- podać datę Dnia Babci i Dziadka i określić powód, dla którego robimy dla nich prezenty,
- po obejrzeniu proponowanego pomysłu na prezent wymienić surowce, materiały, przybory potrzebne do wykonania prezentów,
- prawidłowo wybrać materiał do wykonania pracy wg własnego pomysłu z zademonstrowanych różnorodnych materiałów,
- aktywnie uczestniczyć w zajęciach,
- współdziałać w zespole przy wykonaniu prac (sprawniejszy pomaga mniej sprawnemu, mniej sprawny, na miarę swoich możliwości, uczestniczy w działaniu zespołowym),
- wzorując się na proponowanym wzorze, samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonać prezent dla Babci lub Dziadka,
- bezpiecznie korzystać z narzędzi i przyborów lub praktycznie zastosować zasady BHP podczas zajęć
METODY PRACY:
- podające (objaśnienie, opis),
- oparte na obserwacji (pokaz, demonstracja),
- praktycznego działania (wykonanie wyrobów),
- w trakcie zajęć stosowano stopniowania trudności w zależności od możliwości psychofizycznych uczniów
FORMY PRACY:
grupowa i indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
przykładowy obrazek w ramce i na kawałku drewna, pasek deseczki, farby, pędzle, sznurki, plastelina, nożyczki, wiertło do drewna, papier ścierny, przybory do sprzątania
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. FAZA WSTĘPNA:
- Przywitanie, założenie odzieży ochronnej, przybliżenie celu spotkania i tematyki zajęć.
- Zebranie informacji o ilości Babć i Dziadków, żeby wiedzieć, ile prezentów ma przygotować każdy uczeń.
- Prezentacja przykładowych obrazków i innych wyrobów mogących posłużyć za prezent.
- Przygotowanie stanowiska pracy (zgromadzenie potrzebnych narzędzi pracy, zajęcie miejsca).
- Omówienie sposobu wykonania wyrobów (nazwanie i demonstracja kolejnych czynności na poszczególnych etapach pracy).
II. FAZA ZASADNICZA:
- Przygotowanie ramek poprzez rozłożenie ich na części.
- Oczyszczenie elementów drewnianych i pomalowanie ich białą farbą lub wywiercenie otworu na sznurek w pasku deski pod szczególnym nadzorem nauczyciela.
- Zaplanowanie i wykonanie elementu ozdobnego na szkle lub pasku deski.
- Samodzielne lub wspomagane przełożenie sznurka przez otwory w desce.
- Złożenie wszystkich elementów ramki lub zawieszenie pomalowanej deseczki do wyschnięcia.
III. FAZA KOŃCOWA:
- Prezentacja wykonanych prac.
- Samodzielna ocena swojej pracy.
- Przypomnienie o konieczności estetycznego zapakowania prezentu. Omówienie sposobu zapakowania prezentu.
- Porządkowanie swoich stanowisk pracy.
- Omówienie i ocena zachowań i zaangażowania w pracę na zajęciach.
- Podziękowanie za zajęcia.
Autor: Małgorzata Trzcińska – Czytelniczka Portalu