
Prowadząca:
Monika Kozłowska
Grupa wiekowa:
4-5 latki
Temat kompleksowy: Przebudzenie po zimie
Temat dnia: Kalendarz pogody
Obszar z podstawy programowej:
1.5; 1.8; 1.9; 2.3; 2.7; 3.2; 3.4; 3,5; 3.8; 3.9; 4.1; 4.2; 4.5; 4.12; 4.18
Cele ogólne:
- kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
- utrzymywanie prawidłowej postawy podczas wykonywania ćwiczeń
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole poprzez gry i zabawy ruchowe
- przestrzeganie zasad obowiązujących w zabawach
- wdrażanie do czekania na swoją kolej
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wita się z rówieśnikami wskazanymi częściami ciała
- bierze udział w grze „kółko i krzyżyk”
- przestrzega zasad zabawy „berek z ogonkami”
- porusza się krokiem odstawno-dostawnym w parze
- pełza na kocu
- przyczepia symbol pogody do sznurka dzięki klamerki
- pokonuje trasę na deskorolce, utrzymując głowę w górze
- wykonuje ćwiczenie wylosowane na pogodowym kole fortuny
- podaje garnuszek z wodą tak, aby nie wylać wody
Metody:
- słowna
- pokazowa
- działania praktycznego
Formy:
- indywidualna
- zbiorowa
- grupowa
Środki dydaktyczne:
szarfy, duże obręcze gimnastyczne, telewizor multimedialny, obręcze gimnastyczne, pachołki – 2 szt., deskorolka gimnastyczna, etykiety z elementami pogody duże i małe – po 20 szt., koło fortuny z elementami pogody wykonane w Wordwall, garnuszek z wodą, muzyka relaksacyjna, symbole pogody wykonane z modeliny, plakat z chmurką, pieczątki
Przebieg zajęć:
- Powitanie wszystkich dzieci, podanie celów zajęć.
W tym tygodniu rozmawiamy o marcowej pogodzie. Dziś będziemy ćwiczyć nasze ciało i głowę. Będziemy uczyć się współpracy, zagramy w „kółko i krzyżyk” na sportowo, a także będziemy ćwiczyć naszą szybkość. Bardzo ważne jest, aby przy każdym ćwiczeniu uważnie słuchać tego, co mówię, żeby wszystkie zabawy przebiegły bezpiecznie.
- „Wszyscy się witamy” – pełzanie na pupach i witanie się wskazanymi częściami ciała, np. dłońmi, łokciami, stopami, kolanami…
- „Słońce i wiatr, czyli kółko i krzyżyk” – dzieci podzielone na dwie grupy (słońce – 1 grupa, wiatr – 2 grupa) wchodzą po kolei w pola gry tak, aby ułożyły trzy znaczki swojej grupy w pionie, poziomie lub po skosie.
- „Berek z ogonkami – Wiosna tuż, tuż” – dzieci wkładają sobie szarfę za spodnie. Poruszają się po sali, a dwoje dzieci jest berkiem i próbuje zabrać „ogonki” (szarfy) pozostałym uczestnikom zabawy. Dziecko złapane siada na krzesełku i kibicuje kolegom.
- „Spacer pod parasolem” – Wyścig w parach – dzieci parami wchodzą w duże obręcze gimnastyczne (parasole). Ich zadaniem jest przejść jak najszybciej do pachołka i z powrotem.
- „Wyścig na sankach” – dzieci poruszają się na ręcznikach, odpychając się nogami. Ich zadaniem jest jak najszybciej dotrzeć do pachołka i przypiąć element pogody klamerką do sznurka.
- „Wiatr we włosach” – Jazda na deskorolce – dzieci w leżeniu na brzuchu przejeżdżają na deskorolce pod stolikiem, odczepiając element pogody, który jest przyklejony do stolika i wkładając go do miseczki.
- „Pogodowe koło fortuny” – nauczyciel lub wybrane dziecko kręci kołem na telewizorze multimedialnym w aplikacji Wordwall. W zależności od tego, jaki symbol pogody zostanie wylosowany, takie ćwiczenie dzieci wykonują, np. słońce – ręce kręcą się jak słoneczko, wiatr – dzieci wirują wokół własnej osi, chmura – zamieniają się w chmurę – kulkę, tęcza – pokazują rękoma tęczę, błyskawica – tupią nogami.
- „W marcu jak w garncu” – zabawa wyciszająca – dzieci siedzą w kole w siadzie skrzyżnym i podają sobie garnuszek z wodą oraz symbolami pogody wykonanymi z modeliny tak, aby woda się nie wylała. W tle leci muzyka relaksacyjna.
- Podsumowanie zajęć. o ile dziecku podobały się zajęcia to przystawia pieczątkę na wspólnym plakacie. Dzieci wypowiadają się, które zadanie podobało się im najbardziej.
Autor: Monika Kozłowska – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz zajęć ruchowych dla dzieci w przedszkolu – Kalendarz pogody pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.














