
Międzynarodowy Dzień Kropki obchodzony 15 września to święto kreatywności, odwagi i odkrywania własnych talentów. Inspiracją jest książka Petera H. Reynoldsa The Dot, w której mała Vashti, dzięki jednej kropce, odkrywa swoją moc twórczą.
W szkołach i przedszkolach w tym dniu organizuje się zajęcia wspierające dzieci w budowaniu wiary w siebie, wyrażaniu emocji i odkrywaniu, iż każdy ma w sobie coś wyjątkowego.
Dla uczniów ze spektrum autyzmu Dzień Kropki może być doskonałą okazją do ćwiczenia komunikacji, współpracy w grupie, rozwijania ekspresji artystycznej i doświadczania euforii z tworzenia.
Cele zajęć
- rozwijanie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości,
- wspieranie kreatywności i twórczej ekspresji,
- rozwijanie umiejętności społecznych i integracji w grupie,
- ćwiczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
- rozwijanie percepcji wzrokowej, grafomotoryki i sprawności manualnej.
Scenariusz zajęć: „Każda kropka to moja moc”
Czas trwania: ok. 60 minut
Uczestnicy: uczniowie ze spektrum autyzmu (indywidualnie lub w małych grupach)
Materiały: książka The Dot, kolorowe kropki wycięte z papieru, farby, kredki, flamastry, guziki, nakrętki, kartki, muzyka, elementy sensoryczne (pudełka z fakturami, piasek, pompony).
1. Wprowadzenie: „Co to jest kropka?” (5 min)
- Nauczyciel pokazuje dużą kolorową kropkę i pyta: „Z czym ci się kojarzy kropka?”
- Dzieci podają swoje pomysły – można zapisywać je na tablicy w formie mapy skojarzeń.
2. Opowieść i rozmowa o emocjach (10 min)
- Głośne czytanie książki The Dot/ naszej Bajkoterapii (lub prezentacja ilustracji).
- Rozmowa: co czuła Vashti? Co pomaga jej uwierzyć w siebie? Czy my też mamy talenty?
📖 Bajkoterapia: „Historia Vashti i jej kropki”
Była sobie dziewczynka o imieniu Vashti.
Siedziała na lekcji plastyki i patrzyła na czystą kartkę. Czuła się zła i smutna, bo myślała:
– „Nie umiem rysować! To nie dla mnie!”
Jej nauczycielka uśmiechnęła się i powiedziała:
– „Spróbuj. Postaw tylko jedną kropkę. Zobaczymy, co z niej wyrośnie.”
Vashti westchnęła, wzięła pędzel i postawiła na kartce małą, czarną kropkę.
– „Proszę, oto moja praca” – burknęła.
Ale nauczycielka powiesiła tę kropkę w ramce na ścianie.
Vashti zdziwiła się:
– „Naprawdę? Moja kropka jest ważna?”
Wtedy coś się w niej zmieniło.
Spróbowała namalować kolejną kropkę – większą, kolorową, inną.
Potem jeszcze jedną, i następną…
Nagle odkryła, iż ma w sobie talent i euforia tworzenia.
Vashti zaczęła wierzyć w siebie.
A kiedy zobaczyła chłopca, który mówił:
– „Ja też nie umiem rysować” –
uśmiechnęła się do niego i powiedziała to samo, co kiedyś usłyszała:
– „Spróbuj. Postaw swoją kropkę.”
✨ Rozmowa po bajce
- Co czuła Vashti na początku? (złość, bezradność, brak wiary w siebie)
- Co pomogło jej uwierzyć w siebie? (życzliwość nauczycielki, odwaga, próbowanie jeszcze raz)
- Czy my też mamy talenty? (każdy inny – ktoś pięknie rysuje, ktoś gwałtownie liczy, ktoś umie opowiadać, tańczyć, śpiewać, budować)
- Co może być naszą kropką? (pierwszy krok do odkrycia, w czym jesteśmy dobrzy).
👉 Dzięki takiej bajkoterapii dzieci mogą utożsamić się z Vashti, a nauczyciel zyskuje świetny punkt wyjścia do rozmowy o emocjach, odwadze i talentach.
📘 Logorytmika w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w wieku wczesnoszkolnym – ćwiczenia, zabawy i scenariusze eBook 19 zł
3. Zabawa ruchowa „Kropkowe grupy” (10 min)
- Dzieci dostają papierowe kropki w różnych kolorach.
- Podczas muzyki swobodnie się poruszają.
- Gdy muzyka cichnie – łączą się w grupy według koloru kropki.
👉 Ćwiczenie wspiera integrację, orientację w przestrzeni i euforia ze wspólnej zabawy.
4. Warsztat plastyczno-sensoryczny „Moja kropka” (15 min)
Dzieci wybierają jedną z form:
- malowanie pointylizmem – obrazek tworzony z kropek (patyczki, palce, kredki),
- kropkowa mozaika – praca z guzików, nakrętek, pomponów, plasteliny,
- pudełko sensoryczne z kropkami – dotykanie, przesypywanie, segregowanie.
👉 Wspiera kreatywność, rozwój manualny i daje możliwość regulacji sensorycznej.
5. Twórcza ekspresja: „Kropka – mój talent” (10 min)
- Dzieci projektują swoją „kropkę-moc” – rysują lub konstruują symbol swojego talentu.
- Każde dziecko (na miarę swoich możliwości) prezentuje pracę: „Moja kropka to… bo ja potrafię…”.
👉 Ćwiczenie wzmacnia poczucie sprawczości i samoocenę.
6. Zakończenie: „Kropkowy krąg” (5 min)
- Krótka rozmowa w kręgu: co było dziś najciekawsze?
- Dzieci rysują małą buźkę w kropce – uśmiechniętą, neutralną, smutną – w zależności od nastroju.
👉 Ćwiczenie wspiera wyrażanie emocji i daje nauczycielowi cenny feedback.
Modyfikacje dla uczniów ze spektrum autyzmu
- krótkie i jasne instrukcje,
- dodatkowe wsparcie wizualne (obrazki, piktogramy, tablica krok po kroku),
- możliwość wyboru aktywności (plastyka, ruch, sensoryka),
- elastyczny czas pracy,
- w razie potrzeby – ciche miejsce do odpoczynku.
Podsumowanie
Dzień Kropki to nie tylko zabawa plastyczna, ale przede wszystkim święto kreatywności i odwagi. Uczniowie ze spektrum autyzmu, dzięki odpowiednio zaplanowanym zajęciom, mogą odkrywać swoje mocne strony, uczyć się współpracy i z dumą pokazywać światu swoje talenty.
📘 Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu – Scenariusze i ćwiczenia terapeutyczno-dydaktyczne eBook 20 zł
📘 Jak uczyć ucznia ze spektrum autyzmu? Przewodnik dla nauczycieli wszystkich przedmiotów eBook 18 zł
📚 Trening Uwagi i Koncentracji dla Ucznia ze Spektrum Autyzmu: Ćwiczenia, Scenariusze, Inspiracje eBook 18 zł
Wewnętrzne światło dziecka. Psychologia transpersonalna w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Poradnik z ćwiczeniami, wizualizacjami i scenariuszami zajęć wspierającymi rozwój emocjonalny eBook 22 zł
📘 Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z Zespołem Aspergera eBook 18 zł
IPET dla ucznia z Zespołem Aspergera – Praktyczny Przewodnik eBook 17 zł
Terapia pedagogiczna i psychologiczna Premium
#arkusz #ASD #Asperger #aspiepozytywni #AspieZaklinaczka #autyzm #czytanie #dostosowanie #edukacja #emocje #IPET #kolorowanie #komunikacja #lekcja #logopedia #metody #MikiLittleAspie #mindfulness #motoryka #mowa #pedagog #percepcja #pozytywnyprzekazwspektrum #premium #przedszkole #psycholog #relaksacja #rewalidacja #rozwój #scenariusz #sensoryka #SI #społeczne #SylwiaBagińska #szkoła #terapia #uczeń #umiejętnościspołeczne #uwaga #uważność #zabawa #zajęcia #ZespółAspergera #zmysły #ćwiczenia


Jak rozmawiać z klasą i dziećmi z ASD o możliwych zagrożeniach
