
Grupa wiekowa: 6 lat
Czas trwania: ok. 40 minut
Forma: zajęcia indywidualne
Cel ogólny:
Rozwijanie myślenia matematycznego, percepcji słuchowej, wzrokowej, sprawności motorycznej oraz koncentracji, rozumienie pojęć językowych.
Cele szczegółowe (dziecko):
- rysuje rysunek zgodnie z instrukcjami nauczyciela,
- doskonali chwyt pęsetowy,
- postępuje zgodnie z instrukcjami nauczyciela,
- wykonuje proste obliczenia matematyczne i odpowiada na pytania,
- łapie i rzuca piłkę do nauczyciela,
- skupia uwagę na wykonywanym zadaniu,
- podejmuje wyzwania i wykonuje je do końca.
Metody pracy:
słowna, praktycznego działania, podająca
Pomoce dydaktyczce:
kartka A4, kredki, miska, pęseta, plastikowe owoce, klocki lub karty z liczbami, piłka, muzyka relaksacyjna, koc
Przebieg zajęć:
1. „Majowa łąka” – Nauczyciel czyta krótką rymowankę, zadaniem dziecka jest namalowanie obrazka, zawierającego podane szczegóły.
Na łące w maju, na zielonej trawie,
rośnie dziesięć kwiatów w rzędzie, w pełnym słońcu.
5 kwiat od lewej strony jest cały różowy,
natomiast 9 kwiat od prawej strony jest fioletowy.
Cztery motyle tańczyły nad kwiatami tymi,
każdy miał skrzydła kolorowe, niczym tęcza.
Na jednym były trójkąty, na drugim – kółeczka,
na trzecim – prostokąty, a na czwartym – krateczka.
A słońce na niebie, pomiędzy chmurkami, to koło żółte,
które grzeje swymi promykami tą łąkę majową.
2. „Sałatka owocowa” – Nauczyciel prezentuje dziecku plastikowe owoce, które umieszcza w misce. Zadaniem dziecka jest wyciągnięcie dzięki pęsety tylko tych owoców, które wskaże nauczyciel.
- Wyciągnij owoc, którego nazwa zaczyna się od sylaby „ma” (np. mandarynka).
- Wyciągnij owoc, który ma 3 sylaby (np. banan, ananas).
- Wyciągnij owoc, który jest kwaśny (np. cytryna).
- Wyciągnij owoc, który kończy się na „na” (np. winograona).
- Wyciągnij owoc, który jest podłużny (np. banan).
- Wyciągnij owoc, który ma pestki (np. śliwka, brzoskwinia).
3. „Piknik Mai” – Opowiadanie matematyczne
Nauczyciel czyta opowiadanie, a dziecko wykonuje proste obliczenia i odpowiada na pytania. Dziecko może liczyć na palcach, klockach lub kartach z liczbami.
„Piknik Mai”
W pewne słoneczne popołudnie, Maja wyszła na łąkę. Mama przygotowała dla córki mały koszyk piknikowych słodkości. Dziewczyna bardzo lubiła owoce, dlatego włożyła do koszyka 3 truskawki i 2 banany. Ile owoców miała Maja w koszyku? (3 + 2 = 5) Dziewczyna pożegnała się z mamą i ruszyła w drogę. Maja z uśmiechem szła przez las, aż nagle znalazła 5 dużych kamieni i 4 małe. Ile kamieni znalazła Maja? (5 + 4 = 9) Po dotarciu na łąkę Maja rozłożyła kocyk i wyjęła owoce oraz smakołyki od mamy – jej ulubione cukierki z galaretką. Mama zapakowała dziewczynce 10 cukierków. Maja zjadła tylko 3 cukierki. Ile cukierków zostawiła Maja na drogę powrotną? (10 – 3 = 7) Maja, wracając do domu, spotkała koleżankę Kasię i podarowała jej 2 cukierki. Ile cukierków zostało Mai w koszyku? (7 – 2 = 5)
4. „Złap piłkę” – Ruchowa gra językowo-matematyczna
Nauczyciel rzuca do dziecka piłkę. o ile zdanie wypowiedziane przez nauczyciela jest prawdziwe, dziecko łapie piłkę; o ile jest fałszywe – unika piłki.
- Wszystkie owoce mają witaminy i są zdrowe.
- Jabłko ma pestki.
- Maliny rosną na drzewie.
- Sok z jagód ma pomarańczowy kolor.
- Pomarańcze mają okrągły kształt.
- Kiwi ma zielony kolor.
5. „Odpoczynek na łące” – Odpoczynek na łące
Dziecko siada lub kładzie się na kocu, zamyka oczy i słucha krótkiej wizualizacji:
Wyobraź sobie, iż leżysz na łące jak Maja. Ciepłe słońce świeci, motyle tańczą nad tobą, a w oddali śpiewają ptaki… Słyszysz pszczołę, która przelatuje obok? Jakie kolory widzisz? Jak pachnie trawa?
Rozmowa kierowana:
- Co podobało ci się najbardziej?
- Podaj nazwy owoców, które towarzyszyły nam podczas zajęć.
Podziękowanie za udział w zajęciach, pochwała, pożegnanie dziecka.
Źródła:
Własne pomysły i doświadczenia
Rymowanka i opowiadanie matematyczne są mojego autorstwa
Autor: Marzena Kołodziej – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych „Majowa łąka” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.