Scenariusz lekcji wychowawczej „Różnorodność – nasza siła”

pedagogika-specjalna.edu.pl 7 godzin temu

Klasa: 5

Czas trwania: 45 minut

Cele lekcji:

Cel główny:

Uczniowie zrozumieją, czym jest różnorodność i dlaczego jest ważna w budowaniu przyjaznej i wspierającej społeczności.

Cele szczegółowe – uczniowie:

  • poznają pojęcie różnorodności w różnych kontekstach (wygląd, zainteresowania, kultura, język)
  • nauczą się akceptować i szanować różnice między ludźmi
  • zrozumieją, jak różnorodność wzbogaca życie społeczne i rozwija kreatywność.

Metody pracy:

  • praca w grupach
  • dyskusja kierowana
  • elementy dramy

Środki dydaktyczne:

  • tablica
  • karteczki samoprzylepne
  • kolorowe pisaki
  • ilustracje lub krótkie opisy przedstawiające różnorodność (np. zdjęcia ludzi z różnych kultur, osób o różnych zainteresowaniach itp.)

Przebieg lekcji:

1. Rozgrzewka – Wprowadzenie do tematu (10 minut)

Czynności:

  • Nauczyciel zaczyna lekcję od pytania:
    „Co oznacza dla Was słowo różnorodność? Co przychodzi Wam na myśl, gdy je słyszycie?”
  • Na tablicy zapisuje odpowiedzi uczniów.
  • Wyjaśnia, iż różnorodność to wszystkie różnice między ludźmi, które mogą dotyczyć ich wyglądu, pochodzenia, języka, zainteresowań czy sposobu myślenia.

Krótka aktywność:

  • Uczniowie w parach wymieniają się jedną cechą, która ich wyróżnia, np. „Mój ulubiony sport to koszykówka”, „Uwielbiam grać na gitarze”.
  • Następnie kilka osób dzieli się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

2. Część główna – Różnorodność w praktyce (25 minut)

A) Aktywność: „Kolorowe karteczki” (10 minut)

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom po 3 karteczki w różnych kolorach.
    • Na żółtej proszeni są o zapisanie jednej swojej unikalnej cechy (np. talent, zainteresowanie, ulubiony przedmiot).
    • Na zielonej – jednej cechy, którą mają wspólną z wieloma osobami w klasie.
    • Na niebieskiej – czegoś, co chcieliby się nauczyć od innych.
  2. Karteczki są przyczepiane na tablicy w odpowiednich kategoriach.
  3. Nauczyciel omawia wyniki:
    • Pokazuje, jak różnorodne są unikalne cechy uczniów.
    • Zwraca uwagę na wspólne cechy, które łączą grupę.
    • Zachęca do korzystania z różnorodnych talentów i wymiany wiedzy.

B) Mini-dyskusja: „Dlaczego różnorodność jest ważna?” (5 minut)

  • Pytania kierowane do uczniów:
    • Jak różnorodność pomaga w tworzeniu fajnej atmosfery w klasie?
    • Czy różnice między ludźmi mogą prowadzić do problemów? Jak je rozwiązywać?
    • Czy kiedykolwiek nauczyłeś się czegoś interesującego od osoby, która jest inna od Ciebie?

C) Drama: „Jeden dzień w różnorodnej klasie” (10 minut)

  • Uczniowie w grupach 3-4 osobowych przygotowują krótkie scenki, pokazujące:
    • klasę, gdzie różnorodność jest doceniana (np. wspólne pomaganie sobie, dzielenie się zainteresowaniami)
    • klasę, gdzie różnorodność jest ignorowana lub wyśmiewana.
  • Każda grupa prezentuje swoją scenkę. Po każdej prezentacji nauczyciel prowadzi krótką rozmowę: Co możemy zrobić, żeby nasza klasa była bardziej przyjazna dla wszystkich?

3. Podsumowanie i refleksja (10 minut)

Podsumowanie:

  • Nauczyciel zadaje pytanie:
    „Czego dzisiaj się dowiedzieliście? Co możecie zrobić, żeby nasza klasa była bardziej różnorodna i przyjazna?”
  • Każdy uczeń może podać jedną myśl lub pomysł.

Zadanie na koniec:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu porozmawiali z rodzicami lub rodzeństwem o tym, czym dla nich jest różnorodność i czy znają interesujące przykłady z życia codziennego.

Ewaluacja:

  • Uczniowie na koniec lekcji oceniają ją poprzez podniesienie odpowiedniego koloru kartki:
    • zielona: Bardzo mi się podobało
    • żółta: Było w porządku, ale mogło być ciekawiej
    • czerwona: Nie podobało mi się.

Uwagi dla nauczyciela:
Pamiętaj, aby podczas omawiania różnorodności unikać stereotypów i uprzedzeń. Zachęcaj uczniów do dzielenia się swoimi doświadczeniami, ale nie zmuszaj ich do wypowiedzi, jeżeli czują się niekomfortowo.

Scenariusz lekcji wychowawczej „Różnorodność – nasza siła” opracowała: Elżbieta Klimera – Czytelniczka Portalu

Post Scenariusz lekcji wychowawczej „Różnorodność – nasza siła” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału