
Klasa: 5
Czas trwania: 45 minut
Cele lekcji:
Cel główny:
Uczniowie zrozumieją, czym jest różnorodność i dlaczego jest ważna w budowaniu przyjaznej i wspierającej społeczności.
Cele szczegółowe – uczniowie:
- poznają pojęcie różnorodności w różnych kontekstach (wygląd, zainteresowania, kultura, język)
- nauczą się akceptować i szanować różnice między ludźmi
- zrozumieją, jak różnorodność wzbogaca życie społeczne i rozwija kreatywność.
Metody pracy:
- praca w grupach
- dyskusja kierowana
- elementy dramy
Środki dydaktyczne:
- tablica
- karteczki samoprzylepne
- kolorowe pisaki
- ilustracje lub krótkie opisy przedstawiające różnorodność (np. zdjęcia ludzi z różnych kultur, osób o różnych zainteresowaniach itp.)
Przebieg lekcji:
1. Rozgrzewka – Wprowadzenie do tematu (10 minut)
Czynności:
- Nauczyciel zaczyna lekcję od pytania:
„Co oznacza dla Was słowo różnorodność? Co przychodzi Wam na myśl, gdy je słyszycie?” - Na tablicy zapisuje odpowiedzi uczniów.
- Wyjaśnia, iż różnorodność to wszystkie różnice między ludźmi, które mogą dotyczyć ich wyglądu, pochodzenia, języka, zainteresowań czy sposobu myślenia.
Krótka aktywność:
- Uczniowie w parach wymieniają się jedną cechą, która ich wyróżnia, np. „Mój ulubiony sport to koszykówka”, „Uwielbiam grać na gitarze”.
- Następnie kilka osób dzieli się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
2. Część główna – Różnorodność w praktyce (25 minut)
A) Aktywność: „Kolorowe karteczki” (10 minut)
- Nauczyciel rozdaje uczniom po 3 karteczki w różnych kolorach.
- Na żółtej proszeni są o zapisanie jednej swojej unikalnej cechy (np. talent, zainteresowanie, ulubiony przedmiot).
- Na zielonej – jednej cechy, którą mają wspólną z wieloma osobami w klasie.
- Na niebieskiej – czegoś, co chcieliby się nauczyć od innych.
- Karteczki są przyczepiane na tablicy w odpowiednich kategoriach.
- Nauczyciel omawia wyniki:
- Pokazuje, jak różnorodne są unikalne cechy uczniów.
- Zwraca uwagę na wspólne cechy, które łączą grupę.
- Zachęca do korzystania z różnorodnych talentów i wymiany wiedzy.
B) Mini-dyskusja: „Dlaczego różnorodność jest ważna?” (5 minut)
- Pytania kierowane do uczniów:
- Jak różnorodność pomaga w tworzeniu fajnej atmosfery w klasie?
- Czy różnice między ludźmi mogą prowadzić do problemów? Jak je rozwiązywać?
- Czy kiedykolwiek nauczyłeś się czegoś interesującego od osoby, która jest inna od Ciebie?
C) Drama: „Jeden dzień w różnorodnej klasie” (10 minut)
- Uczniowie w grupach 3-4 osobowych przygotowują krótkie scenki, pokazujące:
- klasę, gdzie różnorodność jest doceniana (np. wspólne pomaganie sobie, dzielenie się zainteresowaniami)
- klasę, gdzie różnorodność jest ignorowana lub wyśmiewana.
- Każda grupa prezentuje swoją scenkę. Po każdej prezentacji nauczyciel prowadzi krótką rozmowę: Co możemy zrobić, żeby nasza klasa była bardziej przyjazna dla wszystkich?
3. Podsumowanie i refleksja (10 minut)
Podsumowanie:
- Nauczyciel zadaje pytanie:
„Czego dzisiaj się dowiedzieliście? Co możecie zrobić, żeby nasza klasa była bardziej różnorodna i przyjazna?” - Każdy uczeń może podać jedną myśl lub pomysł.
Zadanie na koniec:
- Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu porozmawiali z rodzicami lub rodzeństwem o tym, czym dla nich jest różnorodność i czy znają interesujące przykłady z życia codziennego.
Ewaluacja:
- Uczniowie na koniec lekcji oceniają ją poprzez podniesienie odpowiedniego koloru kartki:
- zielona: Bardzo mi się podobało
- żółta: Było w porządku, ale mogło być ciekawiej
- czerwona: Nie podobało mi się.
Uwagi dla nauczyciela:
Pamiętaj, aby podczas omawiania różnorodności unikać stereotypów i uprzedzeń. Zachęcaj uczniów do dzielenia się swoimi doświadczeniami, ale nie zmuszaj ich do wypowiedzi, jeżeli czują się niekomfortowo.
Scenariusz lekcji wychowawczej „Różnorodność – nasza siła” opracowała: Elżbieta Klimera – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz lekcji wychowawczej „Różnorodność – nasza siła” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.