Wyższe kary za reklamę alkoholu, wyselekcjonowane opakowania i tylko płynna postać, obowiązek sprawdzenia wieku kupującego – Ministerstwo Zdrowia przekazało do konsultacji projekt ograniczający dostępność alkoholu.
Proponowane zmiany dotyczą ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Projekt resortu zdrowia zakłada, iż opakowania do 300 ml, w których sprzedawany jest alkohol, będą mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu. Co do zasady zabronione będzie wprowadzanie do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna. Oznacza to, iż zakazana będzie sprzedaż alkoholu w postaci np. proszku, kryształu, żelu czy pasty. Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało te zmiany po tym, gdy do sprzedaży trafił alkohol w tubkach przypominających opakowania musów owocowych dla dzieci.
Projekt zakłada, iż sprzedawcy będą mieli obowiązek zażądania dokumentu potwierdzającego wiek jeżeli mają wątpliwości co do ukończenia przez osobę, która chce kupić alkohol, 18. roku życia.
Resort zdrowia chce doprecyzować przepisy dotyczące zakazu promocji napojów alkoholowych. Definicja promocji napojów alkoholowych będzie uzupełniona o: sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych.
Projekt zakłada podniesienie kar za nielegalną reklamę i promocje napojów alkoholowych. Po zmianach minimalna wysokość grzywny wyniesie 20 tys. zł, a maksymalna - 750 tys. zł. Ponadto możliwa będzie kara ograniczenia wolności. Obecne sankcje to grzywna w wysokości do 10 tys. do 500 tys. zł.
Przeczytaj także: „Alkohol niezmiennie problemem społecznym ►”, „Większe ceny, mniejsza dostępność – plan na alkohol ”.