"Rz": Plaga deepfake’ów z lekarzami

upday.com 5 godzin temu
Zdjęcie: fot. Pexels


Prof. Jerzy Szaflik jest kolejnym znanym lekarzem, którego wizerunek został bezprawnie wykorzystany – dzięki technice deepfake – do reklamy nieznanego mu preparatu - poinformowała we wtorkowym wydaniu "Rzeczpospolita". Medyk nigdy nie polecał go swoim pacjentom.


"O tym, iż skradziono mój wizerunek i przypisano mi słowa, których nigdy nie wypowiedziałem, dowiedziałem się od pacjenta, który zadzwonił do mnie z pytaniem, czy rzeczywiście wystąpiłem w reklamie. Oczywiście zaprzeczyłem, ale zainteresowałem się sprawą" – powiedział "Rz" prof. Jerzy Szaflik. Profesor jest znanym okulistą i specjalistą w dziedzinie leczenia chorób oczu.

Jak podała gazeta, wizerunek profesora – i autorytet – został wykorzystany w nieprawdziwych reklamach i zmontowanych materiałach wideo, w których rzekomo miał zachęcać do przyjmowania preparatu, którego nigdy nie polecał swoim pacjentom.

"Perfidne oszustwo"

"Okazało się, iż rozpowszechniane są fałszywe informacje z nawoływaniem do zaprzestania dotychczasowego leczenia na rzecz przyjmowania innego preparatu, który rzekomo ma pomóc na wszelkie schorzenia związane ze wzrokiem" – wyjaśnia profesor. W ocenie naukowca to „perfidne i podłe oszustwo, które może narazić pacjentów na utratę zdrowia”.

Jak ustalono, w sprawie profesora wykorzystano materiały wideo z prawdziwych wywiadów z nim przeprowadzonych, montując je w jeden film – z użyciem animacji i podłożonym głosem. To klasyczny deepfake – wykonywany dzięki sztucznej inteligencji.

PAP

Idź do oryginalnego materiału