Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej w oparciu o tematykę jesienną – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 rok temu

Scenariusz został opracowany na I etap edukacyjny.

Cele:

  • ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej
  • rozwijanie uwagi słuchowej
  • ćwiczenie słuchu fonemowego
  • rozwijanie percepcji wzrokowej (analizy i syntezy wzrokowej)
  • usprawnianie spostrzegawczości
  • rozwijanie wyobraźni

Metody:

  • obserwacji
  • ćwiczebna
  • waloryzacyjna

Środki dydaktyczne:

  • dary jesieni (np. jabłko, gruszka, orzech, jarzębina, kasztan, liście) oraz koszyk z przykryciem
  • kasztany z napisanymi lub naklejonymi sylabami
  • karty pracy (załącznik 1 i 2)
  • chusteczka higieniczna
  • jesienne liście do pary

Przebieg zajęć:

1. Kosz z darami jesieni

Uczeń wkłada rękę do nakrytego koszyka i wyjmuje z niego po kolei przedmioty (np. jabłko, gruszka, liść, kasztan, jarzębina). Następnie układa na ławce i mówi, z jaką porą roku mu się kojarzą. Nazywa każdą rzecz i dzieli nazwy na sylaby wyklaskując.

2. Jesienna pogoda

Nauczyciel prosi ucznia o podejście do okna i o zaobserwowanie aktualnej pogody. Następnie krótko rozmawiają o pogodzie za oknem i o tym, jaka jeszcze może być pogoda jesienią. Po czym zadaniem ucznia jest wykonanie ćwiczenia na karcie pracy (załącznik nr 1), czyli odnalezienie takich samych symboli pogody oraz ich policzenie.

3. Jesienna szafa

Uczeń otrzymuje kartę pracy, na której widnieją 2 szafy oznaczone głoską „s” i „sz”. Jego zadaniem jest wycięcie obrazków z ubraniami, nazwanie i przyporządkowanie do odpowiedniej szafy, w zależności od tego, jaką głoskę słychać w nazwie.

4. Chusteczka na wietrze

Uczeń w pozycji stojącej wykonuje ćwiczenie oddechowe – nabiera powietrza nosem i dmucha ustami na rozłożoną chusteczkę starając się wprawić ją w ruch niczym wiatr.

5. Usłysz – tupnij

Nauczyciel wymienia kolejno zestaw słów o tematyce jesieni, a wśród nich słowo „kasztan”. Uczeń słucha uważnie, jeżeli usłyszy słowo „kasztan”, tupie nogą.

Zestaw słów: drzewo, liście, dynia, kasztan, śliwka, liście, kasztan, grzyb, kasztan, jarzębina, las, deszcz, kasztan, orzech, wiewiórka, kasztan, żołądź, jeż, latawiec, kasztan.

6. Kasztanowe sylaby

Nauczyciel kładzie przez uczniem kasztany z sylabami. Uczeń odszukuje kasztany z takimi samymi sylabami, układa je w pary i odczytuje. Próbuje ułożyć z nich wyrazy, np. ma-ma, ko-za, la-to.

7. Liście do pary

Uczeń otrzymuje podwójny zestaw różnych gatunków liści. Jego zadaniem jest odszukanie takich samych liści i połączenie ich w pary.

8. Wizyta w sadzie

Nauczyciel opowiada krótką historyjkę i prosi dziecko o przedstawienie jej ruchem.

W słoneczny sobotni poranek Ania wybrała się z dziadkiem do sadu. Biegała pomiędzy drzewami, a później pomagała dziadkowi zrywać jabłka do kosza. Nagle niebo pociemniało, pojawiły się chmury i zaczął wiać lekki wiaterek. Z drzew spadały listki i tańczyły na wietrze. Wiatr wiał coraz mocniej i mocniej, coraz więcej liści pojawiało się pod drzewami. Na szczęście po chwili straszne wietrzysko zamieniło się znowu w lekki wiaterek, a na niebie pojawiło się słońce. Przyszła pora na sprzątanie i grabienie liści. Ania z dziadkiem wzięli grabie i zaczęli zgarniać liście. To było bardzo męczące i Ania niedługo położyła się na kocyku pod ulubionym drzewem, żeby odpocząć. Oddychała spokojnie, patrząc na przesuwające się po niebie maleńkie obłoczki (uczeń kładzie się na materacu, oddycha spokojnie i odpoczywa).

9. Pożegnanie ucznia i obdarowanie go wybranym owocem z koszyka.

Scenariusz „Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej” oraz karty pracy opracowała Edyta Maroszek – oligofrenopedagog, nauczyciel rewalidacji

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Idź do oryginalnego materiału