Termin realizacji | Tematyka zajęć |
wrzesień | 1. Praca jako podstawa działalności człowieka. Wzmacnianie motywacji do pracy. 2. Moje zainteresowania – co lubię, kim chcę zostać. 3. Moje mocne i słabe strony – poznajemy swoje cechy charakteru. 4. Talenty, uzdolnienia predyspozycje – każdy z nas je posiada. 5. Autoprezentacja – budowanie pozytywnego obrazu siebie. |
październik | 1. Planowanie drogi zawodowej. 2. Rynek pracy i jego rodzaje. 3. Metody poszukiwania pracy. 4. Z wizytą w Urzędzie Pracy. 5,6. Zasady pisania dokumentów aplikacyjnych. |
listopad | 1. Rozmowa kwalifikacyjna – zasady dobrej prezentacji. 2. Rozmowa kwalifikacyjna – odgrywamy scenki. 3. Rodzaje umów o pracę. 4. Co powinna zawierać umowa o pracę. |
grudzień | 1. Prawa i obowiązki pracownika. 2. Wnioski i ankiety osobowe – nauka prawidłowego wypełniania dokumentacji. 3. Katalog czynności zawodowych. |
styczeń | 1. WTZ – Warsztaty Terapii Zajęciowej – cele i działania. 2. ZAZ – Zakład Aktywności Zawodowej – jako przejściowe miejsce zatrudnienia. 3. Zakłady pracy chronionej w mojej okolicy. 4. ŚDS – Środowiskowy Dom Samopomocy – działania i cele. |
luty | 1. Kwalifikacje absolwenta Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. 2. Miejsca i instytucje wspierające osoby niepełnosprawne. |
marzec | 1. Zasady BHP w pracy. 2. Zasady bezpieczeństwa w drodze do pracy i z pracy. 3. Nauka czytania znaków informacyjnych w miejscu pracy. 4. Sytuacje zagrożenia w pracy. |
kwiecień | 1. Dowód osobisty – znam swoje dane osobowe. 2. Paszport – kiedy jest potrzebny? 3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego i paszportu – ćwiczenia praktyczne. 4. Okoliczności i procedura wydawania nowego dowodu osobistego. |
maj | 1. Zasady kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach społecznych. 2. Emocje w pracy. Określanie własnych stanów emocjonalnych oraz innych osób. 3. Sposoby radzenia sobie z emocjami. 4. Stres w pracy – jak sobie z nim radzić. 5. Asertywność i unikanie zagrożeń. |
czerwiec | 1. Organizacja czasu – nauka planowania dnia. 2. Rozbudzanie motywacji do aktywnego spędzania czasu. 3. Sposoby spędzania czasu wolnego samodzielnie i w towarzystwie. |
Rozkład materiału i tematów może ulec zmianie w zależności od możliwości rozwojowych uczniów, liczebności klas, możliwości wykorzystania sprzętu na terenie szkoły i warunków pogodowych.
Bibliografia:
- M. Surowiecka, Jestem dorosły – Będę tak żyć. Program nauczania przeznaczony dla uczniów szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2018
- L. Klaro-Celej, B. Szostak; Gdzie zdajdę wsparcie?, Seria „O dorosłości”, Wyd. PWN.
Rozkład materiału z przedmiotu przysposobienie do pracy – aktywność na rynku pracy opracowała: Michalina Dulińska-Gryc – Czytelniczka Portalu