Dzisiejszy świat cyfrowy jest dla nas wszechstronnym narzędziem wykorzystywanym w codziennym życiu. Niesie on ze sobą bardzo wiele korzyści, które możemy zastosować na różnych płaszczyznach. Niestety zdarza się, iż ta wspaniała „hiperrzeczywistość” powoduje, iż młode pokolenie podejmuje tam wiele zachowań ryzykownych.
Dlatego …
MY – DOROŚLI
RODZICE – PEDAGODZY – NAUCZYCIELE – PSYCHOLODZY
musimy reagować!
Kilka wskazówek:
- Musimy być świadomi, iż Facebook, Instagram oraz inne media społecznościowe nie są bezpieczne.
- Bądźmy asertywni – „Mamo wszyscy mają (3 osoby)…. to nie argument do założenia profilu.
- Wiek rejestracji na portalach społecznościowych to minimum 13 lat – zgodnie z Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) – amerykańskiej ustawy, której celem jest ochrona prywatności i sposób zbierania danych osobowych dzieci poniżej trzynastego roku życia. Nie oszukuj zakładając konto dziecku.
- Nie pchajmy dzieci w dorosłość zachęcając do zakładania grup społecznościowych czy śledzenia profili .
- Pokazuj niebezpieczeństwo w sieci i rozmawiaj o tym z dzieckiem.
- Staraj się odwlec w czasie korzystanie z przemysłu cyfrowego.
- Zwracaj uwagę na treści, jakie dziecko przegląda w sieci.
- Sprawdź jakiej umiejętności dziecko nie kształtuje z powodu przebywania w sieci.
- Obserwuj jakie potrzeby zaspokaja dziecko w cyberprzestrzeni.
- Rozmawiaj z dzieckiem o świecie wirtualnym.
- Omów z dzieckiem korzyści używania mediów społecznościowych, ale pokaż też jakie korzyści zyska rezygnując z udziału nich.
- Czas korzystania z Internetu – zamień na czas poświęcony na nowe rzeczy w świecie rzeczywistym (np. rozmowę z dzieckiem).
- Pytaj dziecko na jakich jest grupach, forach, co jego znajomi publikują w sieci, czego doświadczył ostatnio w sieci. Bądź czujny!
- Uświadom dziecku, iż nasz czas jest bardzo cenny – przemysł cyfrowy nam go zabiera.
- Reaguj na przemoc w cyberprzestrzeni, choćby jeżeli musisz powiadomić służby.
Anna Funka – Leciejewska
Pedagog
(źródło grafiki: pedagogonline.pl)