Robert F. Kennedy został amerykańskim sekretarzem ds. zdrowia

mzdrowie.pl 3 tygodni temu

Amerykański Senat zatwierdził nominację Roberta F. Kennedy’ego w wyniku głosowania 52-48. Został on zaprzysiężony przez prezydenta na 26. sekretarza Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej Stanów Zjednoczonych (HHS). W tym samym czasie Donald Trump powołał komisję, która zbada przyczyny narastającego kryzysu zdrowotnego w USA i przewlekłych chorób wielu dziecięcego. Dzień wcześniej senacka komisja ds. budżetowych opublikowała rezolucję, która przewiduje cięcia w wysokości 880 mld dolarów dotyczące m.in. wielu programów opieki zdrowotnej, w tym Medicaid. Jednak obie izby muszą zatwierdzić jednobrzmiącą treść rezolucji.

Robert F. Kennedy nie uzyskał żadnego głosu Demokratów. Przeciwko nominacji zagłosował również były lider większości republikańskiej w Senacie Mitch McConnell. W oświadczeniu zamieszczonym na swoim senackim profilu internetowym McConnell napisał – „Historia forsowania niebezpiecznych teorii spiskowych i podważania zaufania do instytucji zdrowia publicznego nie upoważnia pana Kennedy’ego do przewodzenia tym ważnym wysiłkom. Administracja zasługuje na przywódcę, który jest gotów bez zastrzeżeń uznać skuteczność ratujących życie szczepionek i który może wykazać się zrozumieniem podstawowych elementów amerykańskiego systemu opieki zdrowotnej. Pan Kennedy nie udowodnił, iż jest najlepszą możliwą osobą do kierowania największą amerykańską agencją zdrowia. Szczerze mam nadzieję, iż pan Kennedy nie zdecyduje się siać dalszych wątpliwości i podziałów, ale przywrócić zaufanie do naszych instytucji zdrowia publicznego”.

Robert Kennedy będzie teraz nadzorował m.in. Centers for Disease Control and Prevention (CDC), Food and Drug Administration (FDA), National Institute of Health (NIH) i Center for Medicare and Medicaid Services. Obejmie nadzór nad amerykańską branżą ochrony zdrowia w zakresie bezpieczeństwa żywności, farmaceutyków, zdrowia publiczne i szczepień. W swoim oświadczeniu przy okazji zaprzysiężenia na stanowisko sekretarza, RFK powiedział – „Dziękuję prezydencie Trump za Twoje przywództwo, zaufanie do mnie i głęboką troskę o zdrowie narodu amerykańskiego. Naprawdę usłyszałeś apele milionów matek, które po prostu chcą narzędzi i prawdy, aby mogły podejmować świadome decyzje dotyczące swoich dzieci”..

Kennedy był założycielem i dyrektorem generalnym Children’s Health Defense – organizacji, która wspiera sceptycyzm wobec szczepionek i sugeruje, iż szczepienia mogą być związane ze wzrostem zachorowań na różne choroby wieku dziecięcego. „Children’s Health Defense jest zachwycona, iż ​​nasz założyciel Robert F. Kennedy Jr. został zatwierdzony na stanowisko Sekretarza Zdrowia i Opieki Społecznej. To była długa, trudna i ostatecznie udana droga” – powiedziała w oświadczeniu dyrektor generalna CHD Mary Holland.

„Głosowanie w sprawie zatwierdzenia pana Kennedy’ego to głos, którego szczerze wierzę, iż wielu, wielu Republikanów i większość Amerykanów ostatecznie będzie bardzo głęboko żałować. Robert F. Kennedy Jr. nie ma choćby najmniejszych kwalifikacji, aby zostać Sekretarzem Zdrowia i Opieki Społecznej. adekwatnie mógłbym pójść dalej. Robert F. Kennedy Jr. może być jedną z najmniej wykwalifikowanych osób, jakie prezydent mógł wybrać na to stanowisko. To prawie tak, jakby przekonania, historia i pochodzenie pana Kennedy’ego zostały skrojone na miarę, aby być dokładnym przeciwieństwem tego, czego wymaga praca” — powiedział lider demokratycznej mniejszości w Senacie Chuck Schumer.

W tym samym dniu, kiedy Robert Kennedy został zaprzysiężony, prezydent Donald Trump ogłosił rozporządzenie wykonawcze powołujące komisję „Make America Healthy Again”. W ciągu pierwszych 100 dni działaności komisja, której przewodniczy właśnie Kennedy, zidentyfikuje zakres przyczyn przewlekłych chorób wieku dziecięcego, a głównym celem jej powołania jest zbadanie „głównych przyczyn narastającego kryzysu zdrowotnego w Ameryce”. Dzięki komisji przeprowadzone zostaną badania nad zdrowiem, systemem żywnościowym i rozszerzonymi opcjami ubezpieczenia. Komisja zbada też przyczyny przewlekłych chorób, takie jak „amerykańska dieta, wchłanianie toksycznych substancji, leczenie medyczne, styl życia, czynniki środowiskowe, polityka rządowa, techniki produkcji żywności, promieniowanie elektromagnetyczne oraz wpływy korporacyjne lub kumoterstwo”. Rozporządzenie wykonawcze podkreśla potrzebę „świeżego myślenia” na temat aktywności fizycznej i nowych nawyków technologicznych oraz roli, jaką w tej chwili odgrywa sektor prywatny. Badania nad zdrowiem finansowane przez rząd federalny powinny „unikać konfliktów interesów” poprzez zrewidowane zasady transparentności. Rozporządzenie mówi też o „złotym standardzie” we wszystkich badaniach związanych ze zdrowiem, finansowanych przez rząd federalny.

Senat planuje obniżenie wydatków federalnych

Natomiast senacka komisja ds. budżetu opublikowała rezolucję, przewidującą spore redukcje wydatków federalnych. Nakazuje między innymi Komisji ds. Energii i Handlu dokonanie cięć w wysokości 880 mld dolarów w ciągu 10 lat. Komisja ds. Energii i Handlu ma główną jurysdykcję nad wieloma programami opieki zdrowotnej, w tym Medicaid, który ma być objęty poważną reformą.

Medicaid wspiera 80 milionów osób o niskich dochodach w USA i stanowi jedną szóstą wszystkich wydatków na opiekę zdrowotną. Republikanie postrzegają cięcia Medicaid jako główny i konieczny cel nadchodzących zmian. w tej chwili stany i rząd federalny dzielą się kosztami programu, przy czym rząd federalny partycypuje od 50 do 90 centów w każdym dolarze wydanym przez stan, w zależności od kilku czynników, w tym zamożności stanu. Konserwatywni eksperci krytykują tę silną finansową zachętę dla poszczególnych stanów do rozwijania programów Medicaid. Tom Scully, który kierował Medicare i Medicaid za kadencji prezydenta George’a W. Busha jest zdania, iż stanom zbyt łatwo jest otrzymywać fundusze federalne – „To prawie darmowe pieniądze dla stanów i nie ma za to żadnej odpowiedzialności”.

Eksperci rynku zdrowia uważają, iż niektóre osoby korzystające z Medicaid mogłyby się ubezpieczyć u własnego pracodawcy lub za pośrednictwem Obamacare. Liz Matney, zarządzająca programem Medicaid w stanie Iowa w latach 2021–2024 jest zdania, iż przekazywanie stanom mniejszych kwot zachęci je do zawężenia zakresu pomocy do pierwotnej populacji objętej Medicaid. Można się jednak obawiać potencjalnych konsekwencji zdrowotnych i finansowych dla pacjentów, jeżeli Waszyngton narzuci poważne cięcia a miliony ludzi stracą ubezpieczenie Medicaid. Liz Matney ​​martwi się szczególnie o starszych Amerykanów, którzy polegają na Medicaid w kwestii płacenia za usługi, których Medicare nie pokrywa, takie jak opieka w domu opieki, jak również o osoby niepełnosprawne. Te dwie grupy społeczne odpowiadają za większość wydatków Medicaid.

Republikanie nie przegłosowali podobnych poprawek do programu Medicaid podczas pierwszej administracji prezydenta Trumpa, kiedy partia miała pełną kontrolę nad kongresem. „Bardzo łatwo jest zaproponować takie poprawki. Bardzo trudno jest je przeforsować” — powiedział Tom Scully, który podejmuje wysiłki na rzecz reformy Medicaid od 35 lat – „Nigdy do tego nie doszło, ponieważ lokalna i stanowa polityka jest zbyt brutalna i zbyt skomplikowana — ludzie wycofują się i poddają”.

Idź do oryginalnego materiału